Radionette kurèr - Hjelp..

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 3 av 3
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question Radionette kurèr - Hjelp..

Kjære medmennesker, jeg har noen spørsmål vedrørende en god gammel kurèr jeg har stående. Radioen er helt død, og jeg har lyst til å få gang på den igjen. Nå er jeg forholdsvis oppegående når det gjelder elektriske dingser, men må innrømme at radioer skjønner jeg pr. dags dato lite av..
    Legger ved et bilde som viser diverse punkter jeg spekulerer på:

Punkt1: Hva er denne kontakten til? Antar det er til batteri, men hvorfor er det isåfall 4 ledninger?
    Punkt2: Prøvde å måle litt, og fant vel ut at det sannsynligvis er dårlig med liv i transformatoren. Spørsmålet til dette er følgende: Hva slags spenning skal radioen ha?
    Punkt3: Radiorørene er en smule sorte i toppen. Er dette vanlig, eller er det et tegn på at de er kaputt?
    Håper det finnes noen som kan gi meg svar på noe av dette der ute, slik at jeg kan bruke dette teknologiske vidunderet

M

Intermediate
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    569
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei.
    Kontakten er riktignok til batteri.Er usikker på koplingspatentet,men den skal drives med 90 Volt. Kopler du sammen 10 9 Voltsbatterier,så skal det holde til å ev bekrefte at det er trafoen det er noe i veien med.-Kan ikke tenke meg at du vil ødelegge noe med å prøve deg fram ang koplingsforsøk på batterikontakten.Originalbatteriet besto også av flere battericeller.så det er mulig at det var snakk om en "todeling" av strømtilførselsen,men dette er jeg langt fra sikker på!
    Om rørene er sorte i toppen,så betyr det lite i forhold til funksjon,men de KAN selvfølgelig være gåene uansett.Er de derimot hvite i toppen,er de garantert ødelagte.Da er de punkterte.
    Mvh Rune

PS.Etter litt nærmere øyesyn,så ser det ut til at likeretteren er borte på bildet,men det ser kanskje bare slik ut??
    Den skal sitte inni den holderen på siden av trafoveggen i punkt 2.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det gjordes massor av olika sådana här radio med just de här fyra rören.De kallas ofta för "1,5V batterirör".De kom till för att få en någorlunda liten och batterisnål mottagare.
    Batterikontakten har alltså 4 ledare -två för 90V anod och två för 1,5V glöd.
    För 220v finns den lilla lådan till höger,men jag tycker också att det fattas en transformator??

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •