Reparere gammel radio

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    74
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Reparere gammel radio

Har en "radiogrammofon" fra 1947 stående på sommerhuset som ikke fungerer lengre. får ikke støy eller noe som helst lyd fra den. Radioen er av typen Philips type BN 572A. Hvis ikke dette er vintage vet ikke jeg.
    Hva kan være grunnen til at den ikke fungerere? har ikke funnet noe sikring enda, men den har jo en hel haug med rør som kan være gått. Har en del erfaring med elektronikk, men null erfaringer me rør.

Fant en link til den:
    NRHF Produktark for radioer produsert i Norge

Hadde vært utrolig artig å fått denne til å fungere igjen

Noen som kan hjelpe? Ser for meg at den trenger et rørbytte og en seriøs omgang med støvsugeren

Active Rocke-Rolf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    442
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom du har et torrentprogram finnes det en torrent med haugevis av rørdata og gamle vedlikeholdsbøker/manualer på piratebay. Husker ikke helt hva den heter, men tror ikke den er vanskelig å finne. Jeg har ikke gått i dybden på de bøkene ennå, men håper å få lest litt i påsken.

Ellers har NRHF visstnok en bok som skal være en god innføring, jeg har bestilt en, men ikke fått den ennå så jeg kan ikke svare for hvor godt den fungerer for oss nybegynnere.
    Norsk Radiohistorisk Forening

"Rørteori" av Arvid Fløttre har fått mange fans her og på andre forum, det finnes en tråd her ang. bestilling av nye opplag. Den finnes også på Elverum bibliotek, kan bestilles gjennom bibsys.

Bortsett fra trollløyet er rørbestykningen på denne nøyaktig lik Østfold radio type 147, som jeg tenkte å restaurere, så jeg tenker følge nøye med på denne tråden
    147 Radio Ostfold Radio A/S;

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    74
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser at det er mye mer elektronikk enn jeg hadde trudd/håpet. finner ingen sikring heller så her er det mulig noe har blitt grillet. ser det ene røret egentlig skal være gjennomsiktig / blankt glass, men er hetl sotet. Er dette da gåent? Vil jo være en fin plass å starte. Kunne også tenkt meg å oppgradert den litt med tanke på trafo/ høyttaler og elektronikk. men har ikke funnet manualen til denne enda.

Intermediate
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    569
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lyser det noe sted da? Blir noen av rørene varme? Har du målt om det kommer strøm inn til trafoen,og ut av trafoen?
    Det sitter helt sikkert noe som fungerer som sikring like ved ut-strømmen fra trafoen.Om det ikke er en vanlig sikring,så kan det være en spent sikkerhetsnål,loddet med roses-metal.Om den er åpen,er sikringen gått.Da må den loddes sammen igjen. Det kan også være en loddetråd av roses-metal (det er en slags loddetinn med et annet smeltepunkt enn tinn).Til slutt kan det være en lukket krussikring,og da kan det være litt vanskelig å se om den er gåen...

-Men det aller første du må gjøre,er å skjekke alle strømkabler i radione inkl.nettkabel.Innerisolasjon kan være borte vekk selv om den ser hel ut på yttersiden.Mål hver leder,og bytt om for å skjekke ev.overledning.

Rør behøver ikke å være ødelagte om de er sorte,men alle rør kan ha redusert effekt selv om det ikke synes visuellt.Det eneste som er helt sikkert,er at om røret er hvitt i toppen,så er det sprengt!!
    Mvh Rune

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •