Noen som vil diskutere marantz/sansui? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 45
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av risto
    Har samme forsterkeren selv. Jeg oppfatter den som relativt potent. For tiden spiller den sammen med et par Mission M73 høytalere som matcher den bra. Forsterkeren er i bra forfatning alderen tatt i betraktning. Antydning til litt skurr & skrap i selector'n. Dette kan vel gjøres noe med etter det jeg har forstått, men i og med at den skal tilbake til reservebenken nå, så får det vente.
    Gjør som meg, oppgrader med nye kondensatorer, lydbilde blir et helt annet! 63v, 10.000mF - kjøpte nettopp manual til den i pdf, så hvis du har brukt for en slik så kan jeg sende den til deg på mail.

Intermediate
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    569
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Både Sansui og Marantz hadde,i likhet med flere andre merker,sin store,lydmessige glanstid mellom 70 og 75.Når de kom opp på 80 tallet ble lyden bare dårligere og dårligere,men alt kan jo moddes.I 1970 var lydidealet ennå rørlyden,og de beste produsentene bestrebet seg på å få til mest mulig rørlyd,uten å bruke rør.Resultatene ble faktisk ganske gode hos noen som bla.Tandberg,Sansui,Marantz,Pioneer.KjellB hevder at grunnen til at go`lyden forsvant , kommer av at tilgangen på gode komponenter,rett og slett tørket inn, et stykke opp på 70 tallet,og etter å ha hørt flere av disse produktene,er det mye som taler for at det stemmer.Ingen av de nevnte merkene greide noengang å finne tilbake til den gode 70-75 lyden.-Med et lite unntak av enkelte apparater i 3000 serien hos Tandberg.De kom faktisk ganske nære igjen.Nå eier jeg ingen av den serien selv,og det er en stund siden jeg har hørt dem,så jeg skal ikke akkurat si hvilke det var..Marantz og Sansui fra 80 tallet,synes jeg er generellt grusomt,men begge har blitt mye bedre i nyere tid.Men vintage-lyd er det likevel ikke da!
    Pioneer gikk liksom noe ned i lydkvalitet etter 75,og holdt seg noenlunde der.Litt etter typer,er det vel Pioneer som likevel har holdt jevnest kvalitet,og direkte dårlige,har de vel aldri vært.Faktisk har de hatt noen skikkelige høydare!
    Merk-merk!!Nevner ingen såkallte "high-end"merker,da jeg har hørt få av dem,og prismessig er de også uinteressanne i denne sammenhengen.
    Mvh Rune

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Sansui AU-11000A

Noen som vet noeom denne? Holder på med littrensing av potmeter osv. for å få den i litt god stand igjen. Relativt tung sak med en ringkjernetrafo og 4x10 000uF kondensatorbank. Mange muligheter for filter/tonekontroller.

Kan prøve å legge ut bilde etterhvert.

Lurer på om jeg kan si at det ikke går an å berge den jeg? Kunne ha gjort seg hjemme hos meg den saken der ;-)
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Newcomer Stereofreak-MODEL 2330B sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    222
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    skjekk ut diesse Sansui'ene. skjeldene modeller som jeg aldri har sett til salgs i europa før. fy **** de er fine! men selvfølgelig veldig dyre ):

Yahoo!¥ª¡¼¥¯¥·¥ç¥ó - SANSUI¥µ¥ó¥¹¥¤ ¥Ñ¥ï¡¼¥¢¥ó¥×¡¡B-2302 Vintage

Yahoo!¥ª¡¼¥¯¥·¥ç¥ó - ¨·è ¥µ¥ó¥¹¥¤ SANSUI C-2105 ¥×¥ê¥¢¥ó¥×

Yahoo!¥ª¡¼¥¯¥·¥ç¥ó - SANSUI AU-@907LTD (¥ï¥ó¥ª¡¼¥Ê¡¼ÉÊ¡Ë

drømme sansuiene mine. men her ennå ikke råd... kanskje om noen år...

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    222
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jakv
    Noen som vet noeom denne? Holder på med littrensing av potmeter osv. for å få den i litt god stand igjen. Relativt tung sak med en ringkjernetrafo og 4x10 000uF kondensatorbank. Mange muligheter for filter/tonekontroller.

Kan prøve å legge ut bilde etterhvert.

Lurer på om jeg kan si at det ikke går an å berge den jeg? Kunne ha gjort seg hjemme hos meg den saken der ;-)
    SANSUI ƒvƒŠƒƒCƒ“ƒAƒ“ƒvAU-11000‚ÌŽd—l ƒTƒ“ƒXƒC
    oversett den her: AltaVista - Babel Fish Translation

men er den ødelagt? hva er galt?

Intermediate are_e sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Stereofreak-MODEL 2330B
    skjekk ut diesse Sansui'ene. skjeldene modeller som jeg aldri har sett til salgs i europa før. fy **** de er fine! men selvfølgelig veldig dyre ):

Yahoo!¥ª¡¼¥¯¥·¥ç¥ó - SANSUI¥µ¥ó¥¹¥¤ ¥Ñ¥ï¡¼¥¢¥ó¥×¡¡B-2302 Vintage

Yahoo!¥ª¡¼¥¯¥·¥ç¥ó - ¨·è ¥µ¥ó¥¹¥¤ SANSUI C-2105 ¥×¥ê¥¢¥ó¥×

Yahoo!¥ª¡¼¥¯¥·¥ç¥ó - SANSUI AU-@907LTD (¥ï¥ó¥ª¡¼¥Ê¡¼ÉÊ¡Ë

drømme sansuiene mine. men her ennå ikke råd... kanskje om noen år...
    Dette er forholdsvis nye modeller, siden de ikke har den gamle logoen ;-)
    Men jeg regner med at de har arvet litt egenskaper fra de gamle klassikere siden de heter vintage. De så skikkelig kule ut :-D

A

Intermediate
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    569
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Design JA!-Men ligg unna Sansui fra først på 80-tallet og oppover ca 10 år.Lyden er langt fra det som utseendet skulle tilsi,selv om jeg har hørt noen få unntak.De lød mye bedre på 70 tallet,og etter et par og nitti.Nå kan jeg ikke på stående fot si noe om akkurat disse,for de har jeg faktisk ikke sett før, de er muligens nyere,og kanskje ikke importerte til vesten......?Japansken min er litt rusten!
    Mvh Rune

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    222
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ulfsn
    Design JA!-Men ligg unna Sansui fra først på 80-tallet og oppover ca 10 år.Lyden er langt fra det som utseendet skulle tilsi,selv om jeg har hørt noen få unntak.De lød mye bedre på 70 tallet,og etter et par og nitti.Nå kan jeg ikke på stående fot si noe om akkurat disse,for de har jeg faktisk ikke sett før, de er muligens nyere,og kanskje ikke importerte til vesten......?Japansken min er litt rusten!
    Mvh Rune
    igjen må jeg si at der er jeg uenig med deg. Jeg har en sansui au-x901i fra 1987 og den låter veldig fint! Det mener jeg. Jeg har tross alt ikke hørt noen fra 70-tallet, men jeg trur ikke at de er såååå mye bedre enn 80-talls modellene. Det var da at Sansui begynte å produsere skikkelig high-end. Som sagt, når jeg sammenlignet sansuien min med en helt ny Arcam forsterker til 15k på Usher høyttalere, så var det ikke mye forskjell på dem! Og forsterkeren min var langt ifra den dyreste modellen på 80-tallet

Intermediate
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    569
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Vel-Smaken er jo forskjellig.Du kan jo godt si det sånn på generellt grunnlag at produktene fra 80 tallet,i hovedsak var/er grunnen til at det ble 70-tallsvintage som ble redningen for meg.Liker man hardanalytisk lyd er jo 80 tallet å foretrekke,og da mener jeg ikke analytisk alene,noe som ikke behøver å være et skjellsord.Produsentene tilpasset antakelig utstyret etter den rådende innspillingsstandarden på 80-tallet.Den skulle jo gjerne være overprodusert og oppblåst til gangs,og helst bestå av en foss med spisse sser i all vokal.
    High-end er et begrep jeg ikke liker å bruke noe særlig mye før du runder 200 000 kr klassen i forsterkeri etter dagens priser.Alt sammen i normale prisleier,som jo de fleste har,har bare forskjellige måter å lure øret på.
    Og selv om jeg slett ikke har lyst til å kaste meg ut i en langvarig diskusjon ang lydsignaturer fra det og det året,så må jeg nesten si at jeg er av den motsatte oppfatning.Dvs at det var på 80-tallet Sansui sluttet å lage "Hi-end"(om man noengang har kunnet kalle det det)
    X 901 har jeg hørt en gang,og med forbehold om at resten av anlegget den gangen var på høyden,virket den som en temmelig typisk representant for lyden på 80-tallet.Dog meget god sammenlignet med sine jevngamle konkurrenter,det må sies!
    Så det koker vel ned til smak denne gangen også,er jeg redd.En positiv ting med Sansui fra 80-tallet er riaaene,de var egentlig ikke så halvgærne til å være innebygde.
    Mvh Rune

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    222
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    for å avslutte dette kan jeg si: Sansui er bra uansett! Det er bare opp til hver enkel hvilke av produktene dems de liker
    Synd at de ikke produserer hifi mer

Intermediate
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    569
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja det er synd,fordi det virket som om de var inne på riktig spor igjen!Når var det egentlig de sluttet?Noe sier meg 1999,men jeg er sannelig ikke sikker....
    Mvh Rune

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Stereofreak-MODEL 2330B
    Det ble bra med en god del kontaktspray. Var noen vendere og potmeter som var fulle av forskjellig rusk og rask, og den spilte bra etterpå. Den burde vel kanskje ha fått nye ladelytter også, men det får evt. bli senere. Eieern var ikke særlig interessert i å kvitte seg med den siden det var så lite som skulle til.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    222
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ulfsn
    Ja det er synd,fordi det virket som om de var inne på riktig spor igjen!Når var det egentlig de sluttet?Noe sier meg 1999,men jeg er sannelig ikke sikker....
    Mvh Rune
    i 1999 ga de ut sin siste forsterker, da sluttet de å produsere hifi. de lever fremdeles og trur de lager tv'er og dvd-spillere i Japan:

Sansui - Wikipedia, the free encyclopedia

ŽR…“d‹CŠ”Ž®‰ïŽÐ

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Finn Torget - SANSUI AU-og TU- 777.

Dette kan vel være noe for rett person?

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sansui er morro det
    Har et komplett sansui opsett selv, kansje det mest sjeldne opsettet i norge?

BA-2000
    CA-2000
    TU-9900
    SC-1100

Har også et par andre sansui forsterkere,men av nyere type,husker ikke modelnr på disse.

Det som imponerer meg til dags dato er byggekvaliteten og levetiden på sansui utstyr fra 70-tallet. Ustyret jeg har, har vært i bruk omtrent daglig siden nytt i 76 +/-. Funker fortsatt ike fint, eneste jeg har bytta er laper i UV meterene + renset pot metere.

Vet også at det finnes en AU-20000 i norge, var i kontakt med han som hadde den for noen år siden, men var ikke interisert i å selge den.

Drømmen min er en Sansui BA-5000 forsterker, denne er sjelden + ganske rå

Intermediate
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    569
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    DET der er et sanseløst,spesiellt Sansuioppsett ja!!Har aldri hørt noe av dette,desverre!-Men man kan jo håpe....
    Det jeg egentlig lurer på er om noen vet hvordan det stiller seg med deletilgang på Sansui.Finnes det forhandlere som bare leverer deler ennå,eller har Sansui selv en deledistribusjon oppe ennå?
    Eller er det slik som med Tandberg,at vi er ,bokstavelig talt,prisgitt private oppkjøpere av gamle delelager?
    Hm-Hm.......
    Mvh Rune

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sansui deler i norge tror jeg du kan se lengre etter. Blir nok fra usa delene kommer fra. AudioKarma.org Discussion Forums er et bra forum med en meget stor vintage tråd.Der kan man jo sjekke etter deler,eventuelt ebay kansje.

Intermediate
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    569
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var redd for det ja.Går ut fra at du mener private som legger ut div deler,og at Sansui selv ikke leverer noe lenger...?
    Mvh Rune

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    222
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    du kan jo gå inn på hjemmesiden til sansui og prøve å kontakte dem, men jeg tviler sterkt at du får noe positivt svar tilbake. På Ebay finner du alt! hvis du bare er tolmodig og venter til det dukker opp en person som har det du trenger. ellers kan du prøve HiFi-Do McIntosh/JBL/audio-technica/Jeff Rowland/Accuphase som har stort utvalg av vintage. Bare søk Sansui

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    222
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    kan noen hjelpe meg med å finne gamle priser på Sansui/Marant produkter fra 70, 80, 90- tallet? jeg har lett ulike steder, men ingen priser å se. det kunne vært greit å vite hvor mye vintage produktene kostet som nye, og finne ut om de noen faktisk har steget i pris!

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •