Salve Staubo Høvding President 1941

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 19 av 19
    Active Rocke-Rolf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    442
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Salve Staubo Høvding President 1941

Fant en gammel radio på bruktbutikken. Den stod ute i regnet... (!) Behøvde ikke akkurat prute, han skulle ha 20 kr for den. (Men alt slags annet skrot skal de ha gode penger for. Merkelig)

Men jeg sliter med å finne info om den på nettet. Har kontaktet norsk radiohistorisk forening, håper de kan hjelpe meg. For de har riktignok Høvding President på lista på hjemmesiden, men bildet stemmer ikke med radioen min. Kan evt. være at bakplaten (som hevder det er en Høvding President 1941) er en erstatning fra en annen radio..
    Noen som vet noe om denne?

Er veldig interessert i skjema.

Den har stått til tørk i kjelleren i 1,5 uke, og nå på baderomsgulvet før jeg tar en kikk inni. Hvis tilstanden er ok og tilgangen på deler gjør det mulig tenker jeg restaurere den. Hvis ikke kan den bli en preamp eller headphoneamp.

[img]080220111077.jpg[/img]

Intermediate
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    569
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kan være flere forklaringer på dette.Den første og sannsynligvis rette,er at dette rett og slett er den modellen som de ikke har bilde av på NRHF sidene,men i så fall skulle det stått 1940 på bakplaten...
    Den andre,og heller ikke helt umulige forklaringen er at dette er en bastard.Flere norske radiofabrikker,fikk,fordi at Tandberg først greide å forhandle seg fram til en produksjonsavtale med tyskerne,en avtale som gikk ut på at de fikk lage radioer,men de fikk ikke sette inn en vesentlig del,og de fikk ikke selge dem før krigen var slutt. Noen fabrikker produserte også radioer for tyskerne,men med Staubo`s aktiviteter som motstandsmann,så kan jeg neppe tenke meg at det gjaldt denne fabrikken.(eller kanskje nettopp derfor..??)
    Det var dårlig med deler å finne på denne tiden,så ja-den kan være en one of a kind,eller to eller tre. Det finnes en del slike fra den tiden.
    Mvh Rune

Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    442
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei,
    takk for godt svar!

Har jo lært mye om krigen på skolen, men denne delen av motstandsbevegelsen har jeg ikke hørt noe om. Utrolig interessant!

"Salve Staubo ble etter frigjøringen etterforsket fra Oslo Politikammer, kriminalavdelingen, for landssvik. Årsaken var en artikkel i Fritt Land, (se s. 70), 29 august 1944, dementert i samme avis 6 november 1945. Det ble også satt inn et dementi i Aftenposten (s. 70). Det er på det rene at det så lenge krigen varte, var det en stor fordel at far ble sett på som stripete, og at bedriften Høvding Radio gjorde arbeid for okkupasjonsmakten. Transport av beslaglagte radiomottagere ga firmabilen helt lovlig tillatelse til å kjøre rundt i Oslo´s gater. Denne situasjon ble benyttet til å skjule illegal transport. Denne legale situasjonen Høvding Radiofabrikk og Salve Staubo befant seg i under krigen, reduserte muligheten for razzia betydelig. En razzia ville vært en katastrofe for Sten Gun-produksjonen og enda verre for produksjonen av illegalt sambandsmateriell."

Kilde: Norsk Forlishistorisk Forening

Intermediate
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    569
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Historien om det illegale arbeidet blandt norske radiofabrikker under krigen,er dessverre ennå ikke skrevet.Ikke i sammenheng,i det minste.
    De fikk jo lite ellers å gjøre,så de var grobunn for svært mye illegalt,og i hovedsak elektronisk arbeide.Det foregikk bygging av både sende og mottaksutstyr på mange av fabrikkene,både med og uten sjefenes kjennskap.Noen av dem visste hva som foregikk.Noen var svært aktive selv,og en del ville ikke vite,selv om de garantert hadde mistanker.Diverse fabrikklokaliteter,som feks Staubo`s ble også brukt til ganske andre illegale aktiviteter.Våpenlagring ol.
    mvh Rune

Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    442
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "Verkstedet som laget delen, tvilte, så Bror With laget en tegning av en girkasse, hvor målene til løpet passet. Etter frigjøringen sa verksmesteren beundrende til han: "Jaggu lurte du oss."

"Etter frigjøringen i 1945 laget Bror With en spesiell nål i sølv og emalje til de medarbeiderne som hadde kjennskap til hva delen skulle brukes til. De fleste hadde ingen anelse om dette."

Bastard-forklaringen ser ut til å stemme, det nærmeste jeg har kommet av de andre radioene (utifra bilder) er Tempo 24 fra samme år. Kabinettet har likheter, og forsterkerdelen har noenlunde lik layout.

Tempo 24 Radio Salve Staubo A/S;

Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    442
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I dag hadde jeg ventet lenge nok, følte jeg, og koblet radioen på det statlige strømnettet (i farger). Lo and behold, ikke bare ble det lys i skalaen, den spillte litt nølende musikken fra mobilen min gjennom grammafoninngangen.

Er glad og litt imponert over at den spiller etter behandlingen den ser ut til å ha fått.

Men lyden er jo totalt uten bass, og jeg lurer på om det er pga gamle deler, slitent element eller andre ting vedrørende tilstanden, eller om det aldri var noe særlig bass i den. Det er "telefonlyd" (bare mellomtone), men det er jo en radio fra 1941.. Noen som har noen synspunkter? Burde jeg forvente å høre et snev av bass om jeg restaurerer den?

Intermediate
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    569
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bass bør du absolutt kunne forvente deg litt av.I grunnen så var det vel diskantgjengivelsen som var av dårligst kvalitet den gangen.
    Ikke så rart om den trenger en kjærlig hånd,etter 70 år.
    Du kan jo kontakte "Radiodoktoren" Tor Van der Lende i Norsk Radiohistorisk,om du har tenkt å gjøre noe selv. Han gir både telefonisk veiledning,og pr mail om ønsket.
    Likevel er det imponerende hvor mange av apparatene fra den tiden som fortsatt virker,dog på litt forskjellige vis,og det uten at det har vært foretatt vesentlige reperasjoner i mellomtiden. Gad vite hvor mye av dagens utstyr man vil kunne si det samme om om nye 70 år..
    Mvh Rune

Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    442
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal kontakte ham etterhvert ja, er temmelig blank, men skal bruke de nærmeste ukene til å lese meg opp på emnet. Har kjøpt noen gamle lærebøker, og bestilt "Rørteori" og innføring i elektronikk på biblioteket.

Fikk skjema og katalogark av NRHF i dag, takk til Bjørn W. Lunde!

Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    442
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ulfsn, vet du om noen gode bøker om restaurering av rørradioer? Jeg har Rørteori og Elektronikk for grunnkurs elektrofag av Arvid Fløtre, Radio Tv teknisk håndbok av Georg Rose, men mangler noe som tar for seg det praktiske ved en slik jobb.

Lurer feks på hvordan koble et nytt element på tilpassningstrafoen som nå sitter på det gamle elementet (et av flere hundre spørsmål )

Intermediate
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    569
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei ,egentlig ikke,men om du kikker nøyere på NRHF sidene finner du deres egne salgssider.Der finner du opptrykk/kopier av flere gamle bøker som omhandler temaet.Om du finner eksagt det du søker kan jeg ikke si sikkert,for jeg har ikke lest dem selv.En telefon på tirsdagskvelden (når de har møte) ,bør vel oppklare innholdet antar jeg.
    Mvh Rune

Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    442
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker!

Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    442
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rune, vet du om noen erstatning for EL 11, utgangsrørene? Motron har de, men de koster endel, så jeg har prøvd å finne erstattere som ikke koster så mye. Men det ligger lite info på EL11 på nettet.

Er også litt usikker på hvor mye jeg skal legge i dette, var dette en god radio til å begynne med? Hva slags lydkvalitet kan man regne med å få ut av den?
    Har også en Østfold Radio Type 147 og en sølvsuper jeg driver og skrur på. Sølvsuperen er egentlig ok, har skiftet kondensatorer og den fungerer fint med iPod som kilde, men har ikke riktig antenneplugg til den, så jeg har ikke fått sjekket radiomottaket. (brukte den på Dali 104 i går, og på lavt volum hørtes det bra ut)

For best mulig radiomottakelse; er det mulig å bruke en vanlig antennekabel (koax) fra vegguttaket til bananplugger i radioenden (Høvding/147), eller den flate radiopluggen til sølvsuperen? Vil det fungere helt fint?

Intermediate
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    569
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om det er lydkvalitet du er ute etter,så tror jeg neppe noen radio før 1955 bør være særlig aktuell,forsåvidt.
    Det finnes en ekvivalent for EL 11,men den er enda eldre,og har annen type sokkel.Type;trykk og vriet er EL3N fra Philips,og den er en førkrigsmodell.
    Om den er lettere å finne skal jeg ikke ha sagt,men da har du i det minste to søkemuligheter.Sokkel er relativt enkelt å bytte.
    Jeg tror ikke du vil få særlig godt mottak ved å bruke fellesuttaket i veggen.Det er dipolbasert,og egner seg for FM.
    En AM antenne er kun en enleders strekkantenne,som skal strekkes utvendig så langt som bare mulig.Jo høyere og lenger du greier å få den jo bedre mottak.
    Du kan med fordel bruke coax til innføring gjennom vegg og frem til radioen for å hindre innstråling av støy og jordbrum. Radioen bør også ha en ekstra jording for å virke optimalt.Du må ikke bruke nettjord!! Bor du i blokk el,kan vannrør brukes i nødsfall.
    Mvh Rune

Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    442
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk igjen for gode svar

Nei, regnet vel ikke med noen stor hifi-opplevelse, (i mono), men som koselig hytteradio med akseptabel lyd kunne det være verdt å koste på den det. Men tror jeg bare lar den ligge, og prøver meg på Type 147 og Sølvsuperen til jeg har overskuddspenger til rør.

Vil det du skrev om antenne også gjelde for en sølvsuper 10?
    Har forsøkt å finne antenneplugger som passer, tror det er DIN45316?

Intermediate
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    569
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja,og ikke å forglemme at sør-norges eneste sender over mellombølgen,som sender NRK p1,slutter å sende i løpet av 2011,så er det kanskje like greit! (Vigra-senderen,utenfor Ålesund)

Ja,det samme gjelder for AM mottak på Sølvsuper også,men til FM må du ordne deg med en dipolantenne.Bor du i by el.så kan det være du kan greie deg med en ledningsstubb,men for akseptabelt stereomottak,så bør nesten en innvendig tråddipol være det minste du bør investere i.Du kan lage en selv også.Det finnes oppskrifter i fleng på nettet.Enkelt som bare det og alle greier det!!
    Enda bedre blir det med en utvendig FM-antenne,men det kommer vel an på behovet..,og mottaksforholdene der du bor.
    Mvh Rune

Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    442
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med dagens rørfangst ble det liv i denne.

Jeg har lett etter EL 11 til en fornuftig pris, og NRHF hadde.

Når jeg kobler ipoden til denne, har den ingen problemer med å spille med ren lyd. Den krever ikke så høyt inngangsnivå som denne
    http://avforum.no/forum/vintage-audi...olist-2-a.html

Men jeg dultet borti bordet den står på, og så kom det bare en høy brum istedet for noe musikk. Etter å ha skrudd den av og latt den stå litt fungerte den fint igjen. Har skrudd til alle skruer, så jeg ble litt overrasket over at et støt skulle gjøre dette.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2011
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei.
    Eg ser av bildet:
    [IMG]75548d1297258463t-salve-staubo-hovding-president-1941-080220111078.jpg[/IMG]
    at denne radioen er ein dobbeltsuper, hvilket betyr at den har to mellomfrekvenser og derav veldig god evne til å skille nærliggende stasjoner frå kvarandre. Eg ser ogso at den er utstyrt med ikkje mindre enn 9 rør. 2x EL 11 i push-pull kobling i utgangen gir eindel meir lydstyrke enn dei fleste, og eg vil ogso tru at den var kapabel til å få fatt i det aller meste som fanst av signal.
    Eg vil faktisk sei at den nok, for si tid, bærer navnet Høvding President med rette.

Magne

Intermediate IsakAlexander sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    752
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kem skulle tru at en ipod kom til og bli kobla til denne? :-D

Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    442
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei Magne,
    velkommen til forumet, og takk for hyggelig svar.

Har ikke fått testet radiodelen i den, da jeg ikke har riktig antenne.

Ja som nevnt var det bra med volum i denne. Hadde jeg skiftet kondensatorer i den og alle rør, ikke bare det ene som trengtes for å få lyd, ville det nok vært ennå mer krutt. Men enkelte av kondensatorene var ikke enkle å tyde verdiene på, og mine loddekunnskaper er ikke gode nok til å begynne i et så trangt og rotete miljø som det.

"Eg vil faktisk sei at den nok, for si tid, bærer navnet Høvding President med rette."
    I år er den 70 år gammel, og å fortsatt spille i en så respektabel alder gjør vel at den fortsatt kan bære navnet med rette

Kassa er ganske sliten, så jeg vurderer å slipe den ned og lakkere med skjellakk. Men samtidig er det artig å beholde den berørt av tidens tann.

IsakAlexander: Denne ser ut til å kunne overleve noen år til, blir spennende å se hva mer enn ipod som blir koblet til

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •