Service på Sølvsuper'n (12) min

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2012
    Poster
    1
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Service på Sølvsuper'n (12) min

Hallo i luken!

Jeg har gått til anskaffelse av en TB Sølvsuper 12 fra brukthandelen nedi gata, og er positivt overraska over hvor god lyd jeg får i den på tross av de dårlige høyttalerene mine

Men jeg merker at den er eldre enn meg. Jeg mister venstre kanal hvis jeg skrur volumknotten lengre ned enn til ca kl 7. Knotten hvor jeg velger hvilke høyttalere jeg skal bruke er helt Texas. Jeg får lyd i B-høyttalerene hvis jeg har knotten på A+B, og noen ganger (egentlig ganske skjeldent) må jeg prøve et par ganger med Tape-knappen for å få lyd i begge kanalene. Det siste jeg la merke til var at pæreholderene ser ganske slitte ut (oppsprukket plast, gått varmt?). Mute-knappen ser ikke ut til å virke heller, men det har jeg ikke store problemer med.

Jeg regner med at litt vedlikehold skal kunne ta knekken på disse problemene, men hva bør jeg gjøre? Kontaktrens i potmetere og i brytere? Jeg mener å ha lest at symptomene på volumknotten krever utskiftning, men kan jeg vedlikeholde den så den ikke blir værre i mellomtiden? Hvordan går jeg fram med høyttaler-knotten? Ser pæreholderene mine ok ut, eller bør jeg prøve å bytte dem også?

Jeg har erfaring med å skru på elektronikk (pcer, laptoper, telefoner, loddepenn osv) og bør vel kunne ta denne servicen selv? Eller bør jeg sette det bort til en erfaren reparatør? Legger ved litt bilder av problemområdene:

Ser dette farlig ut, eller er det vanlig?

Høyttaler-velger. Kan det være nok med kontaktrens her, eller krever det en helt annen framgangsmåte?

Potmeter til volumknotten. Denne er vel av den "åpne" typen? Bør jeg gå løs på den med trykkluft på boks?

Tape-knapp-bryteren. Kan jeg fylle noe oppi dette hullet?

Og helt til slutt: vet noen hvor jeg kan kjøpe nye lyspærer? Jeg ser de går på 6.3V og bruker .25A. Trenger 2 stykker

Intermediate
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    569
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei! Volumpotet er det ingen vidunderkur for,men en rens forverrer vel neppe situasjonen.Vær forsiktig med trykkluft,bruk det med fatning i så fall.En god el-rensespray er nok å foretrekke på AB velgeren også.Samme med trykknappene,men de kan det hende du fysisk må fjerne fastgrodd skitt i tilegg. Kan være vanskelig å få de til å sitte uten rensing etter alle disse år.. Pæreholderene er gåene på samtlige eks av SS 12 jeg har sett,og bør byttes.Nye vil du sannsynligvis finne på bensinstasjonen,eller ditt lokale bilverksted. Slike pærer er nemlig identiske med instrumentbelysningspærer i veldig mange av tom.dagens biler. Bare pass på wattstyrken.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2011
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Å finna slike pærer til dagens biler, er vel drygt optimistisk - dei siste bilane gjekk vel over til 12 volt i første halvpart av 70-talet so vidt eg husker. Når det er sagt, so kan 6 volt i bil og 6,3 volt i ein radio reknast å vera samme spenningen.
    1,2 watt er ein størrelse som er eindel brukt som instrumentlys i bil, nokre er på 2 watt. Denne ca 1,6.

Magne

Newcomer TANDBERGEREN sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    156
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0