Sony Betamax

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 16 av 16

Tråd: Sony Betamax

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Sony Betamax

Et familiemedlem har en Sony Betamax SL-C9E stående nedpakket i eske og denne var jo helt enestående når den kom. Så den i ei Sonybrosjyre ifra 1982 og leste litt om den. Var jo den første Beta'en som kom med stereolyd - dog ikke Hi-fi.

Det jeg lurer på, er det noe verdt den dag idag? Kan det være noen som samler på slikt?
    Pioneer LX86, Dali Evidence 470, Dali senterhøyttaler Suite C0.8, Bakhøyttalere: Amadeus Jubileum, Sony WX900 Subwoofer, Sony 46W4000 Tv, Sony CD-spiller CDP-X55ES ifra 1990 og en Sony BDP-S550

Newcomer Gøffo sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    299
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Jeg personlig tror at du kan kaste den, selvsagt miljømessig riktig.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    242
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sjekk om det er noe marked for sånn på Ebay. Kan det selges, så selges det på Ebay!

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Takker...

for tipset. Der var det mange Beta'er til salgs. Dyreste er vel ca tusingen med ca 50 kassetter med på kjøpet. Hehe!
    Pioneer LX86, Dali Evidence 470, Dali senterhøyttaler Suite C0.8, Bakhøyttalere: Amadeus Jubileum, Sony WX900 Subwoofer, Sony 46W4000 Tv, Sony CD-spiller CDP-X55ES ifra 1990 og en Sony BDP-S550

Intermediate CFD sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    1,054
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    long live the betamax! Det er faktisk bare 6mnd siden sony pensjonerte sin siste betamax spiller. Betamax har dermed levd lenger enn VHS. (as we speak, nå spørs det hvor lenge det blir solgt VHS spillere). Iflg wikipedia så ble det laget spillere fram til 2002.

Digibeta og betacam er jo fortsatt i bruk.

Intermediate are_e sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Beta er helt overlegent VHS. Husker jeg hadde en NEC beta spiller for mange år siden. Selv med gamle slitne kassetter så var det uten tvil bedre bilde på denne enn på en svært dyr VHS spiller ;-)
    Angrer litt på at jeg kastet beta spilleren, men den hadde jo ikke stereo så det gjorde den ganske uinteressant...

Tror du kan få noen kroner for spilleren din dersom den er i god stand.

A

Intermediate
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    569
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For ca 10 år siden husker jeg det var en artikkel i Lyd og Bilde(tror jeg)ang hva som var det beste lagringsmediet for musikk.Inkludert det som da fantes av digitale medier,ble det spolebånd og videokassetten som vant.I den rekkefølgen.
    Klarer ikke å huske hvilket videosystem det var da....
    Mvh Rune

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ulfsn
    For ca 10 år siden husker jeg det var en artikkel i Lyd og Bilde(tror jeg)ang hva som var det beste lagringsmediet for musikk.Inkludert det som da fantes av digitale medier,ble det spolebånd og videokassetten som vant.I den rekkefølgen.
    Klarer ikke å huske hvilket videosystem det var da....
    Mvh Rune
    Hvordan i all verden klarte de å komme frem til det resultatet? Det må ha vært noe feil på DAT spilleren deres eller så hadde de glemt å ta med DAT i testen sin.
    Jeg skal gå med på at man kan få svært bra kvalitet på spolebånd, men at det er bedre lydkvalitet på en videokassett enn på DAT har jeg veldig vanskelig for å tro, DAT har jo 48kHz også.
    Det var et litt merkelig resultat, for ca 10 år siden så var det minidisc som var den store hypen og kvaliteten på disse var vel heller skrøpelig.
    Det er forøvrig over 10år siden jeg kjøpte min første cd-brenner så den var jo også et alternativ på den tiden ;-)

A

Intermediate
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    569
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ehh-jo DAT var med.Mini-disc også,men ikke kassett.De kassettspillerene som kunne konkurrere lå vel nærmere 15 000 den gangen.Husker ingen av merkene som ble testet.Videre er det vel om og gjøre om man likte analog eller digital lyd da.Den gangen var det vel ennå relativt stor forskjell.
    Mvh Rune

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ulfsn
    Ehh-jo DAT var med.Mini-disc også,men ikke kassett.De kassettspillerene som kunne konkurrere lå vel nærmere 15 000 den gangen.Husker ingen av merkene som ble testet.Videre er det vel om og gjøre om man likte analog eller digital lyd da.Den gangen var det vel ennå relativt stor forskjell.
    Mvh Rune
    Godt poeng, det var ganske mye dårlige DAC'er ute og gikk, og kanskje enda viktigere i denne sammenhengen AD konvertere!
    Idag kan man få bedre analog lyd ut av en rimelig cd/dvd spiller enn man kanskje fikk ut av en relativt dyr spiller for 10-15år siden.
    Men det finnes gamle DA konvertere som også gir god lyd, jeg A/B testet laserdisc spilleren min mot teac og tascam cd-spillere for endel år siden og det var forskjell i lydsignaturen men kvaliteten fra LD spilleren kunne helt klart konkurrere med cd-spillerene som tross alt var ca 10år nyere og relativt dyre.
    Lurer på hvordan jeg hadde syns de høres ut idag? :roll:

A

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,801
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av are_e
    Godt poeng, det var ganske mye dårlige DAC'er ute og gikk, og kanskje enda viktigere i denne sammenhengen AD konvertere!
    Idag kan man få bedre analog lyd ut av en rimelig cd/dvd spiller enn man kanskje fikk ut av en relativt dyr spiller for 10-15år siden.
    Men det finnes gamle DA konvertere som også gir god lyd, jeg A/B testet laserdisc spilleren min mot teac og tascam cd-spillere for endel år siden og det var forskjell i lydsignaturen men kvaliteten fra LD spilleren kunne helt klart konkurrere med cd-spillerene som tross alt var ca 10år nyere og relativt dyre.
    Lurer på hvordan jeg hadde syns de høres ut idag? :roll:

A
    Problemet med R-DAT var vel også den mekaniske nøyaktigheten som man trengte, så det kunne bli problemer med å spille av en innspillign gjort på en annen spiller samt kopi sperren for andre generasjons 44,1khz i vanlige forbruker markedet. Dette med mekanisk nøyaktigeht var vel også et stort problem med bruken av de samme R-DAT i ren data sammenheng der man typisk fikk problemer med å få ut dataene fra bacup taper fra forskjellig slitt opptaks maskiner osv.

Phillips sin DAT versjon med statisk lesehode og kompatibel avspilling av analoge taper, ble vel bare en flopp , og starten på å bruke komprimerings algoritmer mye på samme måte som MD, med allt de neggative det førte med seg.

Når R-DAT fungerte som den skulle og med god A/D konvertering da var det vel noe av det beste opptaks mediet som var før CD-R brennerene gjorde sitt inntåg, hvis man ser bort i fra dyre digitale stydio og spolebånd opptakere,

Mener å ha lest i et Audio blad en gang om en som byggde om VHS spillern til å ta opp digital audio i samme lagrings området som vanligvis ble brukt til bilde, og det var vel populært en stund å bruke Stereo VHS spilleren som stereo lydkilde med lang avspillings tid også.

Når det gjelder Betamax maskiner, er vel det mest gøy å ha maskiner nå, nesten på samme måte som for ,LD , video 2000, MD, "phillips DAT", DAT, og da er det vel markedet som bestemmer prisen og om det er en salgbar vare. Så forresten fint brukt spiller i en brukt butikk sammen med noen titalls filmer til ca 350kr for et parr år siden, så de helt store pengene er det vel ikke i disse, men det er vel mer en teknologi som får frem "tenk at VHS ble valgt i forhold til en bedre Betamax teknologi".
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    Problemet med R-DAT var vel også den mekaniske nøyaktigheten som man trengte, så det kunne bli problemer med å spille av en innspillign gjort på en annen spiller samt kopi sperren for andre generasjons 44,1khz i vanlige forbruker markedet. Dette med mekanisk nøyaktigeht var vel også et stort problem med bruken av de samme R-DAT i ren data sammenheng der man typisk fikk problemer med å få ut dataene fra bacup taper fra forskjellig slitt opptaks maskiner osv.

Phillips sin DAT versjon med statisk lesehode og kompatibel avspilling av analoge taper, ble vel bare en flopp , og starten på å bruke komprimerings algoritmer mye på samme måte som MD, med allt de neggative det førte med seg.

Når R-DAT fungerte som den skulle og med god A/D konvertering da var det vel noe av det beste opptaks mediet som var før CD-R brennerene gjorde sitt inntåg, hvis man ser bort i fra dyre digitale stydio og spolebånd opptakere,

Mener å ha lest i et Audio blad en gang om en som byggde om VHS spillern til å ta opp digital audio i samme lagrings området som vanligvis ble brukt til bilde, og det var vel populært en stund å bruke Stereo VHS spilleren som stereo lydkilde med lang avspillings tid også.

Når det gjelder Betamax maskiner, er vel det mest gøy å ha maskiner nå, nesten på samme måte som for ,LD , video 2000, MD, "phillips DAT", DAT, og da er det vel markedet som bestemmer prisen og om det er en salgbar vare. Så forresten fint brukt spiller i en brukt butikk sammen med noen titalls filmer til ca 350kr for et parr år siden, så de helt store pengene er det vel ikke i disse, men det er vel mer en teknologi som får frem "tenk at VHS ble valgt i forhold til en bedre Betamax teknologi".
    Mine erfaringer med DAT kan kort oppsummeres på denne måten:
    Forbruker (eller hifi) DAT spillere var altfor sårbare for problemer og fusking til at de var brukbare. Profesjonelle DAT spillere var helt glimrende.
    Og DAT streamere til datalagring har jeg forskjellig oppfatning av, har selv hatt (og har muligens ennå et sted) DAT stasjoner som har fungert 100% selv etter mye og hard bruk, mens andre stasjoner igjen sviktet nesten med en gang.

Nå har det blitt litt vel off topic kanskje, men det er litt morsomt å diskutere yesteryears teknologier :-D

For å dreie det litt tilbake til topic så er det nesten helt ufattelig at VHS ble standarden fremfor beta, håper ikke bransjen gjør samme feil en gang til, men idag har vi forbrukere forhåpentligvis litt mere vi skulle sagt enn for 20-30år siden.

A

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    644
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    tja, det finner vi vel fort ut når toshiba og sony er ferdig med krangelen sin

liten kommentar til det som ble sagt om vhs tidligere: det er fullt mulig å kjøpe rene vhs spillere enda og kombo vhs/dvd spillere finnes enda, så noen produserer fortsatt utstyr til den teknologien.

er vel litt OT men vi ble vel akkurat enige om at det er morro å diskutere det som var i gamle dager

Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis spilleren (Betamax) fungerer kan jeg være interessert i å kjøpe den. Gi lyd i såfall til andreas@smalfilm.no

MVh,
    Andreas

Newcomer TANDBERGEREN sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    156
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av are_e
    Mine erfaringer med DAT kan kort oppsummeres på denne måten:
    Forbruker (eller hifi) DAT spillere var altfor sårbare for problemer og fusking til at de var brukbare. Profesjonelle DAT spillere var helt glimrende.
    Og DAT streamere til datalagring har jeg forskjellig oppfatning av, har selv hatt (og har muligens ennå et sted) DAT stasjoner som har fungert 100% selv etter mye og hard bruk, mens andre stasjoner igjen sviktet nesten med en gang.

Nå har det blitt litt vel off topic kanskje, men det er litt morsomt å diskutere yesteryears teknologier :-D

For å dreie det litt tilbake til topic så er det nesten helt ufattelig at VHS ble standarden fremfor beta, håper ikke bransjen gjør samme feil en gang til, men idag har vi forbrukere forhåpentligvis litt mere vi skulle sagt enn for 20-30år siden.

A
    Tja, årsaken til at VHS 'vant' systemkrigen den gang var rett og slett fordi de
    (JVC) var smarte nok til å forutse at det var viktig å ha mange ferdige titler innspilt først.
    Leiemarkedet den gang var formidabelt.
    Skal vi klassifisere de tre systemene som eksisterte prallelt den gang,
    så er rangeringen rent teknisk og bruker-vennlig slik:

V2000
    Beta
    VHS.

Apropos:
    Philips/Sony tok dette ad notam da de introduserte CD noen år senere.
    Begge kjøpte opp nær sagt alt av plateselskaper for å tre CD-standarden ned
    over øra på de FØR CD ble introdusert for folket.
    Stakkars Telefunken som var den egentlige oppfinner av systemet......

Newcomer hypnotize sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Wink

Sitat Opprinnelig postet av Gøffo
    Jeg personlig tror at du kan kaste den, selvsagt miljømessig riktig.
    Veldig dumt! Virker som man bare ser verdien i noe veldig gammel og noe nytt, det som er halvgammelt kastes. Selv om tinga fra 80-tallet ble masseprodusert i hopetall, så er de også blitt kastet i hopetall - flere kommer til å bli kastet før noen ser verdien i disse boksene. Faren min sier at de også kastet masse som var umoderne på 70-tallet og han angrer på at han ikke kan vise meg sine barndomsminner fra gutterommet. Om 50 år har du kanskje en skatt?

Jeg synes at du skal spore opp historiene til denne spilleren, kanskje eieren hadde noen barndoms/ungdomsminner til denne? Om kanskje ikke slekta gikk videre etter h*n hadde sett en Betamax-film, men artig å fortelle barnebarn eller nevøer at h*n faktisk syntes at det grumsete low-def bilde og ullne lyden har topp! Pakk spilleren godt inn og sett det tørt og ved jevn temperatur, så varer det lengre.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •