Gamle radioer - ny innmat?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Gamle radioer - ny innmat?

Dette er det forumet som er "mest korrekt", men det er kanskje ikke helt korrekt.

Likevel: Jeg har en del gamle radioer som ikke virker som de er, og jeg har ikke til hensikt å reparere dem. Men de ser veldig kule ut, og jeg vurderer å sette inn litt mer moderne innmat i den ene, fordi det er veldig god plass, spesielt i den ene (Vega 575A Superclipper).

En dab/fm-tuner, forsterker og bytte av høyttaler kan gjøre susen. Noen som har erfaring(er) med dette? I tillegg kunne det jo være morsomt å sette inn en cd-spiller også, men har ikke funnet noe sted å få tak i løse spillere som kan monteres inn i selvbygde anlegg. Noen som vet om gode linker?

Prosjektet er muligens ikke realistisk, men litt moro å sjekke.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    53
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av larsidar
    I tillegg kunne det jo være morsomt å sette inn en cd-spiller også, men har ikke funnet noe sted å få tak i løse spillere som kan monteres inn i selvbygde anlegg. Noen som vet om gode linker?

Prosjektet er muligens ikke realistisk, men litt moro å sjekke.
    Hva med cd/dvd-spiller for PC? Koster jo nesten ingenting heller.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Espen S. Andresen
    Hva med cd/dvd-spiller for PC? Koster jo nesten ingenting heller.
    Har tenkt tanken, men den kan vel ikke stå alene og bare kobles til en forsterker? Må vel ha et hovedkort og et OS for å få den til å fungere?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    53
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av larsidar
    Har tenkt tanken, men den kan vel ikke stå alene og bare kobles til en forsterker? Må vel ha et hovedkort og et OS for å få den til å fungere?
    Hm, du sier noe. Jeg ville nesten veddet på at de funker uten - men SIKKER er jeg ikke. Nå ble jeg nysgjerrig. Har jeg en ekstra en tro?

Det er jo ikke dataoverføringa du skal bruke - bare lyd. På de spillerne jeg har sett, har det vært 3 (eller 2) pinner for lyd bakpå spillern - i tillegg til datakontakten. Disse kobles normalt videre til lydkortets interne line-in.

Du må dog ha tak i en med betjeningsknapper på fronten - litt kjedelig å ikke kunne bytte sang f.eks... Jeg vet cd-spillere pleide å ha det før i tida iallfall.

EDIT: Jeg fant jaggu en sånn en i roteskuffen. Ren CD-spiller. Denne har 2 knapper på front; 1 stk play/neste track, 1 stk stopp/eject. Og så har den hodetelefonutgang og volumknapp. Og pinner for analog OG digital lyd på baksiden. Gjett hvem som skal teste i morgen

Intermediate kingu sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    747
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Restaurer heller til gammel glans. DAB-radio er ISDN

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei.
    Spennende prosjekt(er).
    Har en kamerat som har restaurert noen eksemplarer av gamle rør-radioer, f.eks. Vega 575A Superclipper.
    Restaurert dem både utenpå og til original "innmat". Det har også blitt laget til tilkobling for MP3 og andre digitale medier.
    Låter bra den der.

Det finnes også noen løsninger som koster mellom 1000 og 1500 kroner for et kort, PC-alt i et, med en 1 GHz ARM prosessor og alt du trenger på.
    Det er også HDMI utgang.
    Touch skjerm er også tilgjengelig. Tror pris er en drøy 1000 lapp.

Da blir mulighetene større for DIY prosjekter..

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2011
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei!

har selv et lite prosjekt ønsker å komme i gang med men står litt på bar bakke da jeg ikke har noen erfaring. jeg har en gammel kurér reiseradio som jeg ønsker å bytte ut innamten med f.eks dab-radio. noen i fra tråden som har erfaring med dette?

henrik

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2011
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0