Kjøp av enkel platespiller

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2012
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Kjøp av enkel platespiller

Hei!

Nå har jeg en stund lett etter platespiller, men har gått meg vill i jungelen av oppgraderinger og tilleggsutstyr.

Jeg ser etter en platespiller jeg kan kople til et par høyttalere og spille av noen plater, og ikke noe mer.

Hva er det egentlig jeg ser etter?
    Ser det er veldig mange som kan koples opp til datamaskinen, er det en selvfølge at alle disse også kan spilles av på høyttalere uten å ta dette via datamaskinen?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    52
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Platespillere sender ut et veldig svakt signal, så de trenger en forsterkning av signal for å kunne spilles av via for eksempel en forsterker.

Det finnes en del platespillere som har denne signalforsterkningen innebygget i spilleren, og det finnes mange uten. I de uten, må signalet forsterkes via en ekstern platespillerforsterker. (Gjerne kalt RIAA, RIAA-trinn, platespillerforsterker, Phono-forsterker osv.)

De med innebygget platespillerforsterker har gjerne mulighet for å slå denne av og på via en bryter og lignende. Dette for at de skal kunne kobles til en ekstern platespillerforsterker av bedre kvalitet, eller for eksempel til en stereoforsterker med signalforsterkeren innebygget.

Det finnes også flere typer platespillerforsterkere. Noen som støtter MM (Moving Magnet), noen som støtter MC (Moving Coil) og de som støtter begge. MM og MC har med pickupen (av mange kalt stiften, men det er altså hele "hodet" som stiften sitter montert på) å gjøre. MC-pickuper har gjerne et svakere ut-signal, så derfor trenger denne mer forsterkning enn en MM-pickup. (Generelt leveres nesten alle billigere platespillere MM-pickup).

Noen alternativer du har for å spille av plater:

1. Billig platespiller med innebygget platespillerforsterker + billig og enkel stereoforsterker + to høyttalere.

2. Billig platespiller med innebygget platespillerforsterker + to aktive høyttalere med stereoforsterker innebygget i høyttaleren.

3. Billig platespiller uten platespillerforsterker + stereforsterker med innebygget platespillerfosterker + to høyttalere.

4. Billig platespiller uten platespillerforsterker + ekstern platespillerforsterker + billig stereoforsterker + to høyttalere.

De billigste platespillerene kan ofte ikke oppgraderes i fremtiden. Du er ofte fastlåst til en type stift siden pickup er en fast del av armen og du får nesten ikke tak i nye deler.

De fleste platespillere med USB kan også kobles til et vanlig stereoanlegg.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2012
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar, veldig oversiktlig og greit, en god del som ble oppklart nå!

Jeg tenker et oppsett som er følgende:

LENCO VINYL PLATESPILLER L-3867 USB kjøp billig sammenligne pris tilbud
    +
    CAMBRIDGE 551P RIAA Forforsterker | Hi-Fi Klubben
    +
    et par høyttalere jeg har fra før.

Vil det være noen komplikasjoner med dette?

Denne har vel en forsterker innebygget, trenger jeg da en stereoforsterker?
    SONY USB-PLATESPILLER PS-LX300USB kjøp billig sammenligne pris tilbud

Intermediate AV-Fallet sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Disse har innebygd RIAA-trinn, da trenger du ikke Cambridgen. Sonyen har Vanlige RCA-utganger, regner med at Lencoen også har det.
    Da trenger du bare en enkel stereoforsterker i tillegg, og den trenger IKKE å ha inngang for platespiller. To alternativer:

NAD C316BEE Integrert forsterker | Hi-Fi Klubben

SONY STEREOMOTTAKER STR-DH130 kjøp billig sammenligne pris tilbud

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    52
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som AV-Fallet påpeker, så har begge de platespilerene forsterker for signalet innebygget. Så du trenger ikke Cambridgen i tillegg. Du vil trenge en stereoforsterker i tillegg med begge de platespillerene.

Du kan lese mer om de platespillerene på produsentens hjemmeside:

PS-LX300USB | Lyd Komponenter | Technical Specifications | PSLX300USB.CEL | PSLX300USB | Sony

L-3867 USB | | Lenco

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2012
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for alle svar.
    Nå ble det nesten et kjøp av stereomottakeren til Sony, men så kom jeg på at kanskje blir jeg lei av vinyl en dag. Vil jeg da kunne bruke den til noe annet?

Kom over denne: Komplett.no - Pioneer VSX-922-K Receiver som kan brukes til hjemmekinoen.
    Så litt over inn og utgangene å så at den har RCA inn og ut.
    Kan jeg like greit bruke en slik?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •