Tandberg TR 200C - problemer

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2011
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Unhappy Tandberg TR 200C - problemer

Hei!

Kjøpte for en tid tilbake en gammel TR200C (med innebygget Garrard-platespiller). Den har så langt oppført seg fint og forsynt stua mi med god lyd, men etter en stund streika lyset bak radiotunerpanelet, og jeg åpnet den for å bytte det ut. Når jeg så satte den sammen igjen fungerte lyset, platespilleren går også rundt, men alt er stumt. Ikke engang det sedvanlige "poppet" fra høyttalerene når man skrur den på er der.

Nå er jeg nødt til å spørre om råd - til feilsøking og evt reparasjon. Om noen har råd til hva jeg skal sjekke først, og hvordan, evt hvilke komponenter som pleier å ryke og jeg burde prøve å bytte, tas det imot med stor takk.

Intermediate
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    569
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er litt lenge siden jeg var inni disse nå,men sitter det ikke en pære nede på selve hovedprintet på denne radioen? Er ikke helt sikker på om det var på de eldre typene kun.. Åkkesom,gjør det det,så skjekk om den er gått.Det er egenlig ikke en pære i den forstand.Den fungerer som sikring,og om den ikke er i orden,så blir symtomene som du har beskrevet. Skulle du ikke ha rette sorten ny pære,så er det mulig å sette inn en pære fra juletrebelysning,eller fra en adventsstake.De er vanligvis sterke nok til å holde en stund.
    Eller så kan du kjøpe ny fra teletor.no
    Mvh Rune

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2011
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei Rune og tusen takk for tipset! Jammen satt det ikke en pære på hovedprintkortet ja, og den var gåen den. Men den får jeg sannelig ikke ut. Dette blir kanskje et litt snodig spørsmål, men vet du om den må skrus ut, eller bare dras rett ut? Vil nødig ødelegge noe.

Lagt til: Jeg fikk det til. Tusen takk for tipset, Rune, skal sjekke om dette løser problemet.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2011
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det viste seg at pæra ikke var gåen likevel...

Intermediate
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    569
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kan skyldes ukontakt.Ikke umulig at den virker om du setter den inn igjen.Ellers så finnes det en vanlig glassikring ved siden av trafo,men den antar jeg er i orden ettersom du har lys..
    Fortærende sånt,men om det er noen trøst,så er det vanligvis "best" når det er helt stille overalt,for da er det stort sett snakk om en bagatell.Verre når det er en bare kanal som krangler..
    Skjekk og smør opp høyttalervender med det samme du er inni der.De kan ofte lage trøbbel. (psst! Den står i rette hakket den da..?)
    Mvh Rune

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2011
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har prøvd å bytte sikringene, samt sjekke for ukontakt på den pæra, men alt der ser ut til å være i orden. Synes det er ekstremt merkelig siden alt fungerte for bare litt siden, og jeg ikke har gjort noe annet enn å bytte ei pære. Har forsøkt å smøre høyttalervenderen, switche den i mellom alle veier og bytte høyttalerutganger fra A til B bakpå også, uten at det hjalp. Men takk for tipsene

Intermediate
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    569
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm.Ting tyder nok på at du har blåst noe som leverer til begge kanalene,og da er det"hovedkondensatoren" som er nærliggende å skjekke først. Det er den aller største "bøtta",som det bare er en av,og som (tror jeg) ligger nærmest trafo av dem. Se om du ser spor etter lekkasjer på den.

Et lettvindttips til,bare fordi det hender ofte at det er småtterier som gjør slikt. Skjekk også stikket for hodetelefoner;at det ikke er kortsluttet.(Kontroller også med det samme om du har lyd der!) Skitt og støv samler seg inni disse stikkene gjennom årene,og det har hendt at de har blitt tyste bare fordi det er kontaktproblemer der.

Ellers tyder vel ting på at du bør oppsøke en proff reparatør,kanskje..

Om du kan antyde hvor du holder til i landet,så kanskje jeg kan pense deg fram til en ikke for langt unna deg.
    Mvh Rune

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2011
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for flere tips! Har sjekket hodetelefon-ut, ingen lyd og ingen kontaktfeil. Ingen spor av lekkasjer på kondensatorer heller, så du har nok rett i at jeg bør levere denne til en profesjonell.

Bor i Oslo. Lurer nesten på om det vil bli billigere å kjøpe en nyoverhalt TR-200 enn å få denne fikset...

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    41
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

sjekk finn.no

En kar på Askim selger en tr 220 med plate og kasettspiller på.Ikke ulik tr 200 en din:-D

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    126
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den lyspæra inne i apparatet vil normal ikke lyse, men den kan gløde så vidt.
    Den fungerer som en (variabel) seriemotstand i strømforsyningen.

Har du sjekket hovedsikringen. 5A. Sitter inne i apparatet ved siden av transformatoren.

Svein.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2011
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har gått over alle komponentene på kretskortet og funnet feilen, kontaktfeil på den lyspæresokkelen.

Nå får jeg lyd, men bare i høyre kanal. Har prøvd å bytte til utgang B, men det hjelper ikke. Noen forslag?

Intermediate
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    569
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Feilen kan ligge i stereodekoderen.Den er "løs" på denne vel..? Prøv å smøre de tre potene på dekoderen med en tynn el-olje.Skjekk også at dekoderen har god kontakt der den er festet på printkortet.
    Mvh Rune

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •