Dynaco A25-klone

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Dynaco A25-klone

Hei!

Skrudde fra hverandre mine første DIY-høyttalere for et par dager siden, med tanke på å gjenbruke bassene i de. Håpet er å lage en Dynaco A25-variant sammen med et par Dynaudio Esotar-diskanter som ellers bare støver ned...

Ett problem er at skum-opphenget er "råtnet" og må skiftes:
    - har noen tips om re-foaming kits som er passer til disse bassene?

Neste spm... De to enhetene er ikke identiske. Den ene 10" har typebetegnelse 25F-WB og har en remse med coating på membranen (1,5 cm) helt ytterst mot skumopphenget.

Den andre 10" heter også 25F-WB, men det står i tilleg "sølv" på merkelappen på magneten. Dette elementet har ikke coating-stripen ytterst, og membranen ser noe mørkere ut (annet type papir?).

Denne "sølv"-betegnelsen har for øvrig også diskantene som satt i DIY-høyttalerene mine. Disse ser tilsynelatende ut som Seas H107, men som har typebetegnelsen H177 (finner ingenting på nett om denne, ei heller i Seas sine vintage arkiver - får sende de en mail.)

Har funnet ut at 25F-WB har svært lette membraner, kun 22 gram på et 10" element. Så til tross for en mini-magnet så har de 93dB følsomhet! Håper ikke det er store avvik i frekvensgangen på de to elementene jeg har

Setter pris på alle tilbakemeldinger!

Intermediate IsakAlexander sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    752
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er vel som scan speak classic serien at den med silver merket har spole viklet av sølv. Ta noen bilder av dem.

Lurer på om Scan-speak 25W/8562 kunne passet i en Dynaco A25 variant..?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av IsakAlexander
    Er vel som scan speak classic serien at den med silver merket har spole viklet av sølv. Ta noen bilder av dem.

Lurer på om Scan-speak 25W/8562 kunne passet i en Dynaco A25 variant..?
    Takk for svar. Tanken om sølvtråd i svingspolen har slått meg også... Sende Mail til Seas, men de hadde ingenting i arkivene sine om hverken "sølv"-bassen eller diskantene h177 sølv - de trodde det kunne være prototyper. Skal ta et par bilder og legge ut i morgen

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Mekking på gang...

Ja, det har blitt dårlig med bilder men i kveld er det mekke-kveld og da skal jeg få lagt ut bilder.

Jeg fikk tak i et par Seas 25F-EWX fra 1974 som nok hadde fått litt juling (deformerte svingspoler viste det seg) så de låt ikke helt bra. Så jeg "slaktet" de med tapetkniv og tok vare på membran og gummiopphenget. Jeg vil tro dette er samme membran som ble brukt i både 25TV-EW og 25F-EW, i følge spekene jeg har lest har de alle ubehandlet papirmembran på 33 gram.

Så tok jeg 25F-WB elementene og skjærte vekk membranen like ovenfor lissetrådene (?). Dvs. at jeg lot 5 cm i radius av membranen stå igjen.

Deretter skjærte jeg til 25F-EWX-membranene slik at det ble ca. 1 cm overlapp og limte de oppå 25F-WB-membranene. Brukte et 9V-batteri til å sjekke at sentreringen var bra (dvs. at svingspolen ikke subbet inntil sidene av magnetgapet). Så limte jeg fast gummiopphenget til slutt. Resultatet ser ikke så utrolig pent ut, men lyttetestene hittil har vært over all forventning og jeg er derfor veldig optimistisk. Varm og behagelig klang, deilig!

Planen min er å prøve uten delefilter på bassene i en kasse på 22 liter - med en Scanspeak flow resistance port for aperiodisk demping. Jeg er klar over at kassen er noe mindre enn den originale Dynaco A25 (som er inspirasjonen min), men jeg skal uansett dele aktivt og overlate de nederste frekvensene til sub.

Diskantene jeg skal bruke er også veteraner: Dynaudio Esotar T330 D. Disse ble vel laget for 1.ordens filter, så dette blir spennende. De har vesentlig høyere følsomhet enn bassene, så de må dempes med ca. en 5 ohms motstand har jeg reknet meg fram til. Tenkte å unnlate L-pad... Diskantene ruller naturlig av med ca. 6 dB/oktav allerede ved 3 kHz, noe som burde passe veldig bra med bassene. Så først og fremst trenger diskantene bare litt "beskyttelse" for å tåle litt effekt. Her blir det litt prøving og feiling, men i utgangspunktet vil jeg prøve med 8,2 uF kondensatorer i serie og en parallel-krets med 0,56 mH spole og resistor på 3-5 ohm (inspirert av WD25-filteret).

Ok, hjem å mekke!

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Kassene ferdig montert

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Oppdatering

Da er elementene montert, og utprøving av delefilter igang.

Etter en dags prøving og feiling står det nå en 6,8 uF kondensator og 5 ohm motstand i serie med diskanten pluss en parallell-krets med 0,56 mH og 7 ohms motstand for litt brattere avrulling (altså ikke et helt "ekte" 1.ordens filter, bare nesten...)

Bassen kjørte jeg fullrange, men syntes raskt det ble litt slitsomt. Nå har jeg en 0,85 mH i serie, men jeg tror den kan være litt i største laget og at den demper øvre mellomtone litt for mye.

Selv om jeg ikke er helt i mål så har høyttalerene allerede mye godt for seg. Dynamikken er over all forventning, og jeg liker "tonen" til de veldig godt. Mellombassen er faktisk litt voldsom, tror jeg har vært litt sparsommelig med dempemateriale. Men det rocker allerede! Og også akustisk musikk (Knut Reiersrud) gav gåsehud. I en helt annen sjanger er det en plate jeg har hørt mye på og kjenner temmelig godt: NP3 av Nils Petter Molvær. Elektronica m/trompet. "Frozen" på -5 volum var herlig og jeg ble sittende med et stort glis Så jodda, våger å kunne kalle prosjektet mitt en suksess allerede!

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Seas A26 - spennende nytt fra Seas!

Nytt fra Seas, veldig spennende konstruksjon. Spent på å høre hva folk synes om lyden!

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    kult kit fra seas. ser ut som madisound skal selge det komplett med kabinett.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    186
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synes det A-26 settet til Seas ser spennende ut. Noen som vet om det litt vintage utseendet følges opp med vintage lyd? Kunne vært kult med et litt gammeldags stereoanlegg med litt varm 70-tallslyd...

Mulig dynabel har disse i utstilling?

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    87
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0