Snublet over diverse rør i dag, noe som er verdt å samle på?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4
    Intermediate Mirage sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    2,057
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Snublet over diverse rør i dag, noe som er verdt å samle på?

Som sagt, kom over noen rør i dag. Aner ikke om noe av dette er brukbart for de som driver med dette.

Alle rørene virker som de er nye i eske, men er ikke fra dette årtusenet.

1stk Mullard PL84
    1stk Mullard PCL86
    1stk Philips PCL86
    1stk Ultron/Phillips PC900
    1stk Philips PCF201
    2stk Philips PCF200

Noen som byr over 10 000,-?

Expert pahf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    5,908
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mullard er gode greier! Gamle philips skal visstnok å være bra saker. Legg de ut på hfs og se.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2013
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Disse er nok ganske verdiløse - alle sammen
    Dette er tv- rør

Tilbud og etterspørsel bestemmer prisen. Veldig få er opptatt av gamle fjernsynsapparater i dag, og dermed null interesse. Når det gjelder audiofile rør er saken veldig annerledes. Jeg sitter og koser meg med min rørforsterker i skrivende stund. Suverene greier. Jeg - og mange med med - kjøper derfor rør til formålet. Mullard og Phillips (og mange flere) laget gode rør. Men produksjonen avtok kraftig - naturlig nok - da transistorforsterkerne kom mot slutten av sekstiårne. De beste (audiofile) rørene er produsert i 50- og 60årene. Folk ønsker derfor slikt. Verden går derfor sakte men sikkert tom for denslags. Og prisene stiger jevnt og trutt. Men ikke for tvrør - dessverre for deg
    Når det er sagt - så finnes det rør som i utgangspunktet ikke var "audiofile" rør, men som senere er brukt i rørforsterkere med stort hell. Men akkurat de du nevner tror jeg ikke er blant disse.

For den som ønsker gromlyd fra transistorforsterkere - uten å betale en formue - så finnes det en del suverene forsterkere/receivere fra slutten av sekstiårene og frem til ca 1976. Dette er skjulte skatter og som bør tas vare på. Se f.eks min ferske tråd ang Trio KA 6004. Slikt lages ikke i våre dager - dessverre. Disse var laget rett etter at man mer eller mindre sluttet å lage rørforsterkere - men man forsøkte å få til den gode, gamle rørlyden. Hvis man ønsker en "rørforsterker" basert på transistor så skaff en transistor fra ca. 1970 - 77. Det finnes mange gode alternativer til Tandberg for å si det sånn. Men nå er jeg langt utenfor trådstarters spørsmål

Newcomer Desillusjonert sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    133
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av prudence Vis post
    Når det er sagt - så finnes det rør som i utgangspunktet ikke var "audiofile" rør, men som senere er brukt i rørforsterkere med stort hell. Men akkurat de du nevner tror jeg ikke er blant disse.
    Ville bare nevne at man med hell kan finne gode rør i gamle orgler! :-)
    Men prisene på nytt trenger ikke være så ille og det dyreste er faktisk ikke alltid det beste. Det avhenger av hva slags forsterker de skal inn i. Det "dumme" med rør, er at man trenger mange for å kunne teste seg frem til det beste. Det kan fort bli dyrt! Så hør på rådene til de som har drevet med dette i mange år.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •