Kjøpe platespiller

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 31
    Newcomer gleid sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Kjøpe platespiller

Har lyst til å skaffe meg en brukt platespiller da jeg ser for meg at det ble produsert en hel del proffe produkter som fortsatt kan være like gode den dag idag, men til en billig penge. Da jeg er helt blank på dette området trenger jeg noen tips til merker/modell? Noen som har erfaringer som de vil dele? Hadde vært supert!

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Virkelig gode spillere i god stand får du neppe kjøpt veldig billig. Og om du skulle få tak i en til røverpris, må du ganske sikkert ha en ny pick-up.

To merker som ofte går igjen i anbefalinger av brukte spillere er Technics og Lenco.

Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker! Er vel kanskje noe som dukker opp på Finn i ny og ne

Newcomer Kenneth1979 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    135
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dual eller Thorens ville blitt mitt valg om jeg skulle kjøpe vintage.
    Det finnes en del tråder rundt disse om du tar et søk eller to

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rega P3 med eller uten oppgradering (oppgradering fåes kjøpt) og RB300 arm. Ikke den aller dyreste, men et sikkert valg. Det fine er at det er lett å få tak i reservedeler.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei!
    70-tallet: mye god lyd for en rimelig penge.
    Dual: 1219, 1229, 701, 601 m. fl. Mye automatikk.
    Lenco L 75 (ofte armproblemer)
    Philips 212, Thorens TD 150, Technics 1200 + mange flere.
    Dyrere saker fra Thorens, Garrard m. fl
    80-tallet: mange gedigne spillere fra Luxman, Denon, Kenwood og mange andre.
    Ofte solide, men deler kan være et problem. Populære og ikke billige.
    Tror du er noen år for sent ute til å gjøre et skikkelig "varp". Hvis jeg tolker deg riktig er du ute etter en god/billig platespiller og ikke nødvendigvis vintage.
    Beste kjøpet er kanskje en brukt nyere spiller.
    Mvh

Newcomer Kenneth1979 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    135
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tilbud på Pro-Ject RPM 1.3 på JFSsoundsystems nå God spiller til prisen .

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av maja
    Philips 212
    Jeg hadde denne selv en stund på 70-tallet. Absolutt ikke noe å anbefale! Om noen av disse har overlevd til idag, er det et stort under.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fahnsen har ikke peiling må jeg si..Virker som jeg har blitt en forsvarstaler for phillips 212 i det siste...Viss han ikke var imponert over 212¨på 70 tallet så må han ha gjort noe galt..Feil trykk,,underlag eller kanske dårlig stift?`

Dette er en spiller å anbefalle viss du kommer over et eksemplar..De er ikke så dyre..Rundt 600-700 kr viss du er heldig..

Sett spillern på tungt underlag,still stifttrykket på 2g viss det er original PU 400...og du har en spiller som gir en varm og god lyd....

Har en slik en selv jeg,,og den har danket ut flere billige Regaer,,gamle Dualer osv...Så denne skal jeg beholde lenge...

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Audun7800
    Fahnsen har ikke peiling må jeg si..
    [...]
    Viss han ikke var imponert over 212¨på 70 tallet så må han ha gjort noe galt..
    Kjøpte den fordi den var "best i test" i Forbrukerrapportens gjennomgang av rimelige platespillere. Det var en billig spiller da den var ny; jeg betalte bare noen hundrelapper. "Audiofile" venner fnyste av den.

Lyden skal jeg ikke si noe om -- jeg var fornøyd den gangen, mens jeg nå synes at all analog lyd faller helt igjennom sammenlignet med digitalt. "Varm og god" kan ofte oversettes med "høy forvrengning".

Innvendingene mine mot denne spilleren går på byggekvalitet, på et elendig fjæroppheng, og på det at hastigheten stadig måtte reguleres fordi den saknet seg som en gammel klokke.

Min var en tidlig utgave. Kanskje senere modeller eller overlevende eksemplarer er modifisert for å utbedre noe av dette?

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    oko..låv å vær uenig..Mitt inntrykk er at 212 har bedre rykte nå en på 70 tallet..

Hastighetsreguleringen kan skyldes at reima begynner å bli slakk..

Fjæropphenget er bra så lenge underlaget er Tungt og fast...Eller kan det bli dårlig ja...

At du liker Cd framfor vinyl er en ærlig smaksak det,,,men jeg synes det låter bedre med vinyl jeg ,så lenge innspillingen er bra self.
    Føler at Cd blir litt klemt i sammen lyd viss du skjønner,,,og at vinyl er mere åpen og at "hele" bandet og alle instrumenter er med og ikke fjernet for å få plass på ei cd plate...

Men det er min mening da

Newcomer jornbr sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    173
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har en JVC QL-A5. Er det noe å samle på?

Den har S-arm, direktedrift og trinnløs justering med dendere lysgrafen rung talerkenen. Så den ser ivertfall Fetere ut en di rimeligge i dagens butikker

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Audun7800
    Hastighetsreguleringen kan skyldes at reima begynner å bli slakk..
    Dette var da spilleren var ny. Jeg byttet den ut før slitasje kom inn i bildet.

Fjæropphenget er bra så lenge underlaget er Tungt og fast...
    Og hvis du aldri kommer borti tallerken eller arm...

Føler at Cd blir litt klemt i sammen lyd viss du skjønner,,,og at vinyl er mere åpen og at "hele" bandet og alle instrumenter er med og ikke fjernet for å få plass på ei cd plate...
    Vel, teknisk sett har CD-formatet større dynamikkområde, større frekvensområde (jeg snakker er om lyden som ligger på platen -- gode pick-up'er kan gjengi mye mer enn dette, uten at dette hjelper stort), og ingen støy eller forvrengning som ikke stammer fra opptaket.

Ellers er jo CD'en strengt tatt foreldet nå, da...

Bortsett fra mangelen på støy og forvrengning, er det mye som kan gi forskjellig lyd fra analoge og digitale medier -- blant annet at miks/mastering kan være ulik. Noen foretrekker jo konsekvent eldre mikser fremfor nye.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jornbr

Den har S-arm, direktedrift og trinnløs justering med dendere lysgrafen rung talerkenen. Så den ser ivertfall Fetere ut en di rimeligge i dagens butikker
    Jeg mener dette er en meget god spiller....PU og stift er også av den gode typen,,trur det er samme PU som jeg har på min,,og den er iallfall jeg godt fornøyd med...Har jeg hadd valget mellom den og de billigste nye du får kjøpt i dag,,,så ville jeg valgt JVC

Intermediate nordvest sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    661
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jornbr

Har samme spilleren med en Pickering-pickup på og er i alle fall knallfornøyd. Mye bedre enn endel av det nye jeg prøvde før jeg fant JVC-en brukt (og nyoppussa) til 600kr.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Fahnsen
    Kjøpte den fordi den var "best i test" i Forbrukerrapportens gjennomgang av rimelige platespillere. Det var en billig spiller da den var ny; jeg betalte bare noen hundrelapper. "Audiofile" venner fnyste av den.

Lyden skal jeg ikke si noe om -- jeg var fornøyd den gangen, mens jeg nå synes at all analog lyd faller helt igjennom sammenlignet med digitalt. "Varm og god" kan ofte oversettes med "høy forvrengning".

Innvendingene mine mot denne spilleren går på byggekvalitet, på et elendig fjæroppheng, og på det at hastigheten stadig måtte reguleres fordi den saknet seg som en gammel klokke.

Min var en tidlig utgave. Kanskje senere modeller eller overlevende eksemplarer er modifisert for å utbedre noe av dette?
    Hvordan er det mulig å påstå at orginal lyd er dårligere enn kopiert lyd. Blir det samme som å si at foto av et maleri er bedre.:twisted:

Newcomer jornbr sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    173
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    takk nordvest og audun

jeg tror jeg må få meg ny stift å pu. på den.
    fikk den i et rack, med reciver og kasettspiller i samme design og et par tandberghøyttalere(di med rutenett som deksel, eller milt sagt panserdeksel) til jul for over 22år siden(fordi jeg nektet å få et sammensveiset 80"tals plastikkrack. fikk cdspiller en stund etterpå. å spilte fletta av alle kompisenne mine, utenom en som hadde fått en huldra av onkelen.)
    platespilleren er alt jeg har igjen nå. resiveren har jeg brukt helt til jeg flyttet nå nylig, til en superb headsett forsterker til pc. kunne koble til di mest strømtørste headsettene, å den regelrett bare fnøys av det og fikk dem til å dabbe etter bassen på hodet

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    til jornbr:

Viss du er usikker på hvor du kjøper stift så ta en titt på stiftservice.com

Der har han stifter til din jvc,,men kjøp ikke den billigste,,jeg betalte 450 kr for min som var en prisklasse over den originale som sitter på.

Reim er også greit å bytte..Ca.200 kr det.

Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av maja
    Hvis jeg tolker deg riktig er du ute etter en god/billig platespiller og ikke nødvendigvis vintage.
    Beste kjøpet er kanskje en brukt nyere spiller.
    Mvh
    Stemmer det, må ikke nødvendigvis være vintage. Jeg tenkte bare at kvalitet vs pris kunne være ganske god på en litt eldre spiller. Platespillernes glansdager er vel så og si forbi? :P Brannfakkel? Hehe. Men hvis det går an å få tak i noen nye som er ganske gode så for all del! Som sagt, tenkte bare at jeg kunne få bra kvalitet billig hvis jeg kjøpte brukt. Vintage er ikke noe poeng i seg selv for meg.

Intermediate nordvest sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    661
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denne trenger ikke være et dumt kjøp:

MEGET GOD KENWOOD Platespiller, NY STIFT av QXL.no

Jeg har handlet to platespillere av denne selgeren før og de har vært i topp stand. Han skifter alltid stift før de selges og det har han også gjort på denne.
    I tillegg er han en veldig grei og serviceinnstilt kar som driver med oppussing av platespillere som hobby.

Hvis den jeg linket til ikke er av interesse så bruker han å legge ut et par spillere i uka så før eller siden kommer det en skikkelig perle til en rimelig pris. Jeg kjøpte f.eks min JVC QL-A5 av ham for 600kr og er knallfornøyd. Den er da også mye bedre enn mye jeg prøvde nytt som kostet både tre og fire ganger mer.

Finn.no er selvsagt også et alternativ, men der vet du aldri helt hva du får. Det er gjerne spillere som har stått noen år ubrukt og som i tillegg kanskje trenger ny pickup eller i alle fall ny stift. (Ville aldri kjøpt en brukt spiller uten å skifte stiften)

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •