Problem med lyden på Radionette Kurér Auto FM

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 18 av 18
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question Problem med lyden på Radionette Kurér Auto FM

Denne går ut til dere radioentusiaster her inne..

Har funnet en gammel Radionette Kurér Auto FM som har stått på ei hytte i alle år, og fikk lyst til å prøve den. Ved første påslag kunne jeg høre en svak susing i høyttaleren, men ikke noe mer. Etter å ha åpnet bakluka åpenbarte et komplett serviceskjema seg med det man skulle trenge av info. Så når noen nysgjerrige som meg åpner radioen nær 50 år etter, så bør feilsøking bli en lek. Fantastisk framsynt av Radionette!

Uansett, jeg lirket ut batterihylsa som med tiden hadde blitt rusten og stygg av batterisyre. Når jeg tok ut batteriene virket det som om de var nær originale. Det var de kanskje ikke, men de var militærgrønne og med påskriften "Tørrbatteri" blant annet. At det i det hele tatt kom summing fra høyttaleren var smått utrolig, da det må være flere tiår siden slike batterier ble laget.

Etter å ha dyttet inn nye batterier og renset kontaktflatene noe, så kom det faktisk lyd! Med auto-knappen ute fikk jeg inn flere kanaler klart og tydelig inn på FM-båndet. Ikke riktig så god lyd som fra TP43, men dog. Men så til problemet: Ved litt over normalt lyttevolum, eller litt mørk justering med tonekontrollen, kommer det en kraftig brummelyd fra høyttaleren (kanskje 5-6 Hz, eventuelt følger den rytmen i musikken). Hva kan dette skyldes? Er det utgangskondensatorene som er gåene? Transistorer? Er dette et typisk problem? Batteriene var ferske ved testing. Det er litt skurring ved justering av volum og tone også, så kanskje potmeteret trenger en rens?

Trolig som følge av batterisyra er det en del irr på kretskortet ved batteritilkoblinga. Et par loddepunkter har mye irr, men det skulle enkelt la seg ordne. Har aldri fiklet med radio før, men kan å lodde og vil gjerne lære!

Bilder:

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Først: Hat's off for flotte bilder!
    Noen og enhver har litt å lære der, når det kommer til spørsmål a'la "hvorfor virker ikke" osv...
    Utover det har jeg faktisk ikke så mye å tilføye, må jeg innrømme. ops:

Men hva brummelyd på 5-6Hz angår, må jeg korrigere deg litt.
    Det er en frekvens hverken du eller andre mennesker er i stand til å høre, samtidig som den høyttaleren antakeligvis vil slite med å levere frekvenser under 50-60Hz.
    Det du eventuelt kan gjøre med dette, er i første rekke å sjekke spenningen på de kontrollpunktene som finnes i skjemaet.
    Deretter kan det hende at du kan justere litt på diverse trimpots, om den målte spenningen på de aktuelle punktene ikke er i samsvar med de som er anbefalt på målepunktet.
    Skurring ved justering av volum og tone, betyr som du selv sier, en rens av potmeterne.
    Ellers kan du evnt ta kontakt med Teletor men vær forberedt på å betale noen kroner for en service.
    Lykke til i alle fall!:-D

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for svar. Jeg tar mange tekniske bilder i studio i fbm. jobben, så flotte ville jeg kanskje ikke kalt dem...det første ble ganske bra

Det var en sen time at jeg skrev 5-6 Hz, jeg vet jo godt dette med 20-20k Hz. 50-60 Hz stemmer nok bedre. Kan eventuelt ta opp en videosnutt som illustrerer problemet.

Målepunktene skal definitivt sjekkes. Jeg antar at det på skjemaet menes at radioen skal stilles til FM 92 MHz? Av de passive komponentene ser jeg for meg at kondensatorer med olje, hvis slike er brukt, kan ha tørket ut med tiden. Verdiene er jo også lette å skaffe hos elfa. Motstander endres vel ikke så mye over tid. Hva med transistorene, kan de endre karakteristikk over tid? Finnes det erstatningstransistorer blant dagens utvalg?
    Edit: Ser at Teletor selger det meste av transistorer!

For øvrig er jeg foreløpig mest interessert i å reparere selv, gleden av å fikse noe er ganske mye større enn å måtte få noen andre til å gjøre det!

Er det noen som forresten vet hvordan Auto-knappen skal brukes? Hva med inn-/utgangene på baksiden? Antenneinngangen har jeg funnet, men de andre så ikke kjente ut.
    Edit: Autoknappen er til bruk med bilantenne, leste jeg et annet sted. Og kontaktene, kan det stemme at dette er til bananplugger? Signal inn og ut og felles jord?

Radioen trenger litt TLC, kan jo holde tråden oppdatert med bilder underveis.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har med 99% säkerhet det som kallas "motorboating" och det beror alltid på att ellyterna i LF-delen har börjat torka och tappat värde så att den(LF-delen) börjar självsvänga vid en låg frekvens.Det kan mycket väl låta som 5Hz!
    Om det går att lyssna lite,så kan man alltid börja med att rensa(spraya)potar och omkopplare.
    Sedan är det bara att börja byta ellyter.C92,C90,C93,C91 är de mest misstänkta.Byt helst en i taget.På så vis får man ju veta vilken som orsakade felet.
    Rör inga andra inställningar.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tusen takk for diagnosen! C90-C93 har verdiene 100, 3.2, 320 og 320. Er alle disse verdiene i µF? C94 er merket med 47n, så jeg antar at dette er 47 nF...

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det stämmer att de är i uF.Men det är inte så noga med värden här-förr kunde ellyternas värde skifta ganska ordentligt,så byt på bara.
    C94 behöver inte bytas,då det troligen är en plastkonding.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    C93 (blå lytt i bilde nr 3) som skulle være på 320 uF ble fjernet og testet med et Fluke multimeter til ca 600 uF. Nå vet jeg ikke hva slags toleranser man kunne forvente på så gamle komponenter, men ville man forvente at kapasitansen går opp eller ned med alderen?

Hvis jeg skal bestille fra elfa så kan jeg like greit kjøpe alle lytter som kanskje må/bør byttes..

Radioen går for øvrig kun til 100 MHz, det er vel ingen enkel måte å endre dette på? Antar at store deler av kretskortets FM-del endres på 108 MHz-modellen..

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2011
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av D-klassen
    Er det noen som forresten vet hvordan Auto-knappen skal brukes?
    Auto-knappen er til bruk i bil, då kobles radioen over på bilens antenne, og radioens innebygde antenne frakobles. Desse tre inngangshylsene - den med en O med strek over, trur eg er båndopptagerinngang, den med ein speilvendt Q, er platespillerinngang, og mellom desse ein felles jord.

Magne

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som sagt, så gjort: C90-C93 er byttet, og jeg tror det var C92 som var synderen. Ikke mer motorboating!

Det var mulig å høre radio etter at C90 og C93 var byttet (enda sterkere motorboating), men etter at jeg byttet C92 og C91, så får jeg ikke lenger mottak på FM. Det er støy og susing ved lavt og høyt volum, men ikke antydning til radiosignaler. Jeg har dobbeltsjekket at lyttene er montert med riktig polaritet.

Hva kan dette skyldes? På serviceskjemaet står det at sus og koking skyldes T6, men vil man ha FM-mottak hvis denne er ødelagt?

Råd tas imot med takk!

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mmmm,nu förstår du hur bra det kan vara att byta en sak i taget...
    Fungerar AM?
    Om AM fungerar,så är det något problem med bara FM-delen(kan vara antenn,omkopplare eller mycket annat)
    Om även AM är dött,så kan du prova med att skicka in en signal(radio,MP3,xtalPU eller signal från annan radio)på gram eller bandspelaringång.
    Om det inte hörs något alls då, mät hur mycket ström T6 och T7 drar.

Kanske har du bara kommit åt något?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Rolf Zetterberg
    Kanske har du bara kommit åt något?
    -Sannsynligvis riktig, igjen! Etter et par forsøk på og av, og ved å flytte litt på det som ser ut som en kondis koblet til en av inngangene, så kom lyden tilbake. Lyden er sterk og klar, selv uten antennene skikkelig tilkoblet.

Nok en klassiker er reddet! Tusen takk for hjelpen

Jeg merker imidlertid at volum-/tonepotmeteret ikke er helt bra. Ved bruk av tonekontrollen går lyden fra: helt borte (uansett volum) - svært lys - mørk - svært mørk - bare bass. Det er vanskelig å finne en sweetspot, med andre ord. Er det noen kur for dette? Er det mulig å bypasse tone og få en mest mulig nøytal lyd?

Volumjustering skjer for så vidt uten skrapelyder e.l., og kan faktisk doseres mye bedre enn min tivoli mod. 1(!)

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm, etter at radioen hadde spilt ca 1 time på lørdag så døde den. På FM kommer det kun svak susing (til en viss grad sterk susing når volumet skrus opp, men helt uavhengig av frekvensen), mens på AM er det støy/brumming avhengig av frekvens/volum.

Så Kuréren er nok ikke helt frisk ennå, dessverre. Jeg skal prøve å rense bryterene litt, antennene har vært frakoblet hele tiden, også da den spilte helt fint. Kan noen markere hvor i skjemaet FM-delen befinner seg? Det kan jo tenkes at noen komponenter har tatt kvelden etter noen timers spilletid..

Kan det være DAB-spøkelset som har vist seg?

Intermediate ldynamic sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2012
    Poster
    533
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av D-klassen
    Hmm, etter at radioen hadde spilt ca 1 time på lørdag så døde den. På FM kommer det kun svak susing (til en viss grad sterk susing når volumet skrus opp, men helt uavhengig av frekvensen), mens på AM er det støy/brumming avhengig av frekvens/volum.

Så Kuréren er nok ikke helt frisk ennå, dessverre. Jeg skal prøve å rense bryterene litt, antennene har vært frakoblet hele tiden, også da den spilte helt fint. Kan noen markere hvor i skjemaet FM-delen befinner seg? Det kan jo tenkes at noen komponenter har tatt kvelden etter noen timers spilletid..

Kan det være DAB-spøkelset som har vist seg?
    Synd å høre at det skjedde. Veldig spennende tråd forøvrig! Har en radionette kurér på hytta som spiller godt selv etter mange tiår! Det kaller jeg byggekvalitet!

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kureren spiller fortsatt godlyd, men er noe humørsyk. Et vanlig symptom er at radiokanalene blander seg eller at det ikke nytter å stille frekvensen - samme stasjon(er) tas inn (tilsynelatende) på alle frekvenser. Har dette noe med stabilisatorene (+1, +2) å gjøre? Jeg målte spenningen over dem på et tidspunkt og da lå de innenfor spec, men det kan jo ha endret seg.

Noe annet som kan gjøre at kanaler og frekvenser går i surr? Lyden når den finner det for godt å spille én kanal er for øvrig fin

Newcomer tipetu sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    240
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det første jeg tenker er om det er noe dritt i den variable kondensatoren. Den stiller jo inn frekvensen. Prøv med noe luft, elektronikk-rens spray.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2013
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hvordan gikk det med denne radionetten?? eg har akkurat samme problem med min, får bare inn en kanal over hele fm båndet am og aux inngang fungerer normalt elektrolytter er skiftet.??

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kureren spiller jevnt og fint om dagen, men det er sjelden jeg prøver å skifte kanal, så jeg skal ikke uttale meg om hvordan frekvensvelgeren fungerer akkurat nå. Bruker radioen et par ganger i helgene, den har alltid oppført seg pent. Fortsatt ikke helt fornøyd med justering av lyden/klangbalansen, det tenkte jeg kanskje å få hjelp til hos en radioekspert som har en liten butikk på Frogner i Oslo (ved Gimle kino). Kanskje han kan skaffe/si noe om sympotmer på ødelagte stabilisatorer også.

Har du sjekket spenningen over stab. når radioen spiller?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2013
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ja spenningen over stabilyttene er riktig, så eg står litt fast