Tandberg Huldra 10, hvilestrøm og potmeterfeil...

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 3 av 3
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Tandberg Huldra 10, hvilestrøm og potmeterfeil...

Hei! Jeg er hverken radioreperatør eller elektriker, men gjør så godt jeg kan for å lære litt

Har skaffet meg en Huldra 10. Den var møkkete som fy, og det spraket overalt. Men, billig var den! Så jeg tenkte jeg skulle redde den.

Etter møysom rengjøring, Elektronikkrengjøring fra Biltema på potmeter og brytere begynner det å ligne på noe. Men: potmeter for justering av bass tror jeg kanskje ikke kan reddes... Er redd høyttalerne skal gå fløyten når jeg passerer 60% - da kommer det et brak så membranene nesten hopper ut av sitt gode skinn! Antar den må byttes? Har en defekt TR-200 liggende, kan jeg evt. benytte potmeteret fra denne? Ser ut til å ligne veldig på utsiden i hvertfall...

Neste spørsmål: Tenkte jeg skulle justere "hvilestrøm", og lodde om til 240V, siden dette er anbefalt. Har lest meg fram til hvor jeg skal måle strømmen. Antar da at man setter rød målepinne på R749 og den svarte på jord? Eller er jeg helt "dust"? Tallene jeg leser av da stemmer dårlig med det jeg forventet. Får ca. 28V, skulle vært i nærheten av 11mV? Hva gjør jeg feil?

Det er forøvrig god lyd i forsterkeren

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oppdatering:

Bass potmeter bekreftet defekt. Loddet det ut, og plukket det fra hverandre. Feilen var ganske tydelig - den ene stål "skiva" som presser mot kullbanen var knekt. Den på innsiden selvsagt, ellers kunne jeg byttet den enkelt med den fungerende på TR-200 :/

Det er samme basspotmeter (50k ohm) på Huldra 10 og TR-200 - men det er kortere pinne til "justeringsknott" på TR-200. Kun balansepotmeter som er like langt på begge (foruten volum da), men det er på 25k ohm. Så da ble det tur i kjelleren med fil og baufil, for å forlenge pinnen til TR-200 potmeteret (skjøtet på et stykke fra det defekte potmeteret). Fungerer nå fint å justere bass

Til spørsmål 2, så har jeg skjønt at det skal måles på begge sider av R749 & R750. Må man måle på undersiden av kretskortet da? Eller finnes det en enklere måte?

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    126
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror du må måle på undersiden for justering av hvilestrøm.
    Om du ikke har begrunet mistanke om at hvilestrøm er helt feil, så anbefaler jeg deg å la den være.

Last ned servicemanualer m.m. her: Index of /tandberg

--

Lignende tråder

1. Tandberg Huldra 10
    By phivar in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 3
    Siste melding: 11-28-2010, 12:37
  2. Tandberg Huldra 9
    By nugland in forum Kalibrering/tweaking
    Svar: 0
    Siste melding: 11-04-2009, 23:44
  3. Tandberg Huldra 10