Sølvsuper 11-73, ingen stereo i FM

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Sølvsuper 11-73, ingen stereo i FM

Har lenge trodd at jeg bare var uheldig og hadde en variant uten stereo-dekoder. Men da jeg oppdaget det stod "Dekoder 4" på baksiden, så måtte jeg jo åpne for å se. Og der satt det en stereodekoder.

Men hvorfor blir det ikke stereolyd på FM? Alt av lamper er gått, men det har vel ikke noen betydning for lyden? Mono-knappen fungerer som den skal via tape i hvertfall. Og jeg har godt med signalstyrke, ca. maks på skalaen.

Noen idé til hvor jeg skal begynne? Jeg har ikke oscilloskop, men har multimeter, loddeutstyr og stereo FM-sender.

Noe annet jeg legger merke til er at om jeg trekker ut strømmen på lavt volum fortsetter den å spille ca. 5 sekund når jeg har på tape, men den spiller kanskje bare 2 sekund på FM. Men det er kanskje normalt at FM-delen trekker så mye strøm?

Newcomer TANDBERGEREN sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    156
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan være så mangt.
    Defekt stereodekoder, dårlig trimmet dekoder, svak FM-IF.

Grei måte å teste ut på er å finne en STERK stasjon som du VET sender i stereo, for så å forsøke å vri på potmeteret merket 19Khz/Pilot.
    Men dette er slett ikke en sikker metode, fordi om denne justeringen ikke gir resultater, så er det slett ikke sikkert at du vil finne tilbake til utgangspunktet, eller et fungerende punkt på denne justeringen.
    Det kan også være at switch-punktet for hvor sterkt signalet må være før dekoderen får slå over i Stereo også er satt for høyt/signalet ikke er sterkt nok for å overkomme dette.

At lyden forsvinner noe hurtigere på FM har ikke så mye å gjøre med at FM trekker mere strøm, men rett og slett at FM-delen "slukner" hurtigere enn resten av forsterkeren. Når signalet kommer inn fra "tape" så er det ikke annet enn audiokretser som håndterer lyden, noe som vil fungere mye lengre enn FM-tuner og MF samt Stereodekoder.

Frekvensteller hadde kunnet vært til stor hjelp for å få justert den 19Khz-justeringen.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For å gjøre en lang feilsøkningshistore kort. Stereoen fungerte når jeg satte i en fungerende lyspære til stereolampa. Men før det var jeg så dum og rotet med alle 3 potmeterne på stereodekoderen. Jeg stilte tilbake etter beste hukkomelse. Og når jeg sender lyd til kun den ene kanalen, så får jeg lyd i kun den kanalen også. Den kanalen jeg ikke sender musikk til kommer det heller ikke musikk i, kun litt støy når jeg tar øret helt intill høyttaleren. Betyr det at stereoen er bra justert, eller kan det være mye å hente på å justere den bedre?

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    156
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sender lyd til den ene kanalen? Er det slik at du besitter en FM-modulator med tilhørende sender så du kan få gått gjennom alle tingene med justeringen av en FM-mottaker?
    I såfall fine greier.
    Det er tre potmetre på den dekoderen din skjønner jeg. (dekoder 3?)
    Dette er i såfall et for switch-nivå, en for 19Khz pilottonejustering, og en for kanalseparasjon.
    Den for 19Khz er korrekt justert når du holder radioen på en så svak stasjon som mulig, mens den ennå holder Stereo aktiv, justerer potmeteret den ene veien til dekoderen går i mono, noterer deg posisjonen, går så motsatt vei igjen, dekoderen går i stereo og så i mono igjen. Noter den posisjonen.
    Still på potmeteret akkurat midt mellom de to punktene der dekoderen gikk i mono. Det potmeteret er nå korrekt justert.
    Potmeteret for switchnivå stilles slik at dekoderen går i mono når stereoinformasjonen er såpass full av sus at DU syns det er ubehagelig.
    Det absolutte nivået sus er det bare du som kan definere uansett.
    Selvfølgelig finnes det tall fra TANDBERG på hvor mye støy man tillater derfra, men siden du er brukeren, så er det DU som er i førersetet.
    Kanalseparasjonen vil gi økt forvregning av signalet dersom den er satt på for stor separasjon. Altså det er ikke alltid at man ønsker det så helt tyst i motsatt kanal om man ønsker best mulig lyd. Men bruker du en bra audiotester, så vil du hurtig kunne få justert denne til omtrent 40-45dB.
    Hvilket er mere enn tilstrekkelig til å få en GOD stereogjengivelse på FM.
    Som en sammenligning. Sett volumpotmeteret ditt på Ca Kl. 15, og demp deretter til Ca Kl. 10. Du har nå dempet OMTRENT 40dB på din Sølvsuper.

Mere vanlig med dekoder 4, den har kun to potmetre å justere på.
    Ett for switchnivå, og ett for 19Khz.

Det er svært lite å hente på å jobbe vettet av seg med ytterligere justeringer.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er nå bare en enkel FM-sender fra Biltema beregnet på å få lyd fra f.eks. MP3 i bilstereoen.

Den har 3 potmetere, men det står dekoder 4 på baksida. Og det stemmer veldig bra med denne:
    http://sportsbil.com/tandberg/tb-4-2_stereo.pdf

Swich-nivå og 19KHz skal nok gå greit. Men kanalseparasjonen blir værre da jeg ikke har audiotester. Kanske det fungerer med noe PC software og hente ut signal fra headsetutgangen?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når jeg ser i manualen jeg linket til, så ser det ut som instilling av overhør går kun på å få størst kanalseparasjon. Så så ille lyd kan det vell ikke være om man stiller den slik?

Men jeg bryr meg naturligvis mer om å få minst mulig forvrenging enn størst mulig kanalpeparasjon. Første google-resultat på Audiotester gav denne:
    audioTester

Tror du den eller tilsvarende kan brukes til å stille inn kanalseparasjonen riktig? I såfall, hva slags signal skal jeg kjøre inn i FM-senderen? Det vil jo også måtte genereres av PC.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg fått lånt et multimeter med frekvensteller og skrudd til den viste 19,00kHz. Swich-nivået er ikke så nøye da jeg er rask til å trykke inn mono-knappen med en gang jeg hører antydning til støy.

Men kanalseparasjonen sliter jeg fortsatt med. Forsøkte Audiotester-programvaren jeg linktet til og sendte 1kHz sinus via FM-senderen. Men jeg slet med å få noe annet enn rundt 6% THD, og det kan vel ikke stemme? Problemet er kanskje at lydkortet er dårlig.

Hva er prosedyren for å stille det inn dersom man har alt nødvendig utstyr tilgjengelig? Tenkte jeg kanskje kan ta forsterkeren med på skolen til min tidligere elektronikklærer.

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    156
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom du husker sånn omtrent hvor det potmeteret for kanaseparasjon sto, så er den på ingen måte kritisk.
    Skulle du ha lyst til å få den "optimal" så kan du koble inn signal kun på venstre kanal på den biltemasenderen din, og vri balansen helt over til høyre på sølvsuperen. Juster til du akkurat hører minst mulig av signalet du sender inn på senderen. Sjekk til slutt at lyden der i venstre kanal på sølvsuperen er god.
    Vips, så er den justeringen gjort "i henhold til boka".

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •