Forsterker med low cut

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    37
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Forsterker med low cut

Hei.
    Jeg har en effektforsterker fra 79/80, technics se 9021, med en knapp som heter low cut. Hva gjør den knappen?

Takker for overbærende svar.

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    står det et tall der? eller er det vriknott?

Det er et filter som kutter frekvensene under det tallet. f.eks Low cut 25, vil si ved 25hz. Dersom det er vri knott kan du sette den til den verdien du vil.

Ofte er det greit for å avlaste høyttalerne og forsterkeren for dype frekvenser som høyttalerne ikke kan spille.
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er en beskyttelse mot DC inn på forsterkeren. Med Low Cut innkoblet, kutter forsterkeren ved 2Hz, slik at du ikke får DC (likestrøm) ut fra effekttrinnet inn på høyttalerne. Med Low Cut utkoblet leverer forsterkeren helt ned til DC eller 0Hz - og du kan risikere skader på høyttalerne hvis forforsterkeren leverer litt likestrøm - noe som KAN forekomme fra tid til annen.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var vel også en del forsterkere i platespiller-æraen som kunne kutte subsoniske frekvenser som kom fra f.eks trinnlyd osv. DC-beskyttelse er det vel ingen grunn til å ha valgbar?

Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig i det du sier om DC-beskyttelse - men jeg var borti en slik (eller lignende?) Technics forsterker for en del år siden, og i h.t. brukermanualen var det nettopp dette med DC som var poenget med denne Low Cut funksjonen. Det kan jo hende at man introduserer en del uønsket støy eller redusert dynamikk - hva vet vel jeg? - når man kobler inn Low Cut funksjonen - slik at man med fordel kan velge å kjøre utkoblet hvis man kan.

PS: Fant en link om dette - riktignok til en annen Technics-forsterker - men antageligvis relevant også for trådstarter: Technic SU-9060 - AudioKarma.org Home Audio Stereo Discussion Forums
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av atledreier
    Var vel også en del forsterkere i platespiller-æraen som kunne kutte subsoniske frekvenser som kom fra f.eks trinnlyd osv.
    Ja - jeg husker det også. Det het vel Rumble Filter eller noe sånt. På min gamle Sansui-forsterker hadde jeg inntrykk av at det ble kuttet ganske høyt med filteret innkoblet. Hos meg var det ikke bare uønsket romling som ble redusert, men det ble kuttet ganske hørbart også i den bassen som lå i musikken.

PS: Og så hadde vi et filter som fjernet platesus. Pluss all diskant som lå i musikken. Med begge filtrene innkoblet låt det som mellombølgelyd fra radioen. Det var tider, det.....

Newcomer TANDBERGEREN sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    156
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rumblefilteret hadde effekt godt oppe i det "hørbare" området ja.
    -3dB lå gjerne på rundt 100Hz.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •