Service på TR-200

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 3 av 3
    Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2016
    Poster
    1
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Service på TR-200

Heisann!

Min far har en Tandberg TR-200 som han har hatt store deler av sitt voksne liv. Vi har endelig fått tak i de orginale høyttalerne som han kjøpte sammen med recieveren, som vi nå har fått oljet og renset tøyet på. Høyttalerne var, utrolig nok, ikke sprengt av ungdommer i tidens løp.

Det som gjenstår er å finne noen som kan gi TR-200 forsterkeren en skikkelig service. Volumkontrollen er skikkelig dårlig, i den forstand at man må drive å dytte på den for å få lik lyd på begge kanaler. I tillegg spraker det veldig når man trykker inn kildeknappene, samt at radio-tuneren er helt eeekstremt sensitiv når man prøver å søke inn en kanal.
    Jeg vet ikke ellers hva man burde gjøre med en så gammel forsterker - burde man kanskje også bytte kondensatorer og slikt hvis man først er i gang? Har noen anbefalinger på dette?

Er det noen her på forumet som enten gjør slike jobber selv, eller som kan henvise meg til noen som kan utføre slikt? Helst på ganske kort varsel også, da det hadde vært en fin innflytningsgave til min gamle far om et par uker

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    126
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    TR-200 er en koselig liten radioforsterker. Jeg har selv flere eksemplarer.

Volumkontrollen er et vanlig problem. Det finnes dessverre ikke passende erstatning å få kjøpt som passer rett inn.
    Elektrorens fra Biltema kan hjelpe noe (den inneholder stort sett bare isopropanol).

Brytere pleier å bli bedre med elektrorens.

Anbefaler ikke å bytte kondensatorer om de ikke er defekt.

Ellers så er det loppemarkedsesong fremover nå som kan gi mulighet for å plukke opp noen flere (dele)apparater

--
    Svein B

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pauskal Vis post
    Heisann!

Min far har en Tandberg TR-200 som han har hatt store deler av sitt voksne liv. Vi har endelig fått tak i de orginale høyttalerne som han kjøpte sammen med recieveren, som vi nå har fått oljet og renset tøyet på. Høyttalerne var, utrolig nok, ikke sprengt av ungdommer i tidens løp.

Det som gjenstår er å finne noen som kan gi TR-200 forsterkeren en skikkelig service. Volumkontrollen er skikkelig dårlig, i den forstand at man må drive å dytte på den for å få lik lyd på begge kanaler. I tillegg spraker det veldig når man trykker inn kildeknappene, samt at radio-tuneren er helt eeekstremt sensitiv når man prøver å søke inn en kanal.
    Jeg vet ikke ellers hva man burde gjøre med en så gammel forsterker - burde man kanskje også bytte kondensatorer og slikt hvis man først er i gang? Har noen anbefalinger på dette?

Er det noen her på forumet som enten gjør slike jobber selv, eller som kan henvise meg til noen som kan utføre slikt? Helst på ganske kort varsel også, da det hadde vært en fin innflytningsgave til min gamle far om et par uker

Hei.

Kjøpte selv en restaurert TR-200 på Kolbotn/Tårnåsen. Han jeg kjøpte av hadde jobbet på Tandberg og satt på en hau med originale deler. Jeg kan eventuelt sjekke om jeg kan få lov til å gi deg nr. hans hvis det fortsatt er interessant.

Lignende tråder

1. Service på DP
    By baabernt in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 6
    Siste melding: 02-21-2010, 10:08
  2. Service på Electrocompaniet...?
    By spinaltap in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 1
    Siste melding: 03-19-2009, 20:00
  3. XTZ service - Meget bra!
    By runjohan in forum Høyttalere
    Svar: 2