Tandberg 2075 MKII - passende høyttalere

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2011
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Tandberg 2075 MKII - passende høyttalere

Hei!

Har arvet en Tandberg 2075 MKII etter min farfar. Fulgte ikke med høyttalere og har selv aldri hørt den spille. Er ikke noen ekspert på feltet så mitt spørsmål til dere blir hva slags musikk denne receiveren liker å spille og hva slags lydbilde har den? Eventuelt hvilke høyttalere er en god match? Hører personlig mest på rock, pop og elektronika, altså mest musikk fra 80-tallet og fram til i dag, så om noen kan anbefalle et par høytalere som får slik musikk til å høres bra ut på MKII'en ville jeg satt pris på det. Hadde vært morsomt og blåst nytt liv i denne "vesle" saken 8)

På forhånd takk!

Intermediate ROXY sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    4,308
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denne vekker gamle minner.
    Tandberg 2075 var den første "ordentlige" Hi-Fi komponenten jeg kjøpte. Da Tandberg gikk konkurs i 1978, ble mye godt utstyr solgt rasende billig. Et røverkjøp for en ung student.
    Jeg fikk lyd fra et selvbyggerkit fra SEAS (303 i denne brosjyren: http://www.troelsgravesen.dk/33FWK_f...t_Brochure.pdf)

Receiveren har en varm flott lyd. Du bør se etter en høyttaler som ikke er for dempet i diskanten. Et lukket kabinett kan også være den rette lydgiveren.

Lykke til med din bit av norsk Hi-Fi historie.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    41
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

tr 2075

Tandberg selv anbefalte Tandberg studio monitor(100 watt, 4 ohm) til tr 2075..Har fra tid til annen sett slike avertert på Finn.no og på qxl. Tr 2075 mark 2 har enda større utgangseffekt ( 2x 120 watt)...Ellers er min erfaring at Pioneer /Bang & Olufsen(Beovox) fra samme tidsepoke(70-80 tallet) med samme wattstyrke er god Tandberg-match.Sjekk brukthandler/loppis/qxl og finn. Dette er min erfaring:-) Et tips-Sjekk at gummiopphengene på de gamle høyttalerne du eventuelt kjøper er hele.De har ofte en tendens til å morkne opp med tiden...

Intermediate
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    569
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig i det meste palisandermannen,men min erfaring med Studio Monitor på 2075/2080,er at de ikke spiller optimalt.SM blomstrer ikke med såpass "lav" strøm og watt-styrke. SM spiller forsåvidt tilforlatelig påhektet 2075/2080,og der og da synes man vel det høres flott ut,men etter å ha brukt disse høyttalerene på langt kraftigere saker i flere år,så må jeg si at en 2075/80 ikke er i nærheten av å bringe fram det som bor i SM-høyttalerene.

2075 mk II (som egentlig er den samme som 2080 i det alt vesentlige) egner seg best på ikke alt for tungdrevne høyttalere. Vil anbefale et par litt større stativhøyttalere,el ev,et par relativt lettdrevne gulvstående.Grunnen til det er at disse receiverne raskt får trøbbel i bassområdet,om høyttalerne har for lav følsomhet. Ellers så lyder de desidert best om de får trykkammerhøyttalere,men det finnes unntak,og hjemlån før kjøp kan anbefales i tilfelle nykjøp.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    41
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

studio monitor/ tr 2075 2

Har selv ingen erfaring med hverken tr 2075 2 eller studio monitor.Refererte bare til det som sto i en tandberg brosjyre fra slutten av 70 tallet,så det er helt sikkert riktig det du sier når du faktisk har prøvd denne kombinasjonen.Holder meg til tr 1000-tr 1040 foreløbig:-) Hva slags forsterker(e) mener du gir studio monitor best match?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2011
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg fant, jeg fant!

Vel, innerst på loftet til gamlefar ramlet jeg over et par av denne:
    IMG057 | Flickr - Photo Sharing!
    Ved siden av fant jeg en brosjyre for SEAS-høyttalere, så regner med at dette er snakk om selvbygghøyttalere som ble nevnt ovenfor i posten. Noen som vet hva slags elementer det kan være snakk om her? Vel, jeg koblet det opp og lyden som kom ut var......helt ok. Det var i alle fall tegn til liv! Etter hva jeg vet har ikke dette anlegget vært i bruk på over 20 år, så regner med at en liten service er på sin plass. Balansen er helt ute av proporsjoner, enkelte utganger er døde, dioder har tatt kvelden osv.

Her er forresten et bilde av MKII:
    IMG053 | Flickr - Photo Sharing!

Som en liten kuriositet kan jeg legge ved et bildet av TDC 320 han også hadde liggende:
    IMG059 | Flickr - Photo Sharing!
    Nå har ikke jeg noe særlig bruk for en kassettspiller, men liker designet, så den får nok plass i hylla som pyntegjenstand

Gamlefar må forresten ha vært en liten Tandberg-fantast, fant også en TP 41 samt en Sølvsuper 11 liggende, begge i fin stand

Intermediate
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    569
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ikke hørt dette Seas-settet,men erfaringen tilsier at dette godt kan være en flott match.Seas laget mange vellydende sett,som passer fortreffelig på feks 2075 Mk II. Det var litt avhengig av byggeren selvfølgelig,men dette ser jo godt skrudd ut det! Du nevnte vedlikehold,og det er sikkert behøvelig både på receiver og høyttalere. Husk å gå delefilter etter i sømmene også.Det kan godt hende at et fullt bytte av delefilter kunne vært å foretrekke. Du får vurdere det etterhvert.
    Husk også at en 2075 mk II/2080 lett høres hard og skarp ut i lyden når vesentlige komponenter (mest kondensatorer) begynner å bli slitt.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •