Thorens TD 160

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Thorens TD 160

Har problemer med min nyinnkjøpte platespiller. Det er montert B&O pickup. Når den spiller så skjelver basselementene voldsomt uavhengig av bassen i selve musikken. Om jeg skrur ned all bass så blir det til en viss grad borte. Om jeg skal spille på normalt volum, må jeg skru bassen på forsterkeren helt ned. Har prøvd flere plater.
    Spiller med en Vincent SV-236.

Noen som kan hjelpe meg med dette problemet?:???:

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan høres det ut?

Lavfrekvent støy var et vanlig problem dengang platespillere var eneste lydkilde -- i den grad at forsterkerne ofte hadde et filter som sjaltet ut/dempet de laveste frekvensene.

Pick-up'en plukker opp alle vibrasjoner; ikke bare fra platerillene, men også fra spillerens drivverk, forbipasserende trailere og whatever.

Jordstøy (brum) er også et klassisk problem.

Hva som evt hjelper, avhenger av typen støy. Helt kvitt lavfrekvent støy blir du aldri...

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hører ingenting, ser bare at basselementene slår nærmest uhemmet. De slår som sagt mye mindre når jeg skrur ned tonekontrollen for bassen. Derfor jeg tenkte det kunne ha noe med spilleren/pickupen å gjøre. Men forsterkeren forsterker vel alt av lyd, selv dennne lavfekvente støyen? Platespilleren er heller ikke jordet, vet ikke om det har noe betydning? Er kun phono plugger, ikke noen jordledning..

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Støy fra platespiller burde være hørbar. Må innrømme at jeg ikke helt forstår hva som skjer.

Vibrerer membranene bare når du spiller plater -- altså når stiften ligger nede på en roterende plate?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er kun når stiften ligger nede på plata og den rorterer. Har prøvd med en helt ny plate også, samme som skjer da.

Elementene står stiller når platen ikke roterer.

Det er absolutt ikke hørbart, ikke vanlig støy. Er ingen knitring.
    Bare lydløs "bass"

Spilte på en annen spiller tidligere, hadde ikke det samme problemet da.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Din pickup passer neppe til din arm, eller også er den skadet.
    Turntable Forum :: View topic - Woofer Pumping Take 2
    Bruker du en ekstern riaa?
    Når man spiller en plate, og skruer opp for volum vil man se bass elementene bevege seg litt, men man hører kanskje ikke alverden, dette er grunden til mange forsterkere før i tiden hadde subsonisk filter da dette dempet dette noe. Beveger elementene seg ukontrollert er der noe seriøst galt, se om du kan prøve en annen pickup der passer til din arm.

Cartridge / Arm Matching

Intermediate Halvor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    693
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    slettet

Intermediate
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    569
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er nok medvirkende at PU ikke er den beste til spilleren,men slik du beskriver det skal det likevel ikke høres ut.Prøv å jorde den du! Altså,ikke jord den til strømnettet,men jord den til forsterkerens gods.Jo nærmere armen på spilleren du finner et jordingpunkt jo bedre. Fjern også eventuell jord til nett fra forsterkeren.Ellers kan plassering av spilleren i forhold til høyttalerene spille sterkt inn,og særlig om de er utstyrt med kraftige magneter(magnet i PU+ magneter i høyttalerne = de symtomene du beskriver når magnet i PU settes i bevegelse,og spilleren står forkjært i forhold til høyttalere).Pass også på at ikke signalkabel fra spiller ikke ligger parallellt med strømførende nettkabler.Hold deg også unna ev.signalforsterkere,om du skulle slumpe til å ha en slik bak der et sted.
    Har du ekstern riaa,jorder du spilleren til riaaen.Fra riaa og inn til forsterker skal det normalt ikke være behøvelig med jording.Fjerning av nettjord fra forsterker gjelder her også.

Mvh Rune

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for hjelp!

Har brukt en Sanyo forforsterker som riaa, den har subsonic demping, men hjelper ingenting hvordan innstillingene er. Jordet spilleren, limte asfalt"matte"demping inni. Satt spilleren langt unna høyttalerene, satte den på en pute for ikke å få vibrasjoner. Marginal forbedring.

Prøvde den gamle platespilleren, en Sanyo. Da var det ikke antydning til vibrerende elementer. Absurd dårlig lyd i forhold til Thorensen, veldig innelukket, som å høre musikk som spilles i et annet rom.

Fant frem en Rotel forsterker, brukte denne som riaa istede. Kraftig forbedring, fortsatt antydninger, men funkter bra. Lyden var nokså lik som på Sanyo forsterkeren. Om jeg jorder spilleren på denne så får jeg during, mye støy. Dette sjedde ikke med Sanyo forsterkeren.
    Merkelig greier...

Er det lurt å investere i en grom riaa eller prøve en annen pickup?
    Eller kanskje bare gå for Rotelen som riaa?

Noen anbefallinger på type pickup evt. riaa?

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da må Sanyoen jo være defekt på en eller annen måte.
    Nad har noen billige eksterne riaa du kan prøve, bare koble de i en linje, f.eks. cd inngang.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    NAD, Cambridge og Pro-Ject har alle rimelige og gode RIAA-trinn. Rotels innebygde burde imidlertid duge.

Om Thorens'en er en nyere modell, har den vel Rega-arm. Da burde Ortofon (f.eks. 2M Blue) være en god match.

Uansett: Du har fått et innblikk i hva folk hadde å slite med før digital musikk-lagring og avspilling...

Intermediate
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    569
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ja der kan du se! Jeg begynner snart å tro på min gamle "spøk" om at jordbrum er skapt av demoner! Dette fordi at det nettopp er forskjellig fra utstyr til utstyr,fra hus til hus,rom til rom og alt dette til sammen.Det som funker på ett apparat,trenger ikke å gjøre det på det andre,selv om de tilsynelatende er prikk like.Samme med geografisk plassering.
    Bare prøve/feiling som duger-dessverre.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •