Philips FP-440, bra/dårlig?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 16 av 16
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Philips FP-440, bra/dårlig?

Vurderer om jeg skal kjøpe en slik platespiller som bursdagsgave til min far da han har masse LP plater hjemme, men ikke en fungerende spiller.

Så det jeg lurte på, er om denne vil gi en ok lyd i mellomtiden til han evt kjøper noe bedre?

Grunnen til at jeg ser på denne er at den har en skuff som går ut og inn, slik at den passer i reolen hjemme.

edit: Litt info og bilder av den:

PHILIPS FP-440 electronic linear tracking turntable (1984-1985)

Belt Drive
    RPM: 33 1/3 , 45
    Rotation deviation : 0.04%
    - 31cm aluminum die-casting turntable

S/N Ratio: 68 dB (DIN-B)
    Response: 20 Hz - 20 kHz (+/-2dB)
    Cartrige: MM (GP-330ELM)

Dimensions: 320 x 104 x 320 mm (320 x 104 x 514 mm - open)
    Weight: 3.8 kg.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den er fra 1984.
    Styr unna, tror vel sjeldent jeg har sett noe dårligere enn dette da.
    Hvorfor ikke en billig ny Project spiller da, koster ikke alverden og den kan han ha i mange år.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja jeg tenkte på at en spiller som er eldre enn meg selv begynner å dra på åra.

2600kr blir litt for mye for en student å hoste opp. Det var i alle fall den billigste Project spilleren jeg fant: Resonans Lyd & Bilde

Hva med en Denon DP-29F? Eller har du tips til noen rimelige bra spillere, gjerne rundt 1000kr?

Intermediate
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    569
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Antagelig mente nok ikke Nils at du ikke bør kjøpe en eldre spiller,bare at du burde ligge unna det aller verste plastrasket fra 80-tallet,og jeg er helt enig.
    Denon var gode og helt kurante spillere til prisen den gangen,Dual,noen Pioneer,gjerne en Rega,om ikke automatikk er en forutsetning.-Og det finnes mange flere som uansett rager skyhøyt over disse plastspillerene som sto i alle mulige billiganlegg.
    Ligg langt unna billigspillerne fra Philips fra 80-tallet,alt fra Fisher,alt fra Sanyo,alt fra BSR ol. fra samme tid.

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, beklager, flere eldre spillere kan være kanonkjøp, klassikere. Har selv hatt en Micro Seiki BL51, kjøpt for 900,-, denne beregner Micro en levetid på ca. 80 år for.....en kvalitetspiller, tung, gedigen sak.
    Disse er bortimot umulige å oppdrive så kommer man over en er man mer enn almindelig heldig. Desverre solgte jeg min....
    Der er mange gode tilbud på eldre spillere, men pass på, kjøper man en billig gammel spiller må pickuppen nesten alltid skiftes, og da spørs det hvor mye er spart.
    Ja, ville hellere ha Denon`en om jeg MÅTTE velge.
    Vinyl

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siden jeg kjenner ikke til plate spillere så godt, så er det litt vanskelig å vite hva som er bra og hva er dårlig.

Er det noen av dem på hifisentralen som er et bedre kjøp enn en ny Denon DP-29f?

Maks jeg kan bruke er ca 1500kr.

Intermediate
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    569
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om du skal kjøpe en helt ny spiller,og kun har 1500.- til rådighet,så er du nok inne på riktig spor.Helt supert blir det neppe,men det blir nok bortimot så bra som du kan få det med en Dp 29f.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har kun 1500kr å bruke, men jeg trenger ikke ha en ny spiller, kan godt gå for en brukt en.

Her er dem jeg har sett på:

PIONEER Pl-530

THORENS TD-318

REGA PLANET / Acos Lustre (er denne for standard str plater?)

REGA P2

Thorens TD-190

Noe som stikker ut som veldig bra/dårlig?

Intermediate
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    569
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er en sucker for automatikk,og ville derfor gått for Pioneeren,men den er muligens den svakeste lydmessig av disse...? Hvem av de andre du velger i den prisklassen,er vel ikke så veldig avgjørende,tror jeg.Det er rimelig gode spillere alle sammen på dette ambisjonsnivået, inkludert Pioneeren.
    Skal det spilles singler også,så ville jeg ikke ha valgt Acos,eller Rega i det hele tatt,fordi du må fysisk flytte reima om du skal bruke en annen hastighet.=tungvint!

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man må flytte reima over på et annet drev eller hvordan tenker du?

Faren min har vært lydtekniker og har brukt LP plater i flere år, sikkert på en dårlig manuell spiller så jeg tviler på at han har imot litt jobb, det ville sikkert vært nostalgisk for han.

Men er det med å flytte reimen veldig komplisert eller bare plagsomt fordi det må gjøres?

Og selv om Pioneeren ser utrolig fin ut, er det ikke grunn for bekymring siden den er over 30år gammel?

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flytte remmen er ikke noe problem, men det spørs hvor ofte man spiller singler da.
    Hva med en Dual? de lager fine spillere. Hifi, stereo och högtalare begagnade. Vi köper, säljer och byter. se under stereo og skivspelare.
    Har du sett på finn.no?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde jeg funnet en Dual så hadde det vært gull, det var nemlig den siste spilleren til faren min. Og hvis jeg ikke tar feil så var det rundt 80/85 han kjøpte den.

Så det er her man flytter på remmen:

Det er nesten kos syns jeg da. Når alt blir automatisk så mister nesten LP litt sjarmen.

Denne her så veldig fin ut, men ikke på lager: Dual 505-2

Får dem spillere fortløpene på lager?

Jepp har tittet på finn.no, Thorens TD-190 er f.eks. fra finn. Trykkbare linker på alle spillere jeg har nevnt, hvis noen ikke la merke til det.

Intermediate
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    569
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja,det er vel der du flytter reima nå for tiden antar jeg..På en gammel Planar2 jeg har stående som støvsamler,så må tallerkenen tas av,før reima kan flyttes.Jeg har ikke sett en nyere Rega på nært hold på 15 år serru! :-)

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er mange man fortsatt må løfte hele plata, bla Argon spillerne fra HIFI klubben.

Det ser ut som jeg går for en Dual 1229 med en Philips 400 PU til den nette sum av 1300kr. Høres det ut som et lurt valg?

Ser litt på en YAQIN MS-11B og en Pro-Ject Phono Box (RIAA) til ca 500kr, er dem bra? Noen andre jeg burde ta en titt på?

Intermediate
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    569
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dual 1229 er et bånnsolid valg.Den har trøkk og liv så det holder,og en bass mange nyere og langt dyrere reimspillere bare kan drømme om.Kanskje ikke av de aller mest direkte korrekte,men det tar den rikelig igjen med andre kvaliteter! Philips 400(serie) er en meget god,og undervurdert pu.
    Ellers så er det det å nevne at Dualspillerne har en automatikk som kopler seg helt ut under avspilling,og virker følgelig ikke negativt inn på lyden.Mrk at det finnes en liten plasthette,som tjener som clutch,festet på et langt vertikalt stag under armfestet.Om denne hetta er slitt,eller borte,så vil ikke noe av automatikken fungere som den skal.Den kan erstattes med,feks,en bit fra blekkhylsa fra en kulepenn el.Bare svi den tett i enden før du setter den på.
    Mvh Rune

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for et bra svar.

Det ble ikke en 1229 alikevel. Mekanismen lagde lyd og automatikken fuengerte ikke helt. Så jakten fortsetter, men nå vet jeg i alle fall hva jeg skal se etter. :

Takk for svar alle sammen.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •