Huldra 10 med en svak kanal

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Huldra 10 med en svak kanal

Hei
    Det finnes flere tråder om svakt volum på ene kanalen på Huldra 10, men ingen som beskriver mitt problem.
    Ved bruk av høyttalere er volumet svakt i den ene kanalen, men lyden er ren og fin uten skurr. Den andre kanalen er helt fin. Det samme gjelder også ved bruk av hodetelefoner. Det er uavhengig av hvilken inngang som brukes, har testet phono, tape og radio.

Men - hvis høyttaleren på den svake kanalen kobles fra eller A-B-velgeren settes til den andre utgangen eller til OFF så blir det markert høyere lyd i den dårlige kanalen i hodetelefonene. Lyden er fortsatt svakere enn "godkanalen" men det begynner å nærme seg akseptabelt.

Har noen et tips på hvordan jeg kan gå frem ved videre feilsøking? Jeg er så heldig at jeg har en annen Huldra 10 der en eller flere utgangstransistorer har røket, men andre komponenter har jeg muligheten til å "låne". De to Hudraene er av forskjellige serier (bl.a. grønn og blank elektrolyttkondensator i utgangen) så jeg tør ikke å bytte over komponenter uten at noen kyndige anbefaler det.

På forhånd takk, Handy.

Intermediate
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    569
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det slår meg at dette kanskje kun er snakk om litt dårlig kontakt i potet for høyttalervalg.Du finner det lengst bak,i enden av en lang aksling.Prøv å pusse det med fiint smergelpapir,og smør litt forsiktig etterpå med en god el.olje.
    Jeg har vært borti det samme som du beskriver,og da var det dette potet som var synderen,men bevares;det kan sikkert også være andre ting..
    -Bare et forslag.
    Mvh Rune

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da fikk jeg endelig tatt meg tid til en kosekveld med radioene mine. Jeg sjekket tipset ditt Rune (fant vel egentlig ut at dette er en bryter/vender) uten å komme noen vei videre. Tok mot til meg og byttet over både volumpotmeter og balansepotmeter fra deleHuldra uten at det hjalp i det hele tatt.

Er det en enkel måte å koble ut effektdelen for å eliminere feilene her, eller er signalet på hodetelefonutgangen avhengig av at effektdelen fungerer ?

Hva med tapeutgangen? Jeg har ikke forsøkt meg på å ta ut signal på den, trenger vel en overgang fra DIN til RCA, som jeg ikke har.

Er det noen som har noen flere tips slik at jeg kommer litt videre (hvor er Kjell B når man trenger han som mest)?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Problem er løst. Byttet plass på de to kondensatorene i utgangen. Da flyttet feilen seg fra venstre til høyre. "Nye" kondensatorer fra deleHuldra gjorde susen.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •