Radionette Salongsystem

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 22
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2011
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Radionette Salongsystem

Eg har fått i hus ein staselig radio, Radionette Salongsystem.

Radionette Salongsystem-180710-004a-jpg

For å få denne enno litt penare, klarde eg å få fatt i plateskifter som passer, og eg trur at denne passer perfekt:

Radionette Salongsystem-180710-005a-jpg

Det er ein Garrard RC 121 HN.
    Radionette Salongsystem har eit radioshassis med ei merkeplate der det står Radionette Jubileumsuper. Denne har, so vidt eg har funne ut, vore laga i tidsrommet 1953 - 1956. Men då denne er med FM, eller 3 meter band, som det er kalla her, vil eg tru at dette er ein av dei seinare. Eg har ogso informasjon om at Garrard laga RC 121 i 1956.

Eg har fått det heile til å virka, og lyden er flott, men no har eg demontert platespelaren, for å gjera den rein og smørja den oppatt for nye år.

Hvis nokon har informasjon til meg om det er mulig å få fatt i nye deler til denne? eg tenker på PU element, eller i alle fall stift, og mellomhjulet mellom motor og platetallerken. Eg ønsker ogso råd om kva for olje og grease som er greit å smørja med, som tåler laaaang tid?

Magne

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2011
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eg kan ogso visa litt meir av denne, på høgre sida, sett frå fronten er radioen plassert, og den har veldig god plass:

Radionette Salongsystem-180710-007a-jpg

Og under den er høgtalaren plassert:

Radionette Salongsystem-180710-008a-jpg

Det er tydelig å sjå at radioen er utstyrt med FM antenne, ein 300 ohm flatkabel, som nærmest er krølla inn i kabinettet.
    Prisen på herligheten? Eg vil tru at midt på 50-talet var dette styggdyrt:

Radionette Salongsystem-180710-017a-jpg

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2011
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    No har eg fått fatt i deler det eg treng, til den platespilleren :grin:

Magne

Newcomer tipetu sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    240
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Artig den der. Du er heldig som har FM på din! Jeg har nettopp restaurert en 54-55 mod Stil Vega uten FM. Får kun inn dårlig kortbølge når solen har gått ned. Dog er det mye mer aktivitet på en lørdagskveld!

Har du planer om å pusse trevirket og lakke det? Kan bli som dette?

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2011
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, tipetu

Artig liten sak du har der, ser ut som ein enkelt oppbygd, men heilt grei radio.
    Og nydelig i lakken, det skal du ha. Men eg trur eg ville gjort med den, som eg har gjort med min, å gi knappane ein omgang i
    oppvaskemaskina Om den som eg har tenkjer eg slik at den er gammel, over eit halvt århundre, og har i den tiden ogso stått
    i ei hytte som hadde lekkasje, so den har ikkje alltid hatt det tørt. Eg syns dette skal få lov å vera synlig, so eg har bestemt meg
    for å ikkje pussa den. Derimot so har eg skifta kondensatorer i nettdelen, med nye kondensatorer i det gamle huset, slik at eg er
    trygg for at den tåler å bli påsatt strøm.

Magne

Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Virkelig staselige innretninger, det der.

I like

Intermediate b3nd1k sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    2,256
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ah, digger gamle vintage radio

Har selv en gammel haugtussa 3, hadde hvert morsomt å pussa opp denne og fått den up and running!

Min tråd

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    240
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja i begynnelsen lot jeg de være for "sjarmen sin del", men etter noen dager orket jeg ikke å se på at de var så skitne. En runde med jif gjorde underverker og nå er de som ny!
    Jeg har byttet alle kondensatorene her. Det eneste negative med denne er at den ikke har en trafo! Kun en svær 10W motstand. Slår man av og på en lampe popper det i radioen pga nettstøy :P But but, stilig nostalgi!

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2011
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei igjen, Tipetu

Eg er litt nyskjerrig av meg, so når du skriv at der er ingen trafo, so googla eg og fann eit skjema, der den er vist oppbygd med 3 rør: ECH 81, EBF 80 og ECL 113. Men den hadde ein trafo for glødestrømmen til røra. Ein svær motstand, då må den vera laga med seriegløding, og so får røra U som første bokstav i staden for E. Men då var ECL 113 trulig erstatta med UCL 82 (litt nyare), i so fall ein motstand på omtrent 1500 ohm 15 - 20 watt.

Hei b3nd1k

Den haugtussa ser då aldeles fenomenal ut!
    Heile 5 kortbølgebånd, og innganger for både platespiller og båndopptaker, dette er STORT. Eg trur ogso at den må vera litt spesiell, for eg har googla for å finna ut om denne ogso, men fann ikkje haugtussa 3. Derimot fann eg haugtussa 2 og 4, so eg antar at den er sjelden.

Magne

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    240
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja stemmer, En svær motstand med forskjellige tapper for forskjellig spenning.

Her er skjemaet :

Legg merke til at den ene fasen inn er jordet rett i chassiset! Med andre ord, denne her kan IKKE jordes via stikkontakten. Da blir det pang! :P

Mener din skal fint kunne jordes. Med tanke på sikkerhet.

Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    2,256
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Dinamo
    Hei b3nd1k

Den haugtussa ser då aldeles fenomenal ut!
    Heile 5 kortbølgebånd, og innganger for både platespiller og båndopptaker, dette er STORT. Eg trur ogso at den må vera litt spesiell, for eg har googla for å finna ut om denne ogso, men fann ikkje haugtussa 3. Derimot fann eg haugtussa 2 og 4, so eg antar at den er sjelden.
    Magne
    Har ikke gjort så mye research av den, men er faktisk noe jeg kunne tenkt å pusse opp, evt sette inn en platespiller osv.

Fant en gammel reklame i dette bladet:
    Radiohandleren nr. 9/1955, side 31, / ute med R ADIO GRAMMOFON Haugtussa 3 Radiogrammofon cr utstyrt

På side 31 utrolig morsomt, Først ute med 3D lyd i 1949. Salgspris på 1844,- i 1949 må jo ha hvert endel penger på den tiden.
    Min tråd

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    240
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bestemoren til damen fortalte at i 1960 da de kjøpte en trebåt til 700 kr så var det omtrent en halv årslønn! Så den der radioen må ha kostet 1.5 års opptjente midler! Kanskje enda mer siden annonsen er 5 år eldre!

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2011
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bestemoren til damen fortalte at i 1960 da de kjøpte en trebåt til 700 kr så var det omtrent en halv årslønn! Så den der radioen må ha kostet 1.5 års opptjente midler! Kanskje enda mer siden annonsen er 5 år eldre!
    Nei, tipetu, årslønna i 1960 var større enn som so. Sjølv begynte eg i arbeid i 1965, og timelønna var kr. 3,38 for ein mannlig nybegynner i produksjon av sild i olje. Dette gav meg 100 kr utbetalt for veka. Gamlingane i fabrikken den gangen hadde forøvrig ei timelønn på kr 5,02. Men den Haugtussa kan nok dengang ha kosta meir enn 1/4 årslønn!

Magne

Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    2,256
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fant en kalkulator på statistisk sentralbyrå.

1844 kr. i januar 1949 tilsvarte 34351.09 kr. i januar 2012.
    Dette tilsvarer en prisstigning fra januar 1949 til januar 2012 på 1762.9 prosent

Konsumprisindeksen - hovedside

Er jo fortsatt en god slump med penger for en radio Tror jeg skal ut i garasjen å sjekke hvilken stand den er i etter på
    Min tråd

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2011
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jautakk, når det gjeld konsumprisindeksen, so meiner eg det som har vore sagt før, at der fins to slags løgner - det er fordømt løgn, og det er statistikk

Magne

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    240
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, når jeg tenker meg om så snakket hun om søsteren hennes som er yngre og jobbet som lærling eller noe :P men men but but. Artig å holde på med slik vintage utstyr. Om trådstarter skal jobbe med den, anbefaler jeg sterkt at det kommer bilder underveis!

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2011
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Å jobbe med det, ja. Det som skjer nett no, er at platespilleren får seg ein omgang der den får fornya litt delar, og får ny smurning her og der. Dog er eg i fasen "vente på bestilte deler" nett no, og eg har i alle fall ikkje det heile i hus neste veke. Bilder av å vente er egentlig litt vanskelig å få til

Magne

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2011
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eg kan no fortelja at litt har skjedd med denne i løpet av åra som har gått.
    Eg vågde rett og slett ikkje å setja spenning på den radioen, før kondensatoren til høgspent var skifta. Der fekk eg fatt i eit sett med kondensatorer som hadde passe stor kapasitet, og rikelig påstempla spenning. Desse passa greit inni aluminiumsboksen som har vore hus for gamle kondensatoren. Når dette huset so blei opna, var eg veldig glad for at den blei skifta, for den var tørr som kavring.
    Platespilleren - der blei det mykje arbeid.
    Eg fekk fatt i ein Garrard RC 121 HN, ein sak med hastighetene 33 - 45 - 78, men den hadde fått transportskade, "spydet" som står opp midt i platetallerkenen, til støtte for platestabelen på toppen, dette var bøyd. Men den tida blei der ikkje importert meir enn nødvendig, denne platespilleren hadde radionette importert innmaten til, og laga kabinettet sjølv. Dermed so hadde eg ein platespiller som passa 100 % i dette radiokabinettet. Men eg fekk den aldri til å fungera skikkelig, der var eindel "leamikk" som hang fast.
    Eg fann ein platespiller til på Finn, ogso dette ein Garrard RC 121 HN, men dette var ein sak med hastighetene 16 - 33 - 45 - 78, i eit Tandberg kabinett. Ogso denne hadde transportskade, kabinettet var knust i eit hjørne.
    Dermed hadde eg eit fint Radionette kabinett og ein platespiller med 4 hastigheter. Det første eg gjorde med platespilleren, var å gå laus med tørkefiller, jif og wd40, og fikk det heile reint. Motoren blei tatt ut, og eg var so heldig å få fatt i gummidempere som passa sopass bra at eg fikk til nye motoroppheng. Men før motoren blei satt innatt, blei den demontert, og lagera renska med Q-tips. Deretter fikk kvart lager 1/2 oljedråpe. Ein masse av bevegelige deler blei ogso demontert og so gikk eg runden med litt grease på ein Q-tips. Resultatet er blitt skikkelig bra.

Magne

Intermediate
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    569
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei! PU elementet i disse behøver ikke nødvendigvis å byttes, da det skal være mulig å bare bytte stiftene. Elementet er jo vendbart,og det var beregnet på både de eldre 78 platene (som dengang,enda da ble kallt normalplater og fikk betegnelsen N.) og de nye LP/single platene (betegnet M- for "mikrorilleplater") Åkkesom, jeg troor jeg muligens har stifter som passer i dette elementet, av begge sorter,om det skulle behøves. Men jeg må gå gjennom en del gammellager før jeg er helt sikker. :-)

Intermediate
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    569
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av b3nd1k Vis post
    Ah, digger gamle vintage radio

Har selv en gammel haugtussa 3, hadde hvert morsomt å pussa opp denne og fått den up and running!

Haugtussa 3! En AM radio av aller øverste skuffe,kun overgått av Tandberg Huldra 4 i uovertruffne mottaksegenskaper, av apparater fra noenlunde samme tid. Vel - ikke for det, det er vel egentlig neppe laget bedre apparater noengang i ettertid heller av "vanlige" radiomottakere som har vært råere enn disse på mottak. Dette naturligvis gitt at de fungerer som de engang var ment å virke. Lang antanne er jo også viktig,men det er viktig på alle disse gamle radioene.Både de billige og de dyre! Alt fra 15 - 30 meter strekkantenne i ca 90 graders vinkel på de mest ønskelige landene å ta i mot fra utgjør hele forskjellen! :-)

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •