Sølvsuper - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 30 av 30

Tråd: Sølvsuper

Intermediate
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    569
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Norsk Radiohistorisk Forening

Til alle som har lyst til å se hvordan noen av de gamle norske receiverne så ut.
    Prøv å gå inn på nrhf.no
    De har spesiellt mye Tandberg-stoff.
    Mvh Rune

Newcomer olejonny sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Modeller

Hvor mange Sølvsupermodeller finnes det? Noen som har liste?

Intermediate
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    569
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det finnes 12 Sølvsupermodeller tilsammen,men jeg vil tro at det er 11 og 12 som er mest interessant her på forumet.Av de to må vel 11 betegnes som best.SS 10 ser pen ut men det er synd å kalle det en god radio.Dårlig radiomottaker kombinert med en dårlig(lydmessig)forsterker.
    Sølvsuperserien var allemannseie,mens Huldraserien var rollsen.Det finner også 12 av den serien.Både SS og Huldra var fullblods radioer,i det at de hadde alle bølgebånd innbygd.
    TR serien som begynte ca 1970 var hovedsaklig forsterkere med innebygde FM-radioer.Dog ble noen spesialutgaver av TR serien også utstyrt med mellombølge i tillegg.Ingen av TR apparatene hadde lang og kortbølge.(Jo forresten en eller to hadde langb..husker ikke helt)
    Feks er TR 2025 det samme apparatet som Huldra 11 uten AM.TR 2025 er en av de minste (i ut-watt av TR apparatene)Tr 200 og 220 var enda lavere utstyrt ang watt.Likevel er feks TR 200 en av de aller mest vellydende apparatene fra Tandberg.Et apparat vi forbinder med "Tandberglyden"
    Liste finner du på Norsk Radiohistorisk Forening
    Mvh Rune

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    sitter selv å hører på radiioen nå.
    god radio syns jeg.
    sølvsuper 12. har akkurat anskaffet meg et sett høytalere som jeg syns passet veldig fint til denne radioen :P god lyd spiller høyt å ok bass
    høytalerne er :
    Jamo sound 80 heter di.
    bass mellom tone og lite bass port i toppen

noen som har erfaringer med goldring eller andre "nye" platespilleren sammen med sølvsuper modellen ?. skal prøve min men har ikke din overgang enda.

Intermediate
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    569
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Regelen er vel egentlig at SS 12 og 11 lyder best med trykkammerhøyttalere.Riaaen på SS 12 er nok bare sånn måtelig.Den er bedre på 11,men det er mulig at det høres greit nok ut likevel i og med at forsterkerdelen (uten modifikasjon)er det svake punktet på 11.Dette i tilfelle det er interessant med en sammenligning,da..
    SS 12 lyder sånn som de fleste radioer fra den tiden det er naturlig å sammenligne den med,og bærer langt større preg av masseproduksjon enn den tidligere SS 11.Den har derfor ikke det vi liker å kalle Tandberglyden i seg-desverre.
    Mvh Rune

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Har fått en Sølsuper 11

Flyttet til egen tråd...

Intermediate OKKing sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    661
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sølvsuper 12 er/var en klassiker. Eneste problemet som jeg husker var påtrengende var dårlige potmetere for volum med mer. Disse var "åpne" slik at de samlet mye støv over tid. Dette påvirke(r)t lyden radikalt. Vær nøye med å rengjøre disse - så er det fremdeles mye moro å hente i disse gamle kassene.

Intermediate
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    569
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Åpne potmeter er egentlig bare en fordel når et apparat nærmer seg 30 år.Da er det ikke mange app med lukkede utgaver som ikke skraper heller.Er de åpne er det en smal sak å gjøre noe med.Er de lukkede,må du faktisk bore hull i dem for å smøre.
    Mvh Rune

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av einis
    jepp.
    hadde en TR200 en stund. står ikke mye tilbake de. og alle andre driver å syter om "utvikling" selv etter 2000
    Her er lige en sjov lille Historie,

Jeg har for ca. 14dage siden solgt min velfungerende TR-200, personen der købte den var glad for den da den virkede 100% + at den var meget velholdt.

Nå men den blev sat op, og få dage efter kommer hans svigerfar ( på 78år) på besøg hos ham, han kigger en ekstra gang og ser at denne model TR-200 havde han selv i starten af 70érne.

Han kunne straks høre at Radio var klasser bedre end det han havde.

Han får lov til at låne den, og tre dage senere har han fødseledag hvor han så får den foræret af sin svigersøn, og idag er hans nymoderne kram(ha ha) så rydet fra hylden, hvor den lille Tandberg har fået plads, og han værner om den som det var en person han skulle passe på.

Det er sjov at høre sådan noget, og særligt når man tænker på at manden er 78år.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2010
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hei, har en sølvsuper 12 selv den er veldig god å ha på verkste eller på kjøkene, men ville ikke brukt den som sterio på stua, den har svak forsterker del plus at den har fått den del kretikk for dårlig lodding. som den jeg har. noen ledninger som ser litt tvilsome ut også:S

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •