Dine klassikere blandt AV-produkter

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 52
    Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    686
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Dine klassikere blandt AV-produkter

Av og til kommer det produkter som er banebrytende eller rett og slett så gode at det nærmest er (skal være forsiktig med å si det) umulig å forbedre, eller som man av andre grunner velger å beholde på tross av at nyere modeller kommer som perler på en snor.

Jeg tenkte det hadde vært morsomt å høre hvilke produkter dere har beholdt lengst og vært mest fornøyd med over tid. Gjerne også hvilke kategorier produkter du mener er unødvendig å ha siste skrik, kanskje fordi potensialet innen en teknologi/medie er tatt for mange år siden?

Intermediate mteinum sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    4,058
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alle mine komponenter havner i den kategorien

AKG K-501 er nok de jeg har beholdt lengst. 13 år and counting, har dog oppgradert til modellen over nå.

Squeezebox har absolutt vært / er banebrytende. KingRex T20 er enormt mye lyd for pengene.

Benchmark DAC1 er også en klassiker.

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er det ikke slikt at jeg har hatt alt i all evighet, men har hatt Audio Note Dac'en i ca. 10 år, og den leverer fortsatt, men vurderer å låne en nyere (feks HD10) for å se hvor mye jeg har å hente der.
    RB3 har jeg hatt i 7 år og synes fortsatt de overrasker meg. Modifikasjonsobjekt.
    Så er det Dynaco ST70 som jeg har hatt i vel 4år g som har gjennomgått visse modifikasjoner siden da. Den er vel ca 40år egentlig?
    PD06 har jeg på lån fra en kjenning og den er vel ca. 10 år?

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    NAD 3020 var både et gjennombrudd i "no-nonsense" hi-fi i en tid da forsterkere helst skulle ha flere RIAA-innganger og tape-loops og mikrofoninngang og målere og blinklys og diskant- og bassfiltre og minst tre tonekontroller. Min varte, i ulike sammenhenger, i minst 20 år.

Personlig favoritt er likevel et par Snell Type K, som fortsatt gjør nytten i et knipetak; 21 år etter at jeg kjøpte dem.

Av nyere utstyr er nok AirPort Express det som har hatt størst "impact". Tviler på om den blir brukt i 20 år, men sammen med iTunes den forandret i høy grad måten jeg -- og noen millioner andre -- forholder meg til musikk på.

Intermediate Gesel sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    766
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er relativt ny i "gamet", kjøpte min første hifi-komponent i 1993.. Dette var en Yamaha CD-spiller (CDX-565) som jeg fortsatt har.. Denne har ikke digitalutganger eller noe, relativt nedstrippet med andre ord. Men den kan lese CD'er som har vært igjennom en krig eller tre uten problem.. Har til dags dato ikke fått feil på en eneste cd-plate jeg har prøvd. Greit nok, den spiller ikke like fint som K2-spilleren min, men den blir nok aldri kasta uansett

I 1997 eller '98 kjøpte jeg en Onkyo Integra 939 for surt oppsparte $$$ jeg hadde jobba i månedsvis for å ha råd til. Denne donerte jeg til fattern i fjor. Dette var en MEGET bra surroundreceiver som lett kunne måles med dagens modeller om man ser bort fra HD-biten.. Greit nok, jeg ga en halv nyre og sjela mi til satan for denne, men det var tidenes beste kjøp imo

Har også hatt 10-12 Technics SL-1210 (mk1, 2, 3, 4, og 5), dette er vel klassikere så det holder : )

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    686
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Fahnsen
    Av nyere utstyr er nok AirPort Express det som har hatt størst "impact". Tviler på om den blir brukt i 20 år, men sammen med iTunes den forandret i høy grad måten jeg -- og noen millioner andre -- forholder meg til musikk på.
    Må bare si meg enig her. Airport express, som noen fortalte meg om ved en tilfeldighet ble plutselig et uunværlig produkt. Det var 700kr som snudde opp ned på måten jeg spiller av musikk. Var det første apple produktet mitt faktisk. Nå er det apple produkter i hele huset :-D

Newcomer gary7 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    179
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Av klassikere må jo Magnepan MG 1.4 nevnes. Hadde disse selv helt fram til for et par år siden da de (ufrivillig) tok kvelden. Mitt par var laget i 1989, men låt fremdeles helt fantastisk. Faktisk så bra at jeg like godt kjøpte etterkommeren MG 1.6QR.

Ellers hadde jeg helt frem til den ble stjålet for noen år siden (bod-raid), et perfekt eksemplar av en av verdens første digitale tunere fra Sony. Kostet både skjorta og et par bukser den gangen i 1980. Den het ST-J55 og var helt fantastisk.
    <MIMRE PÅ> Husker jeg lå med lyset av og radio på og hørte på Radio Luxembourg. </MIMRE AV>

I samme anlegg hadde jeg også en meget bra kasettspiller (forsvant i samme bod-raid) fra Sony. Faktisk den første med fjernkontroll, (5 m kabel med DIN plugg). Denne er også blant favorittene. Den het TC-K55II og kom vel også rundt 1980.

SqueezeBox kan jeg også være med på selv om den ikke nødvendigvis faller inn under kategorien "Vintage"....

EDIT: Både Airport Express og ikke minst iPod kan vel kalles revolusjonære produkter. Og som Monitor hadde jeg tidligere ikke eple-produkter i heimen, men nå er det opptll flere også her.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    686
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Håper ingen synes det blir "off (min egen)topic", men på samme måte som squeze box og airport express har revolusjonert musikkavspilling har "Plex Media Center" gjort det samme for meg når det gjelder avspilling av film fra Mac. En mere elegant htpc-løsning tror jeg aldri vi kommer til å se.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    1,084
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mine RF 7 Classic :-D

Intermediate torsteinvh sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,414
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Monitor
    Jeg tenkte det hadde vært morsomt å høre hvilke produkter dere har beholdt lengst og vært mest fornøyd med over tid. Gjerne også hvilke kategorier produkter du mener er unødvendig å ha siste skrik, kanskje fordi potensialet innen en teknologi/medie er tatt for mange år siden?
    I hjemmekinoen har jeg en Rotel RMB-1075 5-kanals effektforsterker som jeg har hatt i noen år nå, og som jeg ikke ser for meg at blir byttet ut før den eventuelt går i stykker.

Rene 'analoge' komponenter som høyttalere og effektforsterkere ser jeg ingen grunn til å bytte ut så fort det kommer noe nytt på markedet. Det er vel heller ikke noen rivende utvikling på det området lenger heller.

Har også vært veldig fornøyd med alle Denon-receiverene jeg har hatt (bruker dem som prosessor for Rotel'en), og oppgraderer kun når det kommer funksjoner jeg syns er verdt å oppgradere for. Har nå en Denon AVR-2809, og kommer ikke til å oppgradere den med det første heller.

Oppgraderte receiver relativt hyppig fram til den jeg har nå, men med dekoding av alle HD lydformater, støtte for det antallet høyttalere jeg har og Audyssey romkorreksjon ser jeg ikke helt hva jeg skulle savne av funksjoner.

Det jeg synes er mest 'kritisk' å oppgradere ofte er projektor, siden det der fortsatt skjr mey på utviklingsfronten.

Newcomer rhypno sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    50
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

gml.komponenter.

beholdte heldigvis mine eldre tunge DENON komponenter som PRA-1200+2 POA-2200(for+effektforst.ere)+DENON DP37-F pl.spiller med sitt DD-driverk,men helaut.og da havnet på soverommet med DENON PMA-1080R,TU380RD,DCM-380,DVD-2900+KEF Q65.2(oppgradert m/SACD/DVD-AUDIO diskanter fra importør).har endel eldre men strøkne SEAS/WELLEX/TANDBERG(samme prinsipp og element)som kasser til kit-503,Wellex småhøyt.med SEAS diskant+6,5"bass/m.tone.Stueannl.kan man selv vurdere da det består av nyeste/største DENON av+hi-fi(delt på 2glass st.møbel)+INFINITY KAPPA I front+bak.senter brukes KEF Q80s sidehøyt.+Q95c.inntreserte kan se hva man kan få når man begynte med 5000 og på 5år har ett hovedannl. til en nypris hvis de var på butikk ca.250000.soverom ca.45000,gjesterom ca.12000.
    Men selger ikke om noe må byttes ut og det må bli ny av.reciver m/7.1 pre-out+HD bilde/lyd og en rigg av pl.spiller.bilder kan man se på min hi-fi eller hj.kino.8)

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pioneer SA7500 og søstera Pioneer SA7500 mk2, Sansui AU 101, acoustic research ar2ax, Opus 3 capella, (nesten vintage) NAD 3020, Large Advent + en hel masse semi vintage, Hark host.

Active raeggis sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    323
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg fikk tak i et par Klipsch KLF-30, som nå er under oppgradering(restaurering)
    Har også et par Stentor 90 monoblokker fra starten på 1960 tallet. De trenger en liten gjennomgang. De er også tilsalgs.

Intermediate ambiance sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    2,849
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis vi ser bort fra kabler, så har vi et par bakkanaler som har vært med oss gjennom tykt & tynt. Som mange i dag bemerker seg under demo hos oss hvor godt de spiller. Jeg har vel hatt de i ca 7 år og mange oppgraderinger siden den gang.

Von Schweikert TS150:

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig i at SB3 er en klassiker allerede. Tror aldrig jeg selger den.

Ellers, merkeligt, noen ganger må man selge ting før man forstår verdien, eller eiergleden ved de, også selvom man kanskje sjeldent bruker de. Virkelig rart.
    Jeg har eid en del Tandberg opp igjennom årene, angrer som en hund på det meste jeg har solgt, men noen ting har jeg kjøpt igjen når velholdte eksemplarer har dukket opp.
    Tandberg TCD440A er en absolutt klassiker blandt kassettdecks, og helt vanvittig rå. Jeg liker å spille inn cd`er for så å lytte til båndene, helt vilt rå deilig lyd. Selvfølgelig er der ulemper med maskinen også men etter å ha solgt 3 stykker av dette deck, og kjøpt tilbake, da har jeg bestemt for aldrig å selge den jeg nå har.
    Samme med nakamichi LX5, solgte denne, og bare måtte ha en igjen. Elsker designet og betjeningsvennligheten denne har, men lyden er ikke helt på høyde med Tandberg.
    Ellers, er svak for nesten all kvalitets vintage, mine Carlsson OA50 kjøpte jeg for 10 år siden og de så ikke ut. membranen var borte på bassenheterne, kabinettet helt forferdeligt osv, men jeg har renovert de til 50.2 status og vil gjerne oppgradere igjen til 50.3 status. Av en eller annen grunn har jeg aldrig fått de til å spille i de rommene jeg har brukt de i, tror jeg ikke har opplevd de på sitt bedste endda.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Snell B Minor og Aragon 4004 mk2.Mitt første hopp fra Cerwin Vega og NAD.Tok så lang tid før jeg ville selge de at jeg brukte de som bakkanaler også.En kamerat kjøpte Snell-a.Han har solgt og kjøpt de tilbake 4 ganger.Det er de han er mest fornøyd med etter han har prøvd andre ting.Får selv et lite gjensyn med høyttalerene en gang i blant :-)

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mteinum
    Alle mine komponenter havner i den kategorien

AKG K-501 er nok de jeg har beholdt lengst. 13 år and counting, har dog oppgradert til modellen over nå.

Squeezebox har absolutt vært / er banebrytende. KingRex T20 er enormt mye lyd for pengene.

Benchmark DAC1 er også en klassiker.
    Både Squeezebox 3 og Benchmark DAC1 er blandt mine klassikere. Og vi snakker selvfølgelig om en original Slimdevices 8) og ikke disse nye greiene fra Logitech. Begge har fått flere og mer avanserte etterfølgere og konkurrenter, men jeg ser ingen grunn til å bytte de ut ennå.

Intermediate Per Christian sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,619
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det må bli min trofaste denon dvd2900 multispiller hatt denne i snart 8 år og er fortsatt meget fornøyd med den go cd spiller er den også

Newcomer cmalmqui sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

1993 -> 2000

Koselig Tråd! Har bare plass til ett oppsett av gangen, men har følgende liggende og tror ikke jeg klarer å kvitte meg med det da det har gitt så mye morro opp gjennom årene:
    • Slimserver SliMP3 (fra 2001 med ethernet + aux, kun MP3 dekoding)
    • En tidlig Cambridge Audio CD spiller med defekt display
    • Audiolab 8000A Amp
    • Slitne Dynaudio Audience 10
    • Sliten Cyrus One
    • Forferdelige Mission Høyttalere

Syntes fortsatt at Cambridge Audio + Audiolab + Dynaudio spiller flott.

Newcomer Prat sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For meg... B&W 805 Matrix. Høyttaleren som for alvor vekte Hifi-interressen, og er det salget jeg har angret mest på...

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •