Noen som vil diskutere marantz/sansui?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 45
    Newcomer Stereofreak-MODEL 2330B sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    222
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Noen som vil diskutere marantz/sansui?

endelig! så deilig med denne nye kategorien. nå kan jeg endelig diskutere vintage. håper bare at det er fler enn meg som virkerlig brenner for det! jeg har kjøpt en del ting fra 70 og 80 tallet på ebay. Bla en Marantz receiver model 2265b og en Sansui forsterker. vurderer å kjøpe mer når jeg får litt penger.
    er det noen her som har en marantz eller sansui?

Intermediate xanakor sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,305
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    heijsann

endeli et slikt forum ja, det var med slike produkter jeg begynte, å jeg angrer meg som bare det at jeg har ingen nå (selvvom jeg bare er 19 år)

har hatt en Marantz forsterker fra sent 70 tall (tror det var 79) og en Sansui fra tidlig 80 tall.

dette var kjempeforsterkere syntes jeg, marantzen veide vell godt over 10 kg, og sansui like under.

kjøpte begge faktisk på loppemarked for 50-100 kroner, ble senere solgt videre for 700 kr stykket. ANGRER!

eneste minuset var at begge skurret litt ved volumøkning og innstiling av bass, diskant og balanse. men dette kan vell fikses på?

tror jeg skal begynne å tråle rundt på loppemarkeder og auksjoner igjen for å finne slike saker

mvh
    stian

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skurring kan ofte skyldes støv som ar kommet inn i potmeter eller tonekontroll.
    Der kan du bruke litt elektrospray. Åpne forsterkeren, spray på og snurr litt på dem. gjør det en par ganger. Så tror jeg at det skal være i orden:-)

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har en sansui cd-spiller fra tidlig 90-tallet, det eneste problemet med denne var at den aldri gikk i stykker... Lever fremdeles, men tilslutt måtte jeg bytte den da lydsignalene var dønn dårlige iforhold til nåtidens spillere.. Men har den fortsatt..
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Intermediate xanakor sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,305
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    tror nok det ska lbli en runde på auksjoner i helgen å se om jeg finner meg noe gammelt og godt.

hadde vært kult med retro/vintage høyttalere også, men er jo vanskelig å finne noen som ikke er smuldret opp elr rett å slett i for dårlig stand.

noen som vet av noen retro/vintage høytallermerker?

hadde vært fint om de som har erfaringer med vintage og retro hadde lagt ut tester de selv har foretatt innpå dette forum.

mvh
    stian

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HoJ
    Har en sansui cd-spiller fra tidlig 90-tallet, det eneste problemet med denne var at den aldri gikk i stykker... Lever fremdeles, men tilslutt måtte jeg bytte den da lydsignalene var dønn dårlige iforhold til nåtidens spillere.. Men har den fortsatt..
    Flotte spillere, men noe utdatert ja;-)
    Måtte vel oppgradere med LcClock for å få den opp til dagens standard, men litt dyrt da. 3000 minst..

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har jo Tandberg... Husker meg hørte ett par som låt veldig bra, men det må vell være nesten 20 år siden nå.. Tandberg TL 5020 mins jeg de het..
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Intermediate
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    569
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal ikke undervurdere greie og,i dag,billige høyttalere fra kjente produsenter som Philips og Pioneer.På 70 tallet hadde de mange vellydende utgaver.
    Philips sliter vel ennå med et tidvis,ufortjent,dårlig rykte.De ga jo ut så utrolig mye av alt mulig.To ting kunne de likevel godt på 70-tallet og det var platespillere og høyttalere.
    Høyttalerene deres kunne,til tider være fantastiske i forhold til pris.Lavbudskjett-platespillerene deres spilte gjerne i kapp med andre merker som kostet det tredobbelte.Tror det var litt derfor at ryktet ble satt ut.
    Tandberg-høyttalerne fra 70 tallet var også gode,så det er et sikkert vintage-kjøp.Vær oppmerksom på at papirfjæringen rundt membran på basselementene i noen Tandbergutgaver ofte er morken,eller rett og slett borte.Det finnes i midlertid en høyttalerdoktor i Bergen som kan ordne dette,om ønskelig.
    Mvh Rune

Intermediate are_e sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjempebra tiltak med en vintage kategori :-D

For å holde meg litt til topic; jeg er den stolte eier av sansui AU-555 og TU-555, disse er vel snart 40 år gamle ;-)
    Jeg hadde også en annen sansui i tenårene, tror den het AU-317mkII :roll:
    Solgte den for akkurat det samme som jeg ga for den etter noen år, angrer selvfølgelig idag, men man kan jo ikke beholde alt heller.

Marantz har jeg liten erfaring med, men jeg har hørt mye bra om de eldre generasjonene deres. Hvordan er dagens marantz opp mot vintage marantz?
    Sansui har desverre endel nyere produkter som ikke er i nærheten av kvaliteten på de gode gamle ihvertfall, men det er jo som med det aller meste her i livet: man får det man betaler for.

A

Newcomer Stereofreak-MODEL 2330B sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    222
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av are_e

Sansui har desverre endel nyere produkter som ikke er i nærheten av kvaliteten på de gode gamle ihvertfall, men det er jo som med det aller meste her i livet: man får det man betaler for.

A
    ja, det er mange som sier at sansuiene fra 80 og 90-talleter dårigere enn de fra 70. men jeg har selv en Sansui au-x901i og jeg synses den har utrolig god lyd. da jeg sammenlignet den med en helt ny Arcam forsterker på et par Usher høyttalere var lyden minst like bra.

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Stereofreak-MODEL 2330B
    ja, det er mange som sier at sansuiene fra 80 og 90-talleter dårigere enn de fra 70. men jeg har selv en Sansui au-x901i og jeg synses den har utrolig god lyd. da jeg sammenlignet den med en helt ny Arcam forsterker på et par Usher høyttalere var lyden minst like bra.
    Ja, det er spesielt 90-talls greiene til sansui jeg hadde i tankene, var endel spinkle greier ute og gikk da. Men det finnes også dyrere sansui fra denne tiden som holder kvalitet.
    Lyden i de eldre forsterkerene deres er upåklagelig ja, og det var ganske mye effekt i den 317 forsterkeren jeg hadde (til å være en liten integrert sak).
    Sansui er ikke så vanlig her i Norge, men det er en her på forumet som har et sansui anlegg bestående nesten utelukkende av vintage saker!

A

Intermediate
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    569
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har nettopp fått tilslag på en firekanals Sansui QRX 6500 i perfekt stand.
    Har noen her hørt(om) denne receiveren?
    Får se om jeg får Quadsystemet opp å gå også,det hadde vært artig å prøve dette.Dermed trenger jeg noen LP-plater innspillt i dette systemet,så frågan må bli om det er noen på forumet som kan ha noe sånt til låns eller salg.
    En gang i tiden hørte jeg et skikkelig Sansui firekanals -anlegg,og jeg må si det sitter i ennå! Sourround kan bare gå å legge seg,det er i det hele tatt ikke det samme.
    Om det gir et"riktig" lydbilde kan vel kanskje diskuteres,men det gjør i alle fall ikke sourround heller.Quad er formidlet på en helt annen måte,men kompliserte innspillingsteknikker gjorde vel sitt til at systemet døde ut.
    Det var vel egentlig 15 år før sin tid.
    Uansett så er det Sansui som er regnet for å ha laget de desidert beste Quadrofoniforsterkerene.(mellom 1970-78),så jeg gleder meg til å prøve!
    Mvh Rune

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er en heldig eier av au 9500, en av Sansuis integrerte toppmodeller,
    som ifølge The Best of Sansui :
    "... reproduces traditional tube like sounding image; very powerful especially in the lower frequencies. The AU-9500 was the top of the line model when Sansui’s founder and perfectionist, Mr. Kosaku Kikuchi, retired in 1974. His product philosophy was “Let the products speak themselves.”, and the AU-9500 was his last jewel that satisfied his highest expectation".

Den ble kjøpt fra en brukt- og antikvitets-handel i Toronto gjennom ebay, og bortsett fra litt ekstra bryderi og tid for å få på plass en trafo som omvandler 220 V til 115, - valgte dette framfor å bygge om strømforsyningen, dermed er den samtidig skilt fra nettet - så var den spilleklar fra esken, hel og fin.
    Ikke bare er den bygd som en tanks og veier hele 23 kilo, den oser av autoritet både utseendemessig og lydmessig.
    Effekten oppgis til konservative 2 x 85 watt i 8 ohm. Den har to phono innganger, tuner inngang, to x tape rec + monitor, 2 aux, pre-out - main amp skille, loudness, mute, to x tre tonekontroller, og tre høyttaleutganger + enda mer.

Den har spilt et par uker nå, og jeg begynner å tenke at den absolutt ikke bare er enda en artig vintage kuriositet å hente fram nå og da. Lyden er faktisk både mer engasjerende og behagelig enn det meste av det jeg har hørt, sannsynligvis god nok til at jeg tror at dette med forsterkeri i huset er på plass en gang for alle. Så får jakten på oppgraderinger skje andre steder i anlegget.
    Anbefaler absolutt andre å gå for de store blant Sansuis eldre forsterkere (->1975), på US -ebay ligger prisnivået lavere enn i Europa, der finns også godbitene, og frakt pr Jetcarrier behøver ikke bli svære greiene (selvom det tar noe tid pr båt).

mvh

Ole G

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hej,

Det er ca. 5 måneder siden jeg solgte denne Kampvogn en Sansui AU-517 på 2 * 65watt og 17kg, den er fra 1977, jeg havde desvære ikke plads mere pga alle mine NADér.

http://peecee.dk/?id=34792

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Poul-erik
    Hej,

Det er ca. 5 måneder siden jeg solgte denne Kampvogn en Sansui AU-517 på 2 * 65watt og 17kg, den er fra 1977, jeg havde desvære ikke plads mere pga alle mine NADér.

Vakkert rett og slett :-D Det er samme serie som den jeg hadde, mener det var 317mkII, helt samme design som din bare mye lavere. Også hadde min originale rack-ører. Syns det er veldig tøft design på denne serien, elsket volumkontrollen med sine dB step.

Hvor mye solgte du din for? Tror disse kan være et veldig bra kjøp på bruktmarkedet idag ;-)

A

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av are_e
    Vakkert rett og slett :-D Det er samme serie som den jeg hadde, mener det var 317mkII, helt samme design som din bare mye lavere. Også hadde min originale rack-ører. Syns det er veldig tøft design på denne serien, elsket volumkontrollen med sine dB step.

Hvor mye solgte du din for? Tror disse kan være et veldig bra kjøp på bruktmarkedet idag ;-)

A
    Jeg fik kun 450kr for min, jeg kunne sikkert havde fået lidt mere, men jeg ville gerne af med den da jeg jo får flere og flere NADér.

Om det var alderen på min der gjorde det ved jeg ikke, men den var ikke så glad for mine 4ohm´s B&W DM602, der skulle ikke så meget volume på før den slog fra, men tilgengæld spillede den aldeles overbevisende på mine hjemmebyg højtalere der aldrig dykker under 6 ohm, faktisk havde jeg en NAD 319 stående også, og der var ikke meget forskel på disse 2 forstærkere ydelsesmæssigt på en 8 ohm´s højtaler, der gjorde den gamle Sansui det rigtigt godt, selvom NAD 319 har næsten dobbelt så mange watt i 8 ohm.

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oi! Det var et meget godt kjøp tror jeg.. Jeg fikk 800 for min, akkurat det samme som jeg hadde betalt for den et par-tre år tidligere. Men jeg solgte min i 1992-93. Var nok et bedre marked for stereo da når surround ennå var ganske eksotisk :roll:

A

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har selv en Marantz PM 710 fra 1981 (prod. 1979-1981)
    Er en 4*90w i 8ohm og 2*180 i 4ohm, så relativt kraftig kar. Etter at jeg byttet ut kondensatorene fra uttørka, gamle Nippon Cemi-Con til BC-components så ble lyden himmelsk. Åpen, luftig, og bedre kontroll.

Den var endel av et fullt stereosystem som min far kjøpte i '81. Han ga da rundt 23 000;- for det hele på et konkurs salg, og det var nedsatt 60%. Er kjempe, kjempe fornøyd med den, dessuten har den full justerbar equalizer.

Bilde av forsterkeren

Newcomer risto sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av OorZakO
    Har selv en Marantz PM 710 fra 1981 (prod. 1979-1981)
    Er en 4*90w i 8ohm og 2*180 i 4ohm, så relativt kraftig kar. Etter at jeg byttet ut kondensatorene fra uttørka, gamle Nippon Cemi-Con til BC-components så ble lyden himmelsk. Åpen, luftig, og bedre kontroll.

Den var endel av et fullt stereosystem som min far kjøpte i '81. Han ga da rundt 23 000;- for det hele på et konkurs salg, og det var nedsatt 60%. Er kjempe, kjempe fornøyd med den, dessuten har den full justerbar equalizer.

Bilde av forsterkeren
    Har samme forsterkeren selv. Jeg oppfatter den som relativt potent. For tiden spiller den sammen med et par Mission M73 høytalere som matcher den bra. Forsterkeren er i bra forfatning alderen tatt i betraktning. Antydning til litt skurr & skrap i selector'n. Dette kan vel gjøres noe med etter det jeg har forstått, men i og med at den skal tilbake til reservebenken nå, så får det vente.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Poul-erik
    Hej,

Den så utrolig strøken ut.
    Dual-mono oppbygning og... Ikke verst:-)

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •