potmetertrøbbel på en urgammel forsterker

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

potmetertrøbbel på en urgammel forsterker

jeg har en 45 år gammel Telrad forsterker. det er riktignok en gitarforsterker men den er vintage og spørsmålet er forsterkerrelatert..

i 60 årene var utgangssignalet fra en gitar mye lavere enn nå.. tydeligvis.

potmeteret gir full guffe allerede klokka 9 og start er klokka 7. på min urgamle gitar er full guffe klokka 14.

hvordan kan jeg dempe signalet? bytte pot til en pot med større motstand? jeg har ingen ide..

noen her som har?

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kan kanskje hjelpe å smette inn et sett med dempeplugger i signalkjeden?

En tilfeldig valgt kandidat etter googling på "RCA attenuators": Amazon.com: Harrison Labs 12 dB RCA Line Level Attenuator Pair: Electronics

Den jeg har linket til, har 12dB demping - men de finnes i forskjellige varianter. XLR-utgaver finnes også.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det er kanskje en løsning ja..

men hjelper det å sette inn ett potmeter med større motstand? det som sitter i nå skurrer som bare det. og det er på 22k. hva om jeg setter inn ett som er på, la oss si 50k? hva vil da skje?

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk ikke med meg at potmetret ditt skurret. Da kan det være et poeng å skifte. Hvis det ikke lar seg rense, da. Men rensingen gjør jo ikke noe med motstanden - så det var kan hende ikke så lurt, da - hehe.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    men, vil jeg med ett potmeter med større motstand få "større arbeidsvei" før forsterkeren forvrenger? eksempelvis fra 7 til 2 i stedet for 7-9 som jeg har nå?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •