rør-anbefalinger noen?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2012
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

rør-anbefalinger noen?

Hei folkens!

Jeg har gått til innkjøp av en Music Angel Marantz 7 pre-amp. Rørene som kommer originalt med denne er så som så, så jeg har tenkt å oppgradere. Jeg hører stort sett bare på blues, progrock, jazz, hardrock og psychedelic fra 60-70 tallet.

Rørene som jeg tenker å skifte ut er de to største, 12ax7. Eller anbefales det kanskje å skifte ut alle?? I så fall så er ikke budsjettet så forferdelig stort, så jeg er ikke villig til å betale tusenvis av kroner her. Jeg er heller ikke ute etter det beste av det beste, i og med at det begrenser seg i resten av stereo-oppsettet mitt. Til opplysning så kjører jeg en god gammel NAD 214 til effektforsterker, da jeg mener at denne er veldig nøytral og gir et detaljert lydbilde.

Derfor så er jeg ute etter 60-70 talls rører med god gammel hifi-lyd til en hyggelig pris. Hører at Telefunken, RCA, Sylvania, Ken-Rad, Dumont, Tung-Sol, Mullard og Brimar skal være brukbart. Anbefalinger noen?? Er ute etter valuta for pengene.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    534
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selv om noen rør helt klart er bedre enn andre, er det likevel slik at rørets lydsignatur er avgjørende for resultatet. Det finnes gode rør som låter åpent, detaljer og lyst, mens andre gode rør låter varmere, mykere, fyldigere osv.

Har testet en god del 12ax7 rør. Skal jeg anbefale ett enkelt rør er det faktiskt nyproduserte Golden Dragon trustworthy som du får kjøpt av Motron her i Norge. ( Motron Siv.ing. B Kvanlid - 32752150 )

Dette nyproduserte røret låter ganske likt og omtrent like bra som de kjente og dyrere Telefunken smooth plate, som jeg også kan anbefale. Alternative rør du kan se på er Mullard (short plate låter litt varmere enn long, mens long er hakket mer detaljert). En grei måte å identifisere at røret faktiskt er ett Mullard rør er å se på datokoden som begynner med feks i61 (røret er fra 1961) og videre en kode som starter med en B som indikerer at røret faktiskt er laget på Mullard fabrikken i Blackburn. Når det gjelder Telefunken røret kan du se etter ett merke i form av en diamantformet firkant under selve røret.

Men anbefaler altså hovedsaklig Golden Dragon Trustworthy fordi det 1: er blandt de aller beste rørene som finnes, 2: Du vet det ike er brukt i 10000 timer, 3: prisen (2-300? mener jeg det kostet)

Kjøper du likevel eldre rør, er det stort sett rør fra 1950 til tidlig 60 tallet som gjelder for 12ax7.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2012
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    okey, takk skal du ha for et fyldig svar.

jeg er nok av den typen som søker varm og fyldig lyd, da eldre musikk ikke har det store behovet for detaljer. Det viktigste for meg er at instrumentene blir separert og en gitar høres ut som en gitar. Det er helt fantastisk hvor mye den gode gamle rør-klangen gjør med eldre musikk, som faktisk var spilt inn med godt og gammelt utstyr.

Da kommer jeg først til å lete etter rør fra 50 til tidlig 60tall som du sier. Blir det for kostbart og usikkert med tanke på rørets tilstand, så kjører jeg på med Golden Dragon.

Men hva med de to andre rørene (6z4 og 12AU7)?? Er de viktige for lydbildet i denne sammenhengen??

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    534
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er ingen ekspert på hvilke oppgaver de forskjellge rørene har i din forsterker så det vet jeg desverre ikke. men 12au7 er jo hvertfall ett rør som likner på 12ax7 og har sikkert en oppgave som betyr noe for lyden det også

Er du ute etter en Varm lydsignatur kan nok Rca, Mullard short plate eller Brimar også være rør å se etter. Skjønner at du er skeptiskt til nyere rør (Golden Dragon), men dette trustworthy røret er noe helt unikt. Det er endel informasjon å finne om dette her på Avforum. I mitt oppsett utklasserer det faktiskt både Rca, Ge og Mullard som jeg har liggende i skuffen. Diskanten er varm og behagelig, det separerer instrumenter meget godt og har en noe fremtredende mellomtone.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2012
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    nok en gang, takk for god info. jeg kommer til å lete en stund fremover, og ikke minst lese tråder her inne på forumet. ser ikke så alt for mørkt på Golden Dragon, med tanke på at du får noe helt nytt til en fin pris

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2013
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Rør til MA "Marantz 7"

Gammel tråd, så den først i dag
    Jeg har den samme forforsterkeren. Den er helt utrolig bra i forhold til prisen.
    Har sett den omtalt som en av de store "hemmelighetene" innen HiFi. I forhold til den mer kjente Music Angel KT 88 (jeg har den også) så skjemmes ikke "Marantz 7" av en aldeles håpløs (ytre) byggekvalitet. Men helt bra er ikke forforsterkeren heller. Men begge disse er gode lydmessig. Jeg har brukt M7 som forforsterker mot Tandberg 3003 med meget stort hell. Det var rett og slett veldig bra. Har også brukt den mot MA KT88. Bra det også. Det å bruke rør forforsterker mot transistor effektforsterker ser jeg flere anbefaler. Og da trenger man ikke blakke seg på forforsterkeren

Du skriver at den bruker 12ax7 og 12au7 rør. Dette stemmer vel ikke ?
    (Når jeg tenker meg om så står det kanskje 12au7 ved siden av der rører står. Men det er helt sikkert slurv fra kineserne sin side)
    Music Angel Marantz 7 Modified Class A Valve Tube Pre Amplifier | eBay

Den bruker derimot 6n1 og 6n2. Dette er kinarør. Jeg har ikke funnet vestlige ekvivalente rør til disse to, selv om 12ax7 og 12au7 er ganske nære. Må tilstå at jeg har brukt disse en liten periode (dvs jeg brukte ECC 83 for førstnevnte, men det er samme rør (europeisk variant)). Men fikk ikke glød i rørene og valgte å ta de ut for sikkerhets skyld. Jeg byttet ut med russiske rør: 6n1p og 6n2p. Disse låter helt fint og er billige

Når det gjelder 6z4, så er det også et kinarør. Jeg har byttet det ut med 6x4. Det er samme rører, men er ikke pin-konvertibelt. Jeg kjøpte derfor en "tube socket" på Ebay som jeg satte inn der 6z4 røret stod. Og satte deretter et 6x4 rør oppe der. Men dette bygger en del, samt at 6x4 røret er høyere. Du vil da ikke få på plass toppdekselet etterpå (min står i et skap så det spiller liten rolle).
    Men vet uansett ikke om jeg hadde giddet å gjøre akkurat dette

Her er forøvrig en link som gjelder akkurat det med 12ax7 kontra 6n2
    6n2 tube replacement

Håper dette er til hjelp. Men ellers vil jeg avslutningsvis igjen si at denne "Marantz 7" er et kjempekjøp. Og nesten kostnadsfri røroppgradering

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •