Bang & Olufsen Beogram 4002

Sponsorer:
Takk Takk:  1
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Bang & Olufsen Beogram 4002

Jeg har (eller far har) en gammel Beogram 4002 fra Bang & Olufsen som jeg gjerne ville prøve å restaurert litt.

Det jeg lurer på, hvordan kan man koble en slik spiller til dagens forsterkere og høytalere? Her er det jo et urgammelt system og noen kabler som langt ifra likner på minijack eller noe sånt.

En annen ting. jeg mangler jo selvfølgelig nåla til denne, og orginalt er jo disse svindyre. Vet noen om noen gode og brukendes kopier eller andre erstatninger som jeg kan få tak i, i første omgang for å sjekke om spilleren fortsatt virker slik den skal før jeg kjøper ny orginal cartridge.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    33
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eivher
    Det jeg lurer på, hvordan kan man koble en slik spiller til dagens forsterkere og høytalere? Her er det jo et urgammelt system og noen kabler som langt ifra likner på minijack eller noe sånt.
    B & O bruker meg bekjent ulike typer DIN-plugger. Dette er ganske riktig et "urgammelt" system, men det var det allerede da platespilleren ble lagd. B & O og noen andre produsenter (Naim) bruker fortsatt disse, fordi de mener de er lydmessig overlegne. For å teste trenger du en DIN til phon-overgang, koster en hundrelapp e.l. Fås som regel på B & O-butikker og noen nettbutikker (kanskje Stereovoss?).

Kanskje det er sju og ikke fem pinner i pluggen? Turntable Forum :: View topic - Beogram 4002

Sitat Opprinnelig postet av eivher
    En annen ting. jeg mangler jo selvfølgelig nåla til denne, og orginalt er jo disse svindyre. Vet noen om noen gode og brukendes kopier eller andre erstatninger som jeg kan få tak i, i første omgang for å sjekke om spilleren fortsatt virker slik den skal før jeg kjøper ny orginal cartridge.
    Det der er faktisk et skikkelig problem med gamle B & O-spillere, erstatningsnålene er svindyre og det er meg bekjent null tilgang på billige tredjepartsnåler. Det er Soundsmith som produserer nye nåler på lisens fra B & O.

Så hvordan få tak i en billig nål for å teste? Låne av en kompis, ebay, eller som meg - kikke oppi el-containere når jeg går forbi? Har funnet 2 stk MMC-20...... men det gikk et år eller to imellom....

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, E-bay er vel eneste mulighet, men, der kan man lett betale for en pickup der er stiv som en pinne og ikke kan brukes.
    Svalander i Sverige har pickups til B&O, men jeg tror der ikke er mange tilbake av de.
    4002 er en spiller det er verdt å ta vare på, virkelig lekker.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for svar.
    Da får jeg bare holde øynene åpne i tiden fremover og se om det dukker opp noe igjen.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2010
    Poster
    269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, har samme platespillern som du nevner her, og jeg også mangler stifta(diamant)
    Så det lureste er vel å gå på ebay og sjekke ut der.
    Ellers kan du kjøpe deg en overgang fra din til phono, noe jeg kjøpte på hifiklubben for ca 60kr, ikke galen pris for det.
    Dette skal være en kvalitetspiller, og noe å ta vare på!

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gammel tråd, men spørsmålet er fortsatt like aktuelt idag.

Jeg har fått tak i ny stift (eller brukt) fra ebay som kostet skjorta og litt til. Problemet mitt er at jeg vet ikke hvor gammel denne stifta er og om den er brukenes. For da jeg fikk satt på den nye stifta og skulle prøve, så fikk jeg ikke senket armen ned på plata, den kan knapt nok kun kjøre frem og tilbake. Jeg regner med at det er noe i løfte-mekanismen eller motoren som er gåen.

Men igjen, det er jo en veldig gammel spiller, så spørsmålet mitt er:

Vil jeg ha igjen for å levere den til service og få fikset den opp, eller er det bedre å kjøpe en ny og mer moderne platespiller?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    74
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eivher Vis post
    Gammel tråd, men spørsmålet er fortsatt like aktuelt idag.

Jeg har fått tak i ny stift (eller brukt) fra ebay som kostet skjorta og litt til. Problemet mitt er at jeg vet ikke hvor gammel denne stifta er og om den er brukenes. For da jeg fikk satt på den nye stifta og skulle prøve, så fikk jeg ikke senket armen ned på plata, den kan knapt nok kun kjøre frem og tilbake. Jeg regner med at det er noe i løfte-mekanismen eller motoren som er gåen.

Men igjen, det er jo en veldig gammel spiller, så spørsmålet mitt er:

Vil jeg ha igjen for å levere den til service og få fikset den opp, eller er det bedre å kjøpe en ny og mer moderne platespiller?
    Det finnes en god del info om disse på nettet, eks.:

http://www.condoraudio.com/wp-conten...ion-Repair.pdf

8. Takk eivher takket for denne posten
    Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for gode svar.

Jeg har fått tak i ny (brukt) pickup, samt skiftet fra DIN plugger til banaplugger, og platespilleren fungerer tilsynelatende helt fint. Den spiller platen helt ut, og armene går tilbake av seg selv og skiven stopper opp.

Men så skjer det merkelige, etter ca 1-2 minutter etter at platespilleren har slått seg av, så starter dreieskiven å snurre igjen. Det er ingenting annet som lyser på platespilleren eller fungerer før jeg trykker på start-knappen, og når jeg trykker stopp knappen så slår den seg av igjen, og etter en liten stund så starter igjen dreieskiven å snurre. Eneste løsningen for å få slutt på dette er å dra ut stikkontakten.

Er det noen som vet hvordan jeg kan løse dette problemet?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •