Hvor bra låter Tandbergs 112-7-høyttalere?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2010
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvor bra låter Tandbergs 112-7-høyttalere?

Ålreit. Jeg fikk kjøpt meg en Huldra 10 i dag (yay!), nå mangler jeg bare høyttalere. Jeg har allerede én 112-7 som jeg fikk gratis på loppemarked her, siden det ville være umulig for dem å selge noe som ikke var et komplett par. Nå ser jeg imidlertid at det ligger et par på Finn til 1500 kroner i hva som later til å være i bra stand. Er de verdt det? Hvor bra låter disse? Jeg får jo testa min ene i mårra etter at jeg får tatt meg en tur til nærmeste elbutikk og kjøpt meg DIN-adaptere, men det blir litt vanskelig å bedømme lyden i mono, føler jeg. Det er kanskje verdt å nevne at jeg i all hovedsak hører på hardrock, både klassisk og mer moderne greier, så veit dere iallfall hva slags lydlandskap høyttalerne bør passe til.
    Høyttalerne det dreier seg om ser forøvrig slik ut:

Jeg liker tanken på å beholde vintage-looken så mye som mulig, men eventuelle alternativer er også velkomne, helst til en forholdsvis billig penge. Har tatt en rask titt i Kjell B.s tråd om gode høyttalere til vintage-forsterkere og i tillegg lest litt rundt her, og Klipsch ser jo ut til å få masse skryt - ikke umulig jeg går den veien etterhvert.

Uansett, erfaringer med 112-7 eller tilsvarende gamle Tandberg-høyttalere?

Intermediate
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    569
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei! Ha i mente,at alle Tandberg høyttalere som innehar en 7 i nummereringen,er beregnet på å kunne spille "relativt" høyt på små effekter.Følsomheten ligger gjerne på over 95 dB. 7-utgavene var ment å gi akseptabelt lydnivå påhektet laveffekts rørforsterkere,les: forsterkerene i Tandbergs radioer.112-7 er vel også noen år for gammel til å bli historisk korrekt match for en H 10.
    Når det er sagt,så lyder de ikke direkte dårlig,men til en H 10,ville jeg nok gått for noen mer tradisjonelle høyttalere som feks TL 1520 eller 2520,som passer godt til effekten ut av en H 10.Kontrollering av membranoppheng på bassene er en obligatorisk øvelse ved bruktkjøp av de to sistnevnte,da opphengene svært ofte er gått i oppløsning.
    t-tl-1520

PS.Etter musikksmaken din å dømme,så ser jeg ikke bort i fra at kanskje et par moderne høyttalere ville gitt deg best lyd(i alle fall sammenlignet med Tandberg`s egne høyttalere fra samme tid).Jeg har hatt en H 10 med Klipch B 3 påhektet innimellom,og det er en aldeles utmerket combo det.Spiller høyt og klart etter størrelsen! -Men det er jo så historisk ukorrekt som det vel nesten er mulig å få det da...

Newcomer
    Medlem siden
    May 2010
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ulfsn
    Hei! Ha i mente,at alle Tandberg høyttalere som innehar en 7 i nummereringen,er beregnet på å kunne spille "relativt" høyt på små effekter.Følsomheten ligger gjerne på over 95 dB. 7-utgavene var ment å gi akseptabelt lydnivå påhektet laveffekts rørforsterkere,les: forsterkerene i Tandbergs radioer.112-7 er vel også noen år for gammel til å bli historisk korrekt match for en H 10.
    Når det er sagt,så lyder de ikke direkte dårlig,men til en H 10,ville jeg nok gått for noen mer tradisjonelle høyttalere som feks TL 1520 eller 2520,som passer godt til effekten ut av en H 10.Kontrollering av membranoppheng på bassene er en obligatorisk øvelse ved bruktkjøp av de to sistnevnte,da opphengene svært ofte er gått i oppløsning.
    t-tl-1520

PS.Etter musikksmaken din å dømme,så ser jeg ikke bort i fra at kanskje et par moderne høyttalere ville gitt deg best lyd(i alle fall sammenlignet med Tandberg`s egne høyttalere fra samme tid).Jeg har hatt en H 10 med Klipch B 3 påhektet innimellom,og det er en aldeles utmerket combo det.Spiller høyt og klart etter størrelsen! -Men det er jo så historisk ukorrekt som det vel nesten er mulig å få det da...
    Allright, da veit jeg det og takk for svar! Nå var jeg faktisk innom en bruktbutikk her i dag og tok med meg et par 2520 hjem for å teste. De låt veldig bra, men dessverre er membranen gåen på den ene. Jeg fikk dem for 750 kroner, noe jeg ikke veit om er en god pris eller ikke, så jeg er litt usikker på om jeg bare skal levere dem igjen eller få dem reparert.

Edit: Scratch that. Jeg dro tilbake og forklarte situasjonen. Fyren i butikken gav meg et par med hva jeg trur er Radionette-høyttalere (klistrelappene er borte) og jeg kunne beholde TL2520-ene i tillegg. Da skal jeg få dem reparert med tid og stunder, men nå har jeg iallfall lyd. Ikke låter det gæli heller.

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde et par sånne (som avbildet) for en 20 års tid siden. 1500kr høres ut som et ran. (du blir ranet, ikke selger).

Kjøp heller nye høyttalere til samme pris.
    --
    Thorbjørn

Newcomer
    Medlem siden
    May 2010
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Haha, roger that! Jeg fikk bestilt meg reparasjonssett for 30 dollar til 2520ene nå, så da blir det nok orden på sysakene etterhvert. Huldraen har stått og gått i dag siden jeg fikk på noen høyttalere, og jeg koser meg veldig. Har brukt aktive studiomonitorer til nå til å høre på musikk, og det er som kjent ganske slitsomt for huet i lengden. Dette var andre boller!

Intermediate
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    569
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er veldig lett å like lyden i H 10,TR 1000/1010,TA 300.(de innehar ca samme lydsignatur).Argumentasjonen om at de er helt "ukorrekte" preller av på de fleste som har hørt de en liten stund.Ørefryd er det uansett!-Og lyttetretthet blir plutselig et ukjent begrep! :-)
    Mvh Rune

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •