Musikk-kassetter - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 61 til 80 av 83
    Newcomer Okv sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2009
    Sted
    Det Sorte Fastland/Ålesund
    Poster
    161
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Fattigmann
    Åja, det var tider..
    Har forsatt en pappeske med mediet på loftet.
    Den gangen var vi medlemmer i Scandinavian musik club og kjøpte vinyl hver måned. Disse var det 10 dagers returrett på og den benyttet vi flitting. Brukte mye penger på HW og TDK crom var de fortrekte båndene.
    Spillerne vår var high end og azimut, bias,etc var manuelt justerbart. Med Dolby C og finjustering var lyden identisk i A-B test, men litt båndsus ga sjarmen.

Vi var pirate av første klasse og den gangen ble man ikke truet med store bøter og fengsel De siste 15 årene har kjøpt så mye musikk at min gjeld til selskapene er nok betalt mange ganger :-)

Et par av referansene, dette er meknakk av ypperste klasse:

Se her, ja.
    Dette er skikkelige saker.

Det første ferdige hifi-apparatet jeg handlet var en Alpine AL-80.
    3 lydhoder, speilgalvanometre, Dolby-C.

Med 3 lydhoder er det lett å teste før-etter opptaket, noe som bl a ble brukt når azimuth skulle finjusteres.
    Med gode metallbånd så var lydkvaliteten absolutt til å leve med.

Selv om det var lett å høre forskjell på original og opptak, så betyr ikke det at det var ubrukelig - det å kunne detektere en forskjell er jo ikke nødvendigvis synonymt med ubrukelig dårlig lyd.

Det var også stor forkjell på billigere og de virkelig gode kassettdeckene.
    En Nakamichi eller dyr Alpine var toppklasse.

Nå i dag så er NAS-en min både praktisk, kostnadsmessig og lydmessig totalt overlegen.
    Og lydmessige forskjeller mellom dagens HD-løsninger er små, noen vil hevde det ikke er noen hørbare forskjeller lenger.

Intermediate
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    569
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er litt redd for å si noe som jeg ikke orker å følge på,men det skal ikke være mulig å høre forskjell på et opptak begått på det ypperste av kassettdeck,og på en toppklasse kassett.
    Jeg har i alle fall ikke truffet noen enda som greier det, av de kopiene jeg har laget,på de av mine spillere som er i den kategorien.
    Mrk.jeg påstår ikke at det ER bedre,rent teknisk,men høre forskjell? Nei!
    Dette er da også 1% spillere.De andre 99% stiller i den katgorien vi alle med noen år på baken,kjenner ganske godt til,selv om det også der er stor forskjell fra apperat til apperat.
    Mvh Rune

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    Jaggu ikke hver dag man ser sånne greier.
    De NAka'ene både var og er noen beist.
    Som vanlig må "målemafiaen" henge nesen sin borti denne tråden og, men selv i støyen kan det finnes elementer som får det til å svinge som bare rakkern!
    Er det noen av dem som har tenkt at i jakten på og fjerning av støy kan fjerne musikkens sjel?
    Medisinen kan være verre enn sykdommen selv, ja.

Alt annet likt så vil jeg heller ha et medie som legger til lite støy enn et som legger til mye, vil ikke du?

-k

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En Tandberg 910 eller 3014 er noe av det ypperste der fortsatt kan skaffes, selv en top trimmet 440A er bedre enn Nakamichi mener nå jeg, men selvfølgelig er Nakamichi lekre maskiner.
    Innspilleforsterkerne i Tandberg er helt vanvittig gode.
    Spiller på min Nak LX5 fortsatt, min 440A må til service, så får vi se...
    Har en del bånd med Geir Hovig som desverre forlot oss så altfor tidligt, Hovigs Hangar er 8var) blues av ypperste klasse.
    Naks.com, the [unofficial] Nakamichi cassette deck resource.

Intermediate AV-Fallet sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så stilig at tråden min lever sitt eget liv ! Selv er jeg godt fornøyd med min Denon DRS-610, men det hadde vært gøy og prøvd noe av de Nakamichi og Tandberg maskinene, de ser jo helt rå ut. Er det noen av dere drevne karer som har sammenliknet Denon mot disse?

Intermediate
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    569
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De fleste Denon-maskiner er svært god valuta for pengene,for å si det sånn. Det mener jeg gjelder for det meste Denon har laget..
    De laget vel aldri spillere i den helt øverste klassen,men likefullt hadde de noen som var like opp under de aller ypperste. Tror kanskje at ambisjonsnivået heller ikke var høyere enn det. Det er tross alt kostnader med i bildet for å komme den siste millimeteren som skal til.

Må legge til at jeg nå snakker om kassettspillere som opptaksmaskiner.Om du helst benytter de som rene avspillere,så finnes det faktisk ganske mange som er i tetsjiktet.
    Om en maskin er superb for opptak,og avspilling av egne kassetter,så er det ikke nødvendigvis ensbetydende med at den er like god på avspilling av ferdigkassetter.
    Også Denon hadde noen riktig så gode der,etter som jeg kan huske.
    Kan også nevne den billigste,og simpleste Tandberg-rack spilleren 3034 som en aldeles ypperlig avspiller,men som en godt under pari opptaker.

Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Toppmodellen til denon, drs-810 kostet vel drøye 3000kr. Jeg vet ikke hva priser disse mer proffe maskinene lå på, men snakker vi om 5-10K eller?

Intermediate
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    569
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De aller dyreste kassettopptakerne kunne koste over tretti tusen. Noen fra både Nak,Tandberg,Studer,og noen til jeg ikke husker i farta,lå i sjiktet mellom femten og tjuefem tusen.
    De som kostet tretti og over var nok aldri ute på det vanlige komersielle markedet.Det var studiospillere,som feks Tandberg 910,og 911,der sistnevnte var en ren avspiller.
    Mvh Rune

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt off topic, men Kjell B har gått bort, og med det masse viten.
    .: Kjell B. » Kjell B. er borte men ikke glemt!

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ryback
    Tar du opp til kassett?

Nå fikk jeg jaggu en genial idé. Ta opp spotify på kassett og kjøp en bærbar kassettspiller så kan du gå rundt med din favorittmusikk på innerlomma! Med en romslig tursekk kan du ha med deg all musikken din hvor enn du går!

Dette kommer til å revolusjonere vårt forhold til musikk!
    Hehe.. Priceless :-)
    Og akkurat slik var det. Jeg har fortsatt min gule Sony Sportswalkman liggende som jeg var så glad i midt på 80-tallet.. :-)

Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kassetten er tilbake !

p3.no » Kassetten er tilbake

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kult.
    Idag har jeg innspilt to 90 minutters bånd med musikk fra Spotify. Koser meg med kassettspilleren hver dag.
    Skal ha min 440A på service snart, gleder meg til å leke med den igjen.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2011
    Poster
    1
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Din Spiller hette vel Alpage AL-80?

Hei unge mann! Er du fortsatt i bransjen med lyd og bilde? Har noen ideer om høyttalerbygging som jeg kunne ha spurt deg om, men vil vente og se om du er nysgjerrig nok til å spørre selv. Mvh southernjazz

Sitat Opprinnelig postet av Okv
    Se her, ja.
    Dette er skikkelige saker.

Det første ferdige hifi-apparatet jeg handlet var en Alpine AL-80.
    3 lydhoder, speilgalvanometre, Dolby-C.

Med 3 lydhoder er det lett å teste før-etter opptaket, noe som bl a ble brukt når azimuth skulle finjusteres.
    Med gode metallbånd så var lydkvaliteten absolutt til å leve med.

Selv om det var lett å høre forskjell på original og opptak, så betyr ikke det at det var ubrukelig - det å kunne detektere en forskjell er jo ikke nødvendigvis synonymt med ubrukelig dårlig lyd.

Det var også stor forkjell på billigere og de virkelig gode kassettdeckene.
    En Nakamichi eller dyr Alpine var toppklasse.

Nå i dag så er NAS-en min både praktisk, kostnadsmessig og lydmessig totalt overlegen.
    Og lydmessige forskjeller mellom dagens HD-løsninger er små, noen vil hevde det ikke er noen hørbare forskjeller lenger.

Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De siste gangene jeg har brukt Denonen min har diskanten gått i bølgedaler, så den må vel sprettes opp og renses, er det en enkel operasjon mon'tro?

Newcomer Okv sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2009
    Sted
    Det Sorte Fastland/Ålesund
    Poster
    161
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av southernjazz
    Hei unge mann! Er du fortsatt i bransjen med lyd og bilde? Har noen ideer om høyttalerbygging som jeg kunne ha spurt deg om, men vil vente og se om du er nysgjerrig nok til å spørre selv. Mvh southernjazz
    Jeg er vel snarere tilbake i bransjen, kan man vel si!

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AV-Fallet
    De siste gangene jeg har brukt Denonen min har diskanten gått i bølgedaler, så den må vel sprettes opp og renses, er det en enkel operasjon mon'tro?
    prøvd å avmagnetisere hoderne? Har aldrig opplevd diskant der bølger. Der er ikke noe inne der skal renses bortset fra tonehoderne, men, eldre maskiner kan ha et problem med kondensatorer der må skiftes, tipper det er feilen med min Tandberg. Den kan ikke slette metalbånd og innspillevolumet skal settes meget lavt ellers overstyrer den.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Diskant i bølgedaler

Mener å huske at problemet du beskriver kunne bli kalt "pumping" og ofte hadde med feil kalibrering av dolby-kretsene å gjøre. Men kan like gjerne være knyttet til rensing av lydhoder, pressvalser og capstan aksler.

Koppa
    TCD440A

Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av koppa
    Mener å huske at problemet du beskriver kunne bli kalt "pumping" og ofte hadde med feil kalibrering av dolby-kretsene å gjøre. Men kan like gjerne være knyttet til rensing av lydhoder, pressvalser og capstan aksler.

Koppa
    TCD440A
    Må vel satse på en liten rense-jobb først. Har opplevd dette flere ganger i slitne bilspillere, men det er først nå det har dukket opp i denonen min. Har ennå ikke rotet meg til og åpnet den engang, men skal komme tilbake når jeg har gjort det.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei!
    Det at diskanten kommer og går skyldes normalt dårlig kontakt mellom lydhode og bånd. Pumping fra dolby er avhengig av lydens styrke- og vil dessuten være borte ved å slå dolby av.
    Varierende diskant er i de aller fleste tilfeller forårsaket av feil i båndføringen.
    Rensing av lydhode, pressvalser og capstanaksler kan noen ganger gjøre at det blir bedre, men den egentlige feilen ligger i unøyaktig båndføring.
    Dette ut fra erfaring med rep på alt fra Philips EL3302 (Pepito) til Nackamichi Dragon samt det meste derimellom. (har nylig reparert en Revox og en TCD 910 med samme problem)
    En slik feil er tøff kost for kassettene da båndet dras sidelengs igjennom maskinen og båndet får da mange ganger uopprettelige skader.
    Eneste løsning på dette etter mitt syn er å få maskinen overhalt av en fagmann med fullt måleutstyr og erfaring-(ikke en handyman).
    Denne problemstillingen gjelder alt utstyr som bruker bånd som lagringsmedium, men er generelt mer kritisk jo tynnere båndet er. Spolebånd er relativt lite plaget med denne type feil, mens audiokassetter med C90 og enda værre C120 er i motsatt ende av skalaen.

PS- jeg har Fuji C90 Crome cassetter for salg. Disse gir greit 21000Hz innenfor 3dB på en riktig justert TCD330 eller bedre maskiner.

Mvh
    Teletor

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei Teletor.
    Så hyggeligt du stikker innom, beklager, jeg sendte epost til deg om service på min 440A for en stund siden, må snart ta meg sammen til å få den levert til deg. Vil ha denne 100% så jeg kan sammenlikne den med min Nak LX5, tror jaggu Tandbergen vinder stort her. Tandberg med Actilinear og Dyneq er en killer!
    Skulle dog ønsket 440A hadde Master Rec. Volume istedet for de to skyve potter, lurer på om jeg kan sette på en liten trebit eller noe der for å holde nivået konstant i balanse og så mangler den jo det som alle andre har, en pause funksjon, rart.
    Chromebånd er veldig interessant, bruker Sony jernbånd fra Clas Ohlsson nå, foruten mine gamle TDK MA og Maxell Metal og XL II.

Side 4 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •