Har en eldre Tandberg 2075 MKII som jeg koser meg veldig med om dagen. Den fikk en liten service for et par år siden hvor løse loddepunkter ble gått over. Siden har den spilt som en drøm, men i det siste har det dukket opp et par nye problemer som jeg håper noen her inne kan hjelpe meg meg å sette en diagnose på.

1) Om jeg lytter i stereo (trykker inn stereo knappen) må balanse-poten vris nesten helt til venstre for å få balanse mellom høyre og venstre kanal. Om jeg trykker inn Loudness-knappen styrkes også høyre kanal mens venstre blir svakere. Dette være seg FM, Tape 2, Phono osv. Har prøvd å rense balanse-poten uten resultat. På tide å skifte hele poten?

2) Tape 1 inngang: Her er det mye rusk.

I stereo: Om jeg lytter i stereo kommer nesten all lyden fra venstre kanal, uavhengig av hvordan jeg justerer på balanse-poten. Vrir jeg balanse-poten helt over til høyre og skrur opp volumet til kl 1 kommer det noe lyd ut av høyre kanal, men det er på hviskenivå.

I mono: Balansert lyd fra venstre og høyre kanal, men om jeg vrir balanse-poten til helt til høyre forsvinner lyden fra høyre og venstre kanal fullstendig, vrir jeg den helt til venstre kommer det kun lyd ut fra venstre kanal.

Om jeg velger Tape 2 inngang forsvinner ovenstående problemer. Da sitter jeg kun igjen med ubalanse i balanse-poten om jeg lytter i stereo (problem 1)

Noen forslag til hva dette kan være? Vurderer å sende den inn til en ekspert, men er redd tusenlappen fort kan fly da. Er ikke ueffen med loddebolten, så om dette er noe som lett kan repareres hjemme på arbeidsbenken vil tips tas imot med stor takk!