Subwoofer til NAD 3020i

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 24
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question Subwoofer til NAD 3020i

Har en god gammel NAD 3020i forsterker som jeg bruker i forhold til et hjemmekino oppsett. Har en prosjektor w5000 og et par Dali 104 høytalere.
    Vil gjerne ha noen tips til hvordan jeg kan koble til en subwoofer til Nad forsterkeren. Tenkter å benytte denne når jeg ser film. Det er ikke noen line out på forsterkeren. Men det er tape in og tape out innganger bak. Går det ann å koble en sub til en av de inngangene ?? tenker å kjøre ut på til høytalerene på foreks Tape out og tape in til subben.. tips ?

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Disse utgangene justeres vel ikke sammen med volumkontrollen.

Det du kan gjøre som faktisk er helt genialt er å få tak i sub med høynivåinngang og høypassfilter. Da kobler du med høyttalerkabler fra forsterkerens høyttalerutganger og inn på høynivå inn på sub. Deretter så kobler du med høyttalerkabler fra sub'en høypassutganger og over til høyttalerne. Da får du filtrert bort bassen fra høyttalerne. Dette gir både forsterkeren og høyttalerne en lettere jobb.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Langt det bedste, og letteste er at du kjøper en subwoofer med høyttaler terminaler. Da bare kobler du et ekstra sett høyttalerkabler fra ENTEN din forsterkers terminaler der går til høyttalerne ELLER fra dine høyttaleres terminaler til subwooferens høyttaler terminaler, og du er ferdig.....
    Du kan IKKE bruke Tape Out da den er "Fixed Level", du må da bruke Pre Out om du vil bruke linjesignal til subbens rca inngang....men som sagt, det bedste resultat får om du følger første fremgangsmåte.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [QUOTE=Niels Nielsen]Langt det bedste, og letteste er at du kjøper en subwoofer med høyttaler terminaler. Da bare kobler du et ekstra sett høyttalerkabler fra ENTEN din forsterkers terminaler der går til høyttalerne ELLER fra dine høyttaleres terminaler til subwooferens høyttaler terminaler, og du er ferdig.....QUOTE]

ok, takker for tips, men kan du gi meg et eksempel med subwoofer med høytaler terminaler ? skjønner ikke helt hva du mener serru
    Forsterkeren er kun en standard stereo forsterker med de begrensinger som følger med der iforhold til å koble til en subwoofer..

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kart - L-Sound AS finner du SVS's modeller. De har alle høynivå inn.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gurba
    Kart - L-Sound AS finner du SVS's modeller. De har alle høynivå inn.
    OK, vil denne fungere ok i et stereo annlegg (NAD 3020i) Test av XTZ 99 W12 Subwoofere - Lyd og Bilde ? Er fremdeles usikker på hvordan jeg skal koble til dette. Trenger jeg delfilter ?

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Istedet for vi skal forklare deg alt, hvorfor da ikke lese de tekniske data til subwooferen, eller f.eks. laste ned manualen. Du vil da se at den har høyttalerterminaler inn og ut, delefilter, fasejustering, volumjustering og innebygget forsterker. Oisan, der forklarte jeg det likevel gitt....
    Så altså, en aktiv subwoofer er en forsterker hvor der er koblet en høyttaler med delefilter på.....
    http://www.xtz.se/custom/database/fi...9144328-01.pdf
    Du kobler et ekstra sett høyttalerkabler fra begge dine høyttaleres terminaler til subbens høyttalerterminaler, pluss til pluss og minus til minus.
    Da setter du subbens delefilter justering til f.eks. 80 hz.
    Da plugger du subbens nettkabel til strøm, slår din Nad på, spiller noe musikk, og da justerer du volumen på subben til du synes det passer...vil du justere den skikkelig inn så den ikke "høres" krever det litt tid, og en del eksperimentering med plasering osv...

(vet ikke hva du mener med at din forsterker har begrensede muligheter for tilkobling av subwoofer, der er nemlig ingen begrensninger ser du....du trenger bare et ekstra sett høyttalerkabler/ledninger)

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ok , takker for nøyaktig svar(det var det jeg håpet på :-D ) Ganske ny på
    dette her serru. Samme gjelder hvis jeg vil koble på et center høytaler også etterhvert ?

Intermediate xanakor sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,305
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    næi. skal du ha senter må du ha en surroundreciever/forsterker, slik som jeg leste det tenkte du å ha venstre, høyre og senterkanal på subwooferen.

mvh
    stian

Expert Skalle sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    6,578
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om din 3020i har slike bøyler på baksiden, så tar du de ut og setter inn et y-ledd. Det er line out. Og der kobler du til sub.

Senter kan du glemme på denne ampen.

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, du ser vel at der bak på bare er innganger for Left og Right? Ikke noen Center og Surround (rear) innganger, heller ikke noen Center og surround høyttaler terminaler, altså er det en stereoforsterker du har, ikke en surroundforsterker.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med å fjerne de bøylene og koble til suben på line out, trekke en kabel fra out på suben til line in på 3020. De bøylene ligger jo mellom forfosterkerdelen og effektdelen i 3020'en, derfor et perfekt sted å koble til suben. Dermed får høyttalerne mindre bass å jobbe med også, siden man bruker delefilteret i suben.

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fra Pre Out på Nad til Line INN på subben mener du vel.
    Ja, han kan gjøre det også om han vil, preout fra Nad til line inn på subben, men da må han også ha to kabler fra Line Out på subben tilbake i Main Inn på nadden. Da er den dybeste bassen tatt bort (alt under det delefilter justeringen står på i subben).
    Men, jeg synes fortsatt langt det bedste resultat er om han lar hans høyttalere kjøre som nå, og bare la subben supplere, ved hjelp av et ekstra sett høyttalerkabler.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Han kan også bruke Y-er på 3020'en så han får et sett ekstra utganger.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Fra Pre Out på Nad til Line INN på subben mener du vel.
    Ja, han kan gjøre det også om han vil, preout fra Nad til line inn på subben, men da må han også ha to kabler fra Line Out på subben tilbake i Main Inn på nadden. Da er den dybeste bassen tatt bort (alt under det delefilter justeringen står på i subben).
    Ja det var selvsagt det jeg mente, ser det ble litt knotete forklart. Men å kjøre frontene fullfrekvent sammen med suben vil vel introdusere sjanser for utfasing ved enkelte frekvenser. Selv om han får justert inn fasen ved f.eks. 80 Hz, er det fortsatt sjanse for utfasing lenger ned i frekvens, siden suben og frontene sannsynligvis ikke har samme faseresponsen. Dessuten, NAD 3020 har ikke all verdens reserver selv om den har gode strømreserver til å være 20W. Så ved å avlaste frontene i bassen vil han ha mer effekt tilgjengelig for resten av frekvensregisteret på frontene.

Det er også en viss sjanse for at suben kanskje er bedre å på gjengi bass enn frontene, slik at han kan få renere bassrespons ved å overlate den jobben til suben. Det er hvertfall resultatet her hos meg; subbene spiller mye bedre bass enn frontene.

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har vel den SVS subben innebygd høynivåfilter?
    Da kan du kjøre ett sett signalkabler fra pre-out på 3020 til inn på subben for filtrering og deling under 80-100hz og legg ett sett kabler tilbake til power-in på 3020?
    Du får utnytta kreftene i NAD'en så mye bedre da

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    Da kan du kjøre ett sett signalkabler fra pre-out på 3020 til inn på subben for filtrering og deling under 80-100hz og legg ett sett kabler tilbake til power-in på 3020?
    Alle SVS'ene har det nå. PB10-NSD new også. De deler på 80hz. Er usikker på om de største kanskje har variabel highpass, men har ikke sett noe om det.

Jeg kjørte det sånn en stund mens jeg hadde receiveren på verksted og det fungerte utmerket. Nå hadde jeg én sub på hver front, men...

EDIT: Lillebroren min kjører forresten HK 980 på DM 7/2 via PC12-Plus og er meget godt fornøyd så vidt jeg har forstått.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    OK, så løsninga er følgende på denne forsterkeren med denne subben:
    Test av XTZ 99 W12 Subwoofere - Lyd og Bilde

koble kabel i fra preout på forsterker til line in på subben. Så ledning ifra lineout på sub til main in på forsterker ? Kobling på frontene skal stå som de er idag ?
    Jeg er ganske Noob på dette for å si det pent

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepp, det er korrekt. Da vil signalet som går tilbake til NAD-en bli filtrert i subforsterkeren, slik at det er kun frekvensene over 80 Hz (eller noe) som går til frontene.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av fred_123
    OK, så løsninga er følgende på denne forsterkeren med denne subben:
    Test av XTZ 99 W12 Subwoofere - Lyd og Bilde

koble kabel i fra preout på forsterker til line in på subben. Så ledning ifra lineout på sub til main in på forsterker ? Kobling på frontene skal stå som de er idag ?
    Jeg er ganske Noob på dette for å si det pent
    I følge bruksanvisningen så er det ikke RCA-ut på denne sub'en. Da må du i tilfellet bruke høynivå-inn og ut. På side 8 er det et bilde av forsterkeren.

http://www.xtz.se/custom/database/fi...9144328-01.pdf

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •