Noen som har peiling på hva dette er? (Tandberg-plakett)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Noen som har peiling på hva dette er? (Tandberg-plakett)

Kortversjon: Min oldefar og min bestefar drev i sin tid elektrobutikk med blant annet salg av Tandberg-utstyr. Under rydding i huset etter min bestefar og bestemor dukket det opp en plakett av tre med Huldra på. Er det noen som har formening om hva dette er? Det står nemlig ingenting på den. Har det vært en slags reklame for butikkbruk, eller kanskje en forhandlermerking? Eller er det en utmerkelse/diplom?

Se vedlagt bilde.

Takk for evt. svar! :-D

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    41
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

huldra

Sitat Opprinnelig postet av ThuleAudio
    Kortversjon: Min oldefar og min bestefar drev i sin tid elektrobutikk med blant annet salg av Tandberg-utstyr. Under rydding i huset etter min bestefar og bestemor dukket det opp en plakett av tre med Huldra på. Er det noen som har formening om hva dette er? Det står nemlig ingenting på den. Har det vært en slags reklame for butikkbruk, eller kanskje en forhandlermerking? Eller er det en utmerkelse/diplom?

Se vedlagt bilde.

Takk for evt. svar! :-D
    ser ut som en eller annen form for merchandise.tandberg lagde i sin tid endel slikt f.eks askebeger,tinnfat og kopper med huldra-motiv på.

Intermediate kingu sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    747
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tøft.

Intermediate
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    569
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det behøver ikke nødvendigvis å være direkte Tandberg-relatert,for rettighetene til Tandberg`s Huldra delte de med kunsteren som laget henne; Dyre Vaa.Han hadde noen verk/trykk som han solgte for egen del med samme Huldra-motiv som Tandberg sin på.-men akkurat hva dette er,skal jeg ikke ha sagt.Gjetningene over har sannsynligvis noe for seg ,dog..
    Mvh Rune

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar, folkens!

Tok et kjapt søk på tipset fra 'ulfsn' og fant noe som lignet veldig:
    Museumskopi.no

Nr 4 fra toppen.

Intermediate
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    569
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vebjørn Tandberg var raus slik.han bant aldri opp noen til copyright,og han tok heller aldri selv noen patenter i størsteparten av sin karriere. Ett av hans favorittsitater var jo; at "når konkurrentene har rukket å kopiere oss,så har vi allerede rukket å komme opp med noe bedre,så hvorfor kaste bort tid på å patentere alt!?"
    Tandberg hyret Dyre Vaa til å utsmykke uteområdene rundt sine fabrikker med statuer,deriblandt den berømte Huldra. Dette skjedde etter at han allerede hadde hyret Vaa til å designe Huldra som emblem på sin ypperste merkevare.

Akkurat hva som skjedde med "Huldra"-statuen etter konkursen i 78,vet jeg ikke sikkert,men jeg vet at hun enda står til offentlig beskuelse et annet sted i Oslo.

Mvh Rune

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •