Oppussing / Vandalisme av Philips Rapsodi fra tidlig 50tall

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 34
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2014
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Red face Oppussing / Vandalisme av Philips Rapsodi fra tidlig 50tall

Hei! Har litt spørsmål rundt behandling av treverket på en gammel radio.

Alt etter hvordan man ser på det så har jeg lekt meg med mitt første prosjekt. Det startet med at jeg fant et kult radiokabinett med platespiller, og tenkte jeg skulle gjøre det i stand slik at det faktisk var mulig å bruke det. Forsterker fungerer og jeg fikk lyd i høyttalerene når jeg prøve å spille en plate. FM-biten skal undersøkes på et senere tidspunkt men er ikke noen showstopper.

Orginalt var den jo behandlet med rimelig blank lakk, og jeg lurer egentlig mest på om noen har noen ideer om hvordan jeg skal gå fram for å oppnå en så blank og fin finish som mulig.

Planen så langt er å pusse med 300, så et strøk lakk, pusse dette matt med kanskje 600, gjenta denne prosessen noen ganger, så en runde våtsliping med 1-2000 før jeg polerer ?

1. Grunner jeg med noe før jeg legger første strøk lakk ? isåfall med hva ?

2. Hvilken type lakk bør jeg bruke ?

3. Er det en idé å bruke en lakk med en mørkere tone i ?

4. Poleringen, hvordan gjøres dette i praksis ?

Vedlagt er bilde slik den var før jeg starta hærverket, og slik den står pr idag.

Alle innspill mottas med takknemlighet!

/Dag
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder Oppussing / Vandalisme av Philips Rapsodi fra tidlig 50tall-img_2725-effects-jpg   Oppussing / Vandalisme av Philips Rapsodi fra tidlig 50tall-img_2831-jpg  

Intermediate
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    569
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Finn en blank interiørlakk,oljebasert! Og skygg unna det som heter gulvlakk. Den er for seig. Ellers kan du rett og slett vannbeise kabinettet før du begynner å lakke. Dette bare for å reise trefibrene litt ekstra før du pusser over en gang til. Du sparer deg vanligvis et lakkstrøk på det viset,og slipper å pusse så mye mellom strøkene. -Men det er viktig å la det tørke godt etter vannpåføringen! Og bruk for all del ikke så veldig mye vann.
    Du behøver heller ikke å finne en mørk lakk til teak.Det blir mørkt nok likevel,og så gammel teakfiner har allerede mørknet en hel del i årenes løp. Når du mener du er fornøyd med antall strøk kan du blande deg en politur å polere med. Jeg tror du skal finne greie oppskrifter på nettet om du googler "politur".
    Uansett hva du gjør er det viktig å bruke noe tilnærmet likt den lakken de brukte på 50 tallet.Selv om du har pusset ned kabinettet,så vil det finnes rester igjen av den originale lakken,og bruker du noe som ikke går sammen med den originale k a n du risikere koking av lakken på enkelte felter der det sitter mest igjen av originallakken i fineret.-Men en vanlig standard,oljebasert interiørlakk pleier ikke å volde problemer på lakk fra 50 tallet,men jeg nevner det bare slik at du vet om fenomenet i alle høve. ;-)

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2014
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei og takk for bra svar!

Jeg hadde ikke tolmodighet til å vente lengre, så jeg har allerede satt igang med to magre strøk, og dessverre brukte jeg det jeg skulle skygge unna, nemlig gulvlakk! Det blir til butikken og handle interiørlakk i morgen, håper bare det lar seg legge oppå uten problemer.

Når det gjelder pussingen mellom strøkene, hvor mye bør jeg egentlig pusse ?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2014
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da jeg ikke fant "interiørlakk" så ble det beste å tynne ut gulvlakken.

Har lagt på en del strøk med pussing imellom, og har nå til slutt våtslipet med 1200 papir for å flate det mer ut og bli kvitt merker etter penselstrøkene.
    Tenkte jeg skulle prøve meg med en politur, men istedet for å blande meg en selv så fant jeg et produkt, "liberon fransk skjellakk politur", som jeg tenkte å dra på i kveld.

Håper nå det blir speilblankt!

Intermediate
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    569
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei! Beklager,men jeg er innom så skjelden skjønner du! Du kan komme i mål med uttynnet gulvlakk (til og med) Legg da flere tynne strøk i stedet for bare noen få. Jo flere jo bedre! Puss bare til underlaget føles jevnt. (Men dette er du vel ferdig med) Fant du politur altså! Det er slett ikke hyllevare lenger! Godt gjort! Påfør mange lag der også,og poler mellom strøkene. Da oppnår du til slutt "pianolakkeffekten". Og blir du ikke fornøyd,så legger du enda et lag-polerer osv osv... He-he! Legg inn et bilde av resultatet da!
    Mvh Rune
    Sist endret av ulfsn; 08-29-2014 kl 21:20

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2014
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Underlaget er det eneste jeg er fornøyd med nå, med en del strøk og pussing med fineste ulla (0000) så blir det så glatt og fint atte.

Politur fant jeg, den er litt forenklet tror jeg, da den bare skal påføres med pensel. Har noen lag med politur nå, men jeg må innrømme jeg er helt blank hva polering angår. Dette blir et prosjekt der jeg lærer mye, og har eksperimentert litt med en voks jeg hadde liggende (som mest sannsynlig ikke engang er egnet til formålet, men jeg måtte prøve). Jeg er usikker på hva jeg skal polere med, og ikke minst hvordan. Jeg får jo en fin dybde og farge i forhold til den matt-slipede overflaten, og man kan jo si det blir blankt også, men når jeg speiler lys i overflata, så ser jeg jo at overflata bare består av masse masse striper, enten fra matt-pussingen eller fra poleringen, og overflata blir uansett veldig fettete og full av voks. Etter å ha lekt meg med poleringsmaskina (som er en rund pad på en gammel skrumaskin), gjorde jeg det eneste riktige, som var å pusse bort det øverste, og få en ren glatt matt overflate igjen. Oppå denne overflata har jeg nå lagt et nytt lag med politur.

Polituren i seg selv er blank nok den, men det blir jo striper etter pensel-strøkene her også.

Du sier poler mellom strøkene, men hvordan akkurat gjør jeg dette ?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2014
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen bilder så langt...

Dette var utgangspunktet. Godt å se hvordan den så ut til å begynne med.

Satte den inn med malingsfjerner og skrapte av det værste før jeg begynte å pusse. Virket bra, og sparte en del pusseslit.

Ble ganske fin farge på den når jeg begynte å legge lakk på den synes jeg..

Med rett vinkel så det ganske bra ut også, dette var før politur, altså etter siste lag med gulvlakk.

Så prøvde jeg meg med en runde våtsliping, 1200 papir. greide å få bort penselstrøkene etter lakken, og fikk en finfin slett overflate.

Fått på plass ny høyttaler-duk også, da den andre var rimelig herjet. Så har jeg fått på et strøk på ene sjalusi-døra, som forsåvidt var mye arbeid å pusse ned da den består av mange individuelle staver festet til hverandre. Duken kanskje litt vel spenstig og ulik originalen men den kan byttes på et senere tidspunkt isåfall.

Bilde av dørene, en ferdigslipt og den andre insatt med malingsfjerner.

State of the art Bass-element, radioen er mono, med bass til høyre, diskant til venstre.

Selve radioen, forsterkeren virker, men ennå har jeg til gode å få inn noe på FM-båndet. Blir fin vinter-aktivitet å bytte ut kondensatorer og gjøre det jeg greier for å få den til å virke så bra som mulig. Har fått skjemategninger og deleliste fra utrolige hjelpsomme folk i norsk radiohistorisk forening, så det burde være mulig å få liv i FM også (mulig jeg må igjennom elektro-pensum i mellomtiden men den tid den sorg). Planen er jo at den skal brukes også, så kanskje det blir noe digital tilrettelegging inni der også.

Men først må den se bra nok ut!

Intermediate
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    569
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg pleier vanligvis å legge polituren med en klut,eller en finporete svamp. Klut er egentlig best,men det var dette med å skille mellom å legge på og det å tørke bort da.. Er du uvant,så er kanskje svamp det beste. Det blir tynne lag på disse måtene,men det skal det også være. Bruker aldri kost! Synes det blir for tykke lag og de er vanskelig å polere ned. Polermaskin er helt legitimt å bruke det! :-)
    Det at du har problemer med porer og poleringen nå skyldes nok at du har brukt gulvlakk. Den er uegnet til formålet-egentlig. Men ettersom du tynnet den ut,så får du det nok til til slutt. Tar bare mer tid og jobb. (og treet vil bli veldig mørkt,men det får du nok leve med)
    Mvh Rune

Intermediate
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    569
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor fant du høyttalerduk forresten? Slikt er nyttig å vite vettu! :-)

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    HeHe, har samme stående i underetagen. Ser ganske bra ut og virker forsatt...
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2014
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ulfsn Vis post
    Jeg pleier vanligvis å legge polituren med en klut,eller en finporete svamp. Klut er egentlig best,men det var dette med å skille mellom å legge på og det å tørke bort da.. Er du uvant,så er kanskje svamp det beste. Det blir tynne lag på disse måtene,men det skal det også være. Bruker aldri kost! Synes det blir for tykke lag og de er vanskelig å polere ned. Polermaskin er helt legitimt å bruke det! :-)
    Det at du har problemer med porer og poleringen nå skyldes nok at du har brukt gulvlakk. Den er uegnet til formålet-egentlig. Men ettersom du tynnet den ut,så får du det nok til til slutt. Tar bare mer tid og jobb. (og treet vil bli veldig mørkt,men det får du nok leve med)
    Mvh Rune
    Uvant er jeg, det er helt klart, men jeg lærer så fort det er mulig

Men du sier å skille mellom å legge på og det å tørke bort, hvordan fungerer dette om jeg bruker svamp f.eks ? Ser for meg at jeg dypper svampen litt i polituren og gnir det forsiktig utover til jeg har dekket hele overflaten. Da har jeg lagt på ? Eller burde jeg bare klæsje utover for å så tørke bort overskuddet etterpå ?

Venter jeg så til det har tørket godt inn, så for å gå løs med poleringen ? og har det mye å si hva jeg polerer med ? dvs, skal jeg bruke noe middel (bivoks osv?), eller skal det være tørt ?

Du må unnskylde maset og alle spørsmålene, men når jeg endelig har funnet en som kan dette så er det viktig å dra ut hver minste detalj! hehe

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2014
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor fant du høyttalerduk forresten? Slikt er nyttig å vite vettu! :-)
    Høyttalerduken fant jeg på ebay til slikk og ingenting inkl. frakt. Kalles vel 'grille cloth', og det finnes mange dedikerte nettbutikker om du spør google.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2014
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ingeniør'n Vis post
    HeHe, har samme stående i underetagen. Ser ganske bra ut og virker forsatt...
    Kult, virker platespilleren slik den skal på din ?

Intermediate
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    569
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare å dyppe svampen forsiktig nedi polituren,og så dra i laange strøk,slik at det blir liggende igjen bare en så tynn hinne som mulig.Er en fordel om hele svampen blir innsatt med politur før du begynner,slik at du ikke tørker av med den da tørre delen av svampen. For HMS sin del,så bruk hansker. :-)

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2014
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare å dyppe svampen forsiktig nedi polituren,og så dra i laange strøk,slik at det blir liggende igjen bare en så tynn hinne som mulig.Er en fordel om hele svampen blir innsatt med politur før du begynner,slik at du ikke tørker av med den da tørre delen av svampen. For HMS sin del,så bruk hansker. :-)
    OK! Da skal jeg nok en gang få overflaten skikkelig jevn og fin, så legge på tynt med svamp. Når denne er tørr, så polerer jeg bare med tørr pad/klut for å "slipe" bort de små ujevnheter som måtte være ? det er vel poenget med poleringen her nå, før jeg legger et nytt tynt strøk med politur.

Skal overflaten bli skinnende blank av poleringen alene, eller er det noe jeg må gjøre helt til slutt som siste finish ?

Intermediate
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    569
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stemmer. Og det poleres også etter siste strøk ja,men da gjerne ekstra mye og lenge. ;-)

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av GodDagErik Vis post
    Kult, virker platespilleren slik den skal på din ?
    Dessverre, den forsvant før den havnet hos mine foreldre, og før jeg arvet den - men radio'n duger fortsatt.
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2014
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ingeniør'n Vis post
    Dessverre, den forsvant før den havnet hos mine foreldre, og før jeg arvet den - men radio'n duger fortsatt.
    Ok, min gir lyd i høyttalerene når jeg prøver å spille plate iallefall, men mekanikken trenger noen justeringer.

Når jeg spiller radio så må jeg spille skikkelig lavt for at det ikke skal bli grøtete lyd, så må nok noe magi til på det eletriske også.

Tenkte å prøve platespilleren i kveld for å se om det er radio-biten eller forsterker-biten som feiler.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2014
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stemmer. Og det poleres også etter siste strøk ja,men da gjerne ekstra mye og lenge. ;-)
    Det ble iallefall stoor forskjell med svamp! Nettopp lagt på et strøk, men det synes allerede! Vet nesten ikke om jeg tør å gyve løs med noen maskinell polering på dette nå, kanskje en runde for hånd bare

Intermediate
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    569
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Grøtete lyd på høyere volum skyldes vanligvis en (eller flere) rør som synger på siste verset. Vanligvis ja,men det kan jo være noen av lyttene som er i tørreste laget også. Men dette finner du nok ut av. (Husk at ECC 85 røret er av stoor viktighet for godt mottak. Er det dårlig, så hjelper det ikke med god antenne )

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Lignende tråder

1. For tidlig teksting på Discovery HD
    By Gary66 in forum Digitalt bakkenett og kabel-TV
    Svar: 7
    Siste melding: 02-01-2010, 11:32
  2. Tidlig død pære pga. støv!
    By flipflap in forum Digitale projektorer
    Svar: 0
    Siste melding: 08-21-2007, 18:14
  3. NAD, tidlig med nye ting?
    By AndersT2 in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 4
    Siste melding: 05-04-2007, 17:01
  4. Min hjemmekino (tidlig i startfasen)
    By martlo in forum Hvilket utstyr har AVforums medlemmer?
    Svar: 2
    Siste melding: 10-02-2003, 15:46

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •