Sølvsuper

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 30

Tråd: Sølvsuper

Active Sizedoesmatter sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    411
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Sølvsuper

Stilig kattegori på dette forumet!
    Har en sølvsuper 12(?) i verkstedet sammen med noen marantz høytalere med 10" basser. Dæven så den gamle greia spiller! Testa en pioneer forsterker som var 2x100w og den var ike i nærheten en gang!
    Det artige med ølvsupern er at når jeg drar ut ledningen,så spiller den i 3-4 sekunder etterpå. Bra strømforsyning som gjør det eller?
    Lyden er bare helt konge.Tror de visste hva de gjorde de som lagde sølvsuper!

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jepp.
    hadde en TR200 en stund. står ikke mye tilbake de. og alle andre driver å syter om "utvikling" selv etter 2000

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    66
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sizedoesmatter
    Det artige med ølvsupern er at når jeg drar ut ledningen,så spiller den i 3-4 sekunder etterpå. Bra strømforsyning som gjør det eller?
    Er ikke det pga store kondensatorer da?

Newcomer mekkal sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    68
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Kondensator

Grunnen til at det spiller litt etter du fjerner strømmen, er kondensatorne som lader seg ut. Kan og oppleves som et "Smell". hehe

Intermediate Britax sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av a_fly_guy
    Og de er en del av strømforsyningen.
    Stor ladebank er alltid en fordel

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av a_fly_guy
    Hvor lenge de spiller etter at strømmen er tatt er vel både pga størrelsen på ladningene i kondensatorene i strømforsyningen, og hvor mye effekt høytalerene trenger osv. Alle forsterkere som bruker kondensatorer vel vel kunne få til dette med mer eller mindre ørevennlige etterspillings lyder, men det avhenger også av om det er noen releer som frigjør utgangen av den interne effekt forsterkeren til høytalerene, når man slår av. Får ofte litt pop lyder i høytalerene når man slår på slike etter spillende rele løse konstruksjoner også....
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror de i høyeste grad visste hva de holdt på med...
    Hører at mange mener at Tandberg-receiverne tiltross for mye støy er veldig musikalske:-)
    Og fungerer veldig bra på feks. Klipsch mindre modeller. Hadde vært morsomt å hørt:-)

Newcomer Donald sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    251
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har en Sølvsuper 12 jeg og. Står egentlig til pynt. Skal visstnok være noe av det dårligste Tandberg har laget ifølge de på Alternativ Audio . Litt for mye feil og dårlige loddinger.

Intermediate
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    569
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    SS 12 er nok ikke riktig representativ for den gode gamle Tandberglyden,selv om den nok lyder all right sammenlignet med sine tidsriktige konkurrenter.Det som vi gammellydentusiaster liker å kalle tandberglyd finner vi hovedsaklig i Huldra 10 ,TR 200,TR 1000(1010 med mellombølge),og en liten ren forsterker som heter TA 300.Kombinert med lettdrevne (hovedsaklig)-trykkammerhøyttalere med høy følsomhet (over 90 db),burde de få en og annen Hi-Fi produsent i dag til å lure på om ting har gått så veldig mye framover.Dette på noen områder,i alle fall.
    Mvh Rune

Active Sizedoesmatter sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    411
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Donald
    Har en Sølvsuper 12 jeg og. Står egentlig til pynt. Skal visstnok være noe av det dårligste Tandberg har laget ifølge de på Alternativ Audio . Litt for mye feil og dårlige loddinger.
    Min har nå fungert knirkefritt i et heller hardt miljø i 8 år og spiller som bare det!
    Sinnsykt god radio på den er det og!
    Perfekt til verkstedbruk!

Active AVsmurfen sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    373
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ulfsn
    [...] og en liten ren forsterker som heter TA 300 [...]
    ah, artig at du nevner denne! Mitt eksemplar ligger på loftet hjemme hos foreldrene mine, men det er på tide å børste støv av den... Har du noen høyttalerforslag til den?

t-ta-300

Intermediate
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    569
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ja jeg har et høyttalerforslag til TA 300-som jeg vet fungerer utrolig godt.Om du velger nytt altså.Det er samtidig et av de få unntakene fra "regelen" om at disse helst skal ha trykkammer.
    Klipsh B3.Det er en liten sak med stort potensiale,og koster bare ca 3000,-
    I fall du vil ha vintage;velg en lettdreven høyttaler med følsomhet over 90 db.
    Tandberg sine egne er jo gode de.Philips og Pioneer feks.Du må nesten bare prøve deg fram.Vintage bør være trykkammer da...
    Personlig er jeg av den oppfatning at det er på høyttalersiden vi har sett den største utviklingen på 30 år,så jeg ville nok gått for en nyere.Om du skal møblere din egen vintage- krok,så stiller saken seg anderledes.
    Best lyd i TA 300 med tidsriktig høyttalere,tror jeg faktisk du får med Tandbergs egen TL 1520,ev TL 2520.(OBS Skjekk pappopphenget rundt membran på basselementet,om du kjøper brukt!!!det kan være morkent.Vi snakker tross alt om 30+ år her)
    Du kan jo bruke TA 300 som forforsterker i fall du har et ledig,brukbart effekttrinn,og benytte den i stueanlegget.Da tror jeg du vil bli kraftig overrasket over resultatet!For å prøve først kan du ta ut signalet via TAPE 3 utgangen i venstre del av fronten,og plugge ledn.i INN på effekttrinn.
    Riaaen i disse...........SÅÅ bra(subjektiv oppfatning)!!!!!!!
    Mvh Rune

Active Migen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    354
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har en Tandberg Sølvsuper 11 som står og spiller bak meg akkurat nå...med 4 tilhørende høytalere.
    Har splittet signalet fra PC, et til Tandberg og et til pc høytalerne. Pc høytalerne blir liksom "diskant-spredere" mens Tandberg'ene står for bassen.
    Er spesielt MYE i øvre bassområdet/nedre mellomtone, litt "boomy"

Active AVsmurfen sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    373
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [...] Klipsh B3.Det er en liten sak med stort potensiale,og koster bare ca 3000,- [...]
    Klipsch har jeg blitt anbefalt før, har lyst til å gjøre et forsøk ja...
    [...] Best lyd i TA 300 med tidsriktig høyttalere,tror jeg faktisk du får med Tandbergs egen TL 1520,ev TL 2520.(OBS Skjekk pappopphenget rundt membran på basselementet,om du kjøper brukt!!!det kan være morkent.Vi snakker tross alt om 30+ år her) [...]
    Det fulgte med et par Tandberg-høyttalere da jeg arvet settet rundt 1991, men gummien rundt elementene smuldret opp et par år senere. Erstattet disse med et par Jamo til 2000,-... ops:

Intermediate
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    569
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sølvsuper 11 er antakelig en av de aller beste radiomottakerne for FM,Tandberg noensinne laget.Den har desverre ikke så god forsterker(alt er relativt).Den slurper inn det som er av stasjoner på FM-båndet,bedre enn de fleste,uavhengig av alder og merke.Den litt ustrukturerte bassgangen kjennetegner vel forsterkeren i den,selv om riktige høyttalere kan bety mye.Jeg er ikke helt sikker på dette,men jeg mener at SS11 er en av norges mest solgte radioer gjennom tidene.Så helt borte vekk kan den vel ikke være.(Nå er ikke jeg noen vintage guru akkurat,og det for avanserte tekniske er jeg ikke skolert i.
    Jeg er hovedsaklig samler,både radio og "hi-fi"(fra 20 tallet og opp på 80 engang).Norske merker,for det meste,med noen hederlige unntak.Dette bare for å klargjøre hva jeg vet noe om,og hva jeg ikke vet noe om.
    Jeg har temmelig mye Tandberg,fra hele produksjonen deres,men ikke alt.
    Vet vel litt om hva som var bra med dem,og hvor det skortet,i forhold til konkurrentene.)
    Mvh Rune

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg sidder lige nu og lytter til min gamle Tandberg TR-200 der virker perfekt, og som er koblet på et par B&O Beovox 1000 højtalere fra 1967 og min båndoptager Beocord 9000 , og det er engenligt utroligt som det lyder.

Der er en aldeles god radiodel i den lille TR200.

Jeg har også erhvervet mig en Sølvsuper 11, jeg har ikke haft gang i den endnu, men den skulle virke på nær lyset i den, og AM indstilningen.

Active Migen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    354
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har vel og merke 2 stk sølvsuper 11.....
    (Den ene Sølvsuper 11 har det gått en lyspære tror jeg.....)
    Har også 2 mer eller mindre defekte Bang & Olufsen Beomaster liggende, husker ikke typebetegnelsen.

Intermediate Qrt sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    1,549
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har en Tandberg Huldra 9 stående ubrukt, og den fikk jeg jammen lyst til å børste støvet av nå. Den var inne på service for noen år siden og er som ny. Den ble sist brukt sammen med mine nåværende bakhøytalere, Arcam Three Plus, og det hørtes fantastisk ut husker jeg. Og så lager jo forsterkeren så koselig belysning når man drar på litt ..

Intermediate
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    569
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    H 9 er en forsterker på ca 2x15 W som lyder ganske bra.Den har ,ikke så rent lite rørlyd,selv om den er transistorert.AM delen i den benytter seg av rør.Og dermed er det den siste rørradioen fra Tandberg.
    Du bør ikke ha alt for høye forventninger til den som stereo FM-radio da,for stereodekoderen i den kan nærmest betegnes som en støysender.
    I mono er den derimot meget god på mottak.
    Designmessig ble den et endelig og radikalt brudd med trekasse-radio-tradisjonen hos Tandberg.Selv om det er brukt tre i omrammingen her også,så er det en "rack"-radio.
    Det ble laget noen få utgaver på 2X25 W.Disse var hovedsaklig beregnet på eksport,og skiller seg utseendemessig ut fra de andre ved at nedre del av fronten er sort,istedet for i børstet alu.Disse er verd en del ved salg.
    Personlig må jeg innrømme at jeg synes den er mindre pen,men det er en smakssak.
    Er du minimalist,vil denne radioen gli rett inn i interiøret.
    Mvh Rune

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prøv å kjøpe deg noen Klipsch monitorer, så tror jeg at du vil få bakoversveis!!
    Klangen må passe så bra:-D

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •