Hvor

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 21

Tråd: Hvor

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvor

gammel kan komponentene være før de kan kalles for Vintage?
    Og hvor gammelt er deres?
    Nysgjerrig:-)

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel, det varierer jo litt, men mer enn 35 år vil jeg sige. Ting fra 80´tallet kaldes ofte Retro, og retro er meget populært også.
    Jeg har en Tandberg TPT 3001A, denne anses for å være verdens beste tuner, kostet 16.000 i 1989.
    Har også en Nakamichi LX 5 kassettedeck fra 1984.
    Desuten har jeg et sett Carlsson OA50, disse er oppgradert til 50.2. De er fra ca. 1982
    CarlssonPlanet.com • Carlsson OA-50.2

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er LX 5
    Link til alle Nakamichi sine spillere : Naks.com, the [unofficial] Nakamichi cassette deck resource.
    Og en link til 3001A : Tandberg TPT-3001A

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser du har masse goood:-)
    Tandberg sin tuner har jeg hørt om.. Veeeldig godt rykte:-D
    Nakamichi og...
    Har ikke så mye gammelt utstyr da.. Men, iallefall en nesten 40 år gammel Dynaco ST-70 som jeg er stolt over!

Intermediate are_e sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har hørt endel som sier 20-25år kvalifiserer til vintage, men aldri sett noe klar definisjon på dette noe sted.
    Jeg syns 35år kanskje er litt i meste laget, 25-30år er passe for å kalle noe vintage etter min mening.

Finnes det noe definisjon på dette egentlig? Slik som 30 år før en bil blir veteran?

Har selv endel retro utstyr etter Niels sin definisjon, forsterkerene mine er mellom 15 og 30år gamle stort sett alle sammen. Betrakter ikke de som fyller 20 år i 2007 som vintage så retro er en meget passende beskrivelse Jeg vet jo ikke nøyaktig hvor gamle de er, men de kom på markedet for 20 år siden så de har vel et aldri så lite jubileum selv om de kanskje er et par år yngre enn dette.
    En av de eldre effektforsterkerene mine kan sees på minHifi
    AVforum.no - are_e's HiFi
    Kenwood basic M2. Den er visst fra begynnelsen av 80-tallet, har lest 1983 ett sted men har ingen sikre kilder. Hvis noen har noe info om basic M2 så del den gjerne med meg. Det er visst en klasse H konstruksjon, den har doble trafoer og svært påkostede deler.

A

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fordelen med min er at den er så legendarisk at man begynte å lage oppgraderingskit til den:-)
    Kan fortsatt ha den mange år:-)
    Dynaco-Doctor.Com - Dynaco Parts, Repairs, Restorations, Premium Modification

Active Raven sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Sted
    Tvedestrand
    Poster
    411
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har en Tandberg sølvsuper 11 som jeg fikk av min far i 89.Husker ikke når den er produsert men tidlig 70 tallet vil jeg tro. Brukte det sammen med Garrard platespiller og SEAS DIY HT fra samme tid. God lyd i den radioen der
    Den var vel for retro å regne på den tiden, og nå er den vintage så det holder. hmm, lurer på om den fungerer enda!!

Intermediate mik92 sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    1,523
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt gammel tråd dette, men men.
    Jeg har et par Canton CT-1000 som var i produksjon fra 1983-1987. Dette vil da si at de er fra 21-25år gamle. De har fått mye skryt på bla. Audioreview.

http://www.audioreview.com/mfr/canto...6_1594crx.aspx

Det ene basselementet funker ikke og de har en god del riper, men neste gang jeg blir rik blir de nok "pusset opp".
    Sony XA5ES - BIX Turntable (Rega RB-250 og AT-95E) - SB Touch - Sony S370 - Onkyo 717 - Sony TA-E77ESD - Dynaco ST70 (Mullard EL34) - Canton CT-1000 - DIY SVS PC 16-46

Newcomer Drake-Audio sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    67
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har et par SEAS KIT 302 fra 76-79.
    Yamaha/Pioneer/Jamo/Paradigm/Sonab/Tascam/LG/Sony

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel, alt frem til nåtid er vintage. En forsterker fra 2004 er vintage 2004. Man kan ikke bruke "veteran" om forsterkere eller objekt så som en bil. Selv om begrepet "veteranbil" er banka inn i skallen på de fleste av oss, så kan man ikke bruke begrepet per definisjon, da begrepet kun kan benyttes på personer.

Da er det egentlig bedre å si f.eks om forsterkeren min; "Sharp Optonica SM-3636 1977 modell"

Det handler vel i grunn mer om hvor gammelt det må være før det er imponerende at greia fremdeles virker.

Intermediate
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    569
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan man nok også si....;men de langt fleste synes å ha entes om at rundt 25 år er vintagegrensa for audioutstyr.
    Mvh Rune

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er klare definisjoner angående hva vintage er.

Hvis man skal finne opp sine egne definisjoner for ord og uttrykk, hva er da poenget med definisjoner?

Så for å svare på det originale spørsmålet; Per definisjon er alt utstyr vintage.

Intermediate
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    569
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan ikke se at alle som definerer vintage audio som 25 år eller eldre har funnet opp noe som helst egentlig.Om mange nok blir enige om at slik er det-vel-da blir det slik.En gang i tiden fant noen ut at en stol skulle hete stol også..Da er det lite poeng i å komme 1000 år etterpå å si at det kan umulig stemme..
    Når det feks gjelder vintage-datautstyr derimot kan man gjerne bli enige om at grensa går ved 6 mnd,for da er utstyret allerede gammelt.
    Mvh Rune

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje teknologien + alder sier noe?

Litt usikker på hva jeg skal kalle min for siden den er en 40-år-gammel design, men oppgradert med nytt printkort og trafoer...

Intermediate Joakim-G_R sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    640
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    Kanskje teknologien + alder sier noe?

Litt usikker på hva jeg skal kalle min for siden den er en 40-år-gammel design, men oppgradert med nytt printkort og trafoer...
    Dette er nok det viktigste, alder + teknologi. En gammal klokkeradio fra Akai er vel ikke akkurat "vintage" eller "retro", den er bare GAMMAL. :-P

Du kan kalle din "Old-School", det er jo det det gjøres i bil-verdenen, hvorfor ikke i AV-verdenen? Gammelt med nye deler.

Intermediate Joakim-G_R sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    640
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ulfsn
    Når det feks gjelder vintage-datautstyr derimot kan man gjerne bli enige om at grensa går ved 6 mnd,for da er utstyret allerede gammelt.
    Mvh Rune
    Når man prater om data-utstyr, så er det jo viktig å skille mellom:
    6-48mnd: gammelt
    2004-begynnelsen av 90: Tragisk
    80-tidlig 90 tallet: Vintage. (Hvem husker vel ikke 386, 486 og slikt? Skjerm, pc og alt i 1 "boks" ? Verdens første "laptop" ? :-P )

(Edit: Min PC er fra 03/04. Og jeg får fortsatt surfe AV-forum, skrive mail, og gjøre alt som er nødvendig for meg. Noe jeg forøvrig kunne gjort med gamle Windows 3.1 og 386. :-P )

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan ikke se at alle som definerer vintage audio som 25 år eller eldre har funnet opp noe som helst egentlig.Om mange nok blir enige om at slik er det-vel-da blir det slik.En gang i tiden fant noen ut at en stol skulle hete stol også..Da er det lite poeng i å komme 1000 år etterpå å si at det kan umulig stemme..
    Mvh Rune

Tror ikke helt du henger med på hva jeg har skrevet.

Alt er vintage. Trådstarter spurte:
    Hvor gammel kan komponentene være før de kan kalles for Vintage?
    Og svaret er enkelt per satte definisjon på betegnelsen "Vintage". Alt er vintage. Man bør helt enkelt ikke nevne noe objekt med "vintage" uten å oppgi den faktiske alder eller produksjonsår på objektet i samme åndedrag.
    Selv om de fleste forbinder "vintage" med noe som er gammelt så sier den faktiske definisjon noe helt annet. Man kan ha en vintage 2005 forsterker, dog høres ikke dette særlig imponerende ut og de fleste ville ikke brukt betegnelsen på noe som er såpass nytt.

Men så kan vi se på åssen ting fungerer i vinverdenen, tenk så skammelig å selge en vin uten å oppgi årgang uansett hvor ny den er.

Du kan sikkert kalle den "retro" og du kan si årgang [årstall] eventuelt slik du selv sa det "40-år-gammel-design". Om du vil benytte betegnelsen "old-school" på den avhenger om du har fulgt tradisjonene som gjaldt på den tiden den ble produsert i henhold til komponenter og teknikker.

Sitat Opprinnelig postet av Joakim-G_R
    En gammal klokkeradio fra Akai er vel ikke akkurat "vintage" eller "retro", den er bare GAMMAL.
    Alt har et produksjonsår, derfor faller også en klokkeradio fra Akai under den betegnelsen. Den kan også fremstå som retro.

Intermediate
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    569
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Heka-Tombe
    Tror ikke helt du henger med på hva jeg har skrevet.

Alt er vintage. Trådstarter spurte:

Og svaret er enkelt per satte definisjon på betegnelsen "Vintage". Alt er vintage. Man bør helt enkelt ikke nevne noe objekt med "vintage" uten å oppgi den faktiske alder eller produksjonsår på objektet i samme åndedrag.
    Selv om de fleste forbinder "vintage" med noe som er gammelt så sier den faktiske definisjon noe helt annet. Man kan ha en vintage 2005 forsterker, dog høres ikke dette særlig imponerende ut og de fleste ville ikke brukt betegnelsen på noe som er såpass nytt.

Men så kan vi se på åssen ting fungerer i vinverdenen, tenk så skammelig å selge en vin uten å oppgi årgang uansett hvor ny den er.

Du kan sikkert kalle den "retro" og du kan si årgang [årstall] eventuelt slik du selv sa det "40-år-gammel-design". Om du vil benytte betegnelsen "old-school" på den avhenger om du har fulgt tradisjonene som gjaldt på den tiden den ble produsert i henhold til komponenter og teknikker.

Alt har et produksjonsår, derfor faller også en klokkeradio fra Akai under den betegnelsen. Den kan også fremstå som retro.
    Henger utmerket med,men poenget ditt egner seg mest for lærebøker og spesiellt interesserte.Om alt skal defineres som vintage kommer det plutselig inn et behov for et nytt ord som alle igjen må lære betydningen av.Hva er vitsen..
    Mvh Rune

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Poenget er jo fakta om ordet og dets definisjon.

At folk liker å bruke ordet om gamle ting er helt ok for meg for det er jo korrekt. Det er jo tross alt akseptert i f.eks audiokretser å bruke benevnelsen om gammelt audioutstyr, men det er like korrekt å bruke ordet om nye ting.

Vel, trådstarters spørsmål er besvart meget korrekt.

Så, over til BGuardens andre spørsmål. :-)

Jeg har en Sharp Optonica SM-3636 fra 1977 med sort front.

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Henger utmerket med,men poenget ditt egner seg mest for lærebøker og spesiellt interesserte.Om alt skal defineres som vintage kommer det plutselig inn et behov for et nytt ord som alle igjen må lære betydningen av.Hva er vitsen..
    Mvh Rune
    Vitsen????
    Noe må man jo diskutere på et diskusjonsforum

Jeg har en haug med gamle Denon komponenter fra sent 80 og tidlig 90 tall, per MIN definisjon på vintage, er ikke disse det.
    For min sønn derimot, virker det som de er fra tidlig stenalder eller der omkring.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •