Når høyttalerne drar på årene..

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Active Hektor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    446
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Når høyttalerne drar på årene..

Hva kan man forvente av diverse aldersrelaterte plager når høyttalerne blir
    30-40 år? Må kondensatorer byttes, elementer recones, hva mer? Er det fordel at de er spilt mye med eller at de har stått ubrukt i 25 år?

Hva lukter man på av kostnader dersom man setter bort denne jobben?

Takk for eventuelle svar:-)

Active Hektor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    446
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da tok jeg sjangsen og har inngått en deal om å kjøpe Canton Ct 1000 (produsert på 80-tallet). Så vidt jeg har forstått er det veske i diskanten, kondensatorene i delefilteret og kantoppheng som er de tre man må være obs på.

De har vistnok stått i stua siste 25 år uten å bli spillt på. Kanskje ikke helt heldig, men men..

Fint hvis noen tar kontakt over pm dersom de er i stand til å ta en liten service/check over for en rimelig penge (Østlandsområdet).

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2012
    Poster
    102
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kondensatorene i filteret kan tørke ut, og kan dermed lønne seg å bytte ut. væsken/oljen som er i en del diskanter er normalt ikke noe man bare kan bytte ut, da er det lettere og i de fleste tilfeller mye billigere å finne erstattningsdiskanter.
    At de ikke er spillt på vet jeg ikke helt om jeg vil se på som posetivt, for dette kan jo også føre til at oppheng osv tilsynelatende kan være helt morkent uten å vise tegn til det - men deretter gå i oppløsning innen kort til etter at de begynner å brukes.
    oppheng kan dog repareres av de fleste høyttaler-reparatører.

Men om det er opphenget du mener at er væskefylt, er det første gang jeg hører om? Om det ikke er på diskanten du mener?

Har også opplevd på et gammelt 18" basselement (ja, veldig gammelt. tror det var fra slutten av 1950 tallet, husker desverre ikke merke og modell, men det var på 50W RMS husker jeg, selv om det ikke slet med 400W+ haha) at spolen faktisk løsnet fra hylsen spolen var viklet på pga varmen førte til at det gamle limet sprakk opp.

Annet en dette, så kan gamle høyttalere også være veldig bra, om de opprinnelig var laget av kvalitets-råvarer og er godt vedlikeholdt.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Håper du har sjekket de før du kjøpte de, da vet du om de trenger reconing eller ikke. Har bassen skum som oppheng må det sikkert skiftes, er det gummi som oppheng trenger du jo aldrig bekymre deg om reconing.
    Mange diskanter har ferrofluid som kjølende element i seg.
    Kondensatorer har du alltid i delefilter men du skal vel være mer enn almindeligt uheldig om de må byttes. Du kan bytte de likevel for moderne komponenter har en annen lyd enn de gamle. Høyttalerne er ikke lengere originale men spiller kanskje bedre.
    Mine gamle IMF hadde driftseffekt på 40 watt og oppgitt til en belastning vedvarende på 60 watt tror jeg det var, de spilte helt okay fodret med 350 watt selvfølgelig, ingen sprengte diskanter heller.

Active Hektor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    446
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var heldigvis gummioppheng. Har hatt de i så og si daglig bruk siden kjøpet den 16.02. og må si meg veldig fornøyd.

De spiller med en Pioneer vsx-919, så langt i fra ideele forhold. De drar på bra nedover i frekvensen, så receiver går fort i protect og skrur seg av.

Delefilter lar jeg nok være, men har tenkt på en mail til Canton for å høre om de har en diskant å anbefale. Takk for respons folkens:-D

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    87
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    skal polydomene til infinity egentlig være væskekjølt?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •