Article: IFA 2015 bildetråd

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 16 av 16
    Administrator
    Medlem siden
    Jan 2001
    Poster
    73
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Bildetråd IFA 2015:

Sist endret av Administrator; 09-05-2015 kl 12:17

Intermediate Andreas21 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det som står i kommentaren under det ene bildet ang HDR er helt feil, HDR video har ingenting med å sette sammen bilder med ulik eksponering å gjøre. Det er kun på foto man gjør det pga dagens fotoapparater bare fanger opp SDR, filmkameraer derimot både digitale og analoge har HDR innbygget og med HDR på projektorer og TVér skal man prøve å gjenskape det filmkameraet fanger opp så godt som mulig.
    Mvh Andreas

THX II kalibratør. Projektor/TV.
    Software: Calman Pro og Lightspace
    Colorimeter: Klein K10A Spectroradiometer: Jeti 1501
    TPG: Murideo Fresco Six G og DVDO

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Andreas21 Vis post
    Det som står i kommentaren under det ene bildet ang HDR er helt feil, HDR video har ingenting med å sette sammen bilder med ulik eksponering å gjøre. Det er kun på foto man gjør det pga dagens fotoapparater bare fanger opp SDR, filmkameraer derimot både digitale og analoge har HDR innbygget og med HDR på projektorer og TVér skal man prøve å gjenskape det filmkameraet fanger opp så godt som mulig.
    Teksten under bildet refererer til hva HDR skal "forestille, ikke hvordan det produseres i filmkamera. Det finnes forøvrig ikke noe standard for HDR innen film og video. Imidlertid jobbes det med å utvikle en "standard", og denne er basert på å få fram samme effekten som fra HDR i "fotoverden", der man konstruerer bildet med større dynamikk, basert på å utvide kameraets dynamikk ved å sette sammen bilder basert med forskjellig eksponeringer. HDR video er med andre ord bare "juksing med gamma", for å hente frem noe som tilsvarer HDR innen fotografering. I bunn og grunn snakker vi om en meningsløs gimmick, konstruert ene og alene for å ha noe å "spe på med" for å få folk til å bytte ut HDTV-en med en UHD skjerm. For det har jo vist seg at 4K oppløsning i seg selv ikke har vært overbevisende nok for menigmann.
    Vet ikke hvor mange oppsett jeg har sett i dag, der det står en TV med noe som minner om PC-RGB på videomateriale (helt utvasket bilde), mens apparatet ved siden av viser normal dynamikk. Forskjellen beskrives da som "HDR".

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    JVC var forøvrig mer presise i sin beskrivelse av HDR i presentasjonen på IFA, nemlig at de beste filmkameraene kan "fange" en maksimal dynamikk/kontrast på 65000:1. Mer "HDR" enn det er det ikke mulig å produsere. Ergo kan deres projektorer med høyere kontrast enn 65000:1 vise "HDR". Ingen andre kan det, med mindre projektoren har native kontrast i området 65000:1. Dette ekskluderer selvfølgelig X5000, for denne har ikke høy nok native kontrast.
    Det ekskluderer i teorien også alle TV-apparater, bortsett fra de med LG OLED-paneler. Andre produsenter har andre beskrivelser av "HDR", alt etter hva som passer ytelsene i deres egne produkter. ;-)

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm Vis post
    Teksten under bildet refererer til hva HDR skal "forestille, ikke hvordan det produseres i filmkamera. Det finnes forøvrig ikke noe standard for HDR innen film og video. Imidlertid jobbes det med å utvikle en "standard", og denne er basert på å få fram samme effekten som fra HDR i "fotoverden", der man konstruerer bildet med større dynamikk, basert på å utvide kameraets dynamikk ved å sette sammen bilder basert med forskjellig eksponeringer. HDR video er med andre ord bare "juksing med gamma", for å hente frem noe som tilsvarer HDR innen fotografering. I bunn og grunn snakker vi om en meningsløs gimmick, konstruert ene og alene for å ha noe å "spe på med" for å få folk til å bytte ut HDTV-en med en UHD skjerm. For det har jo vist seg at 4K oppløsning i seg selv ikke har vært overbevisende nok for menigmann.
    Vet ikke hvor mange oppsett jeg har sett i dag, der det står en TV med noe som minner om PC-RGB på videomateriale (helt utvasket bilde), mens apparatet ved siden av viser normal dynamikk. Forskjellen beskrives da som "HDR".
    Det du skriver her gjelder kanskje for det som blir vist på IFA, men det er ikke det HDR er ment til å bli når standarden blir satt. Dolby Vision som det jo er stor mulighet for at kommer til å sette standarden er helt annderledes enn det du beskriver of HDR i fremtiden vil ikke bare bli en gimmick hvor de jukser med gamma.

Mvh Andreas

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    JVC var forøvrig mer presise i sin beskrivelse av HDR i presentasjonen på IFA, nemlig at de beste filmkameraene kan "fange" en maksimal dynamikk/kontrast på 65000:1. Mer "HDR" enn det er det ikke mulig å produsere. Ergo kan deres projektorer med høyere kontrast enn 65000:1 vise "HDR". Ingen andre kan det, med mindre projektoren har native kontrast i området 65000:1. Dette ekskluderer selvfølgelig X5000, for denne har ikke høy nok native kontrast.
    Det ekskluderer i teorien også alle TV-apparater, bortsett fra de med LG OLED-paneler. Andre produsenter har andre beskrivelser av "HDR", alt etter hva som passer ytelsene i deres egne produkter. ;-)
    65000:1 er basert på kameraer med 16 stops, de nye RED kameraene f.eks har 16.5 + stops som blir 100000:1+ i contrast.
    Mvh Andreas

Administrator
    Medlem siden
    Jan 2001
    Poster
    73
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lagt ut flere bilder nå fra LG og Sony-standen. Dessverre funker ikke lenken fra annet enn forsiden!

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Andreas21 Vis post
    Det du skriver her gjelder kanskje for det som blir vist på IFA, men det er ikke det HDR er ment til å bli når standarden blir satt. Dolby Vision som det jo er stor mulighet for at kommer til å sette standarden er helt annderledes enn det du beskriver of HDR i fremtiden vil ikke bare bli en gimmick hvor de jukser med gamma.
    Du tror på julenissen Andreas, om du tror TV-produsentene plutselig matcher dette, de som allerede har tynet alle marginer for å levere mest mulig dynamikk. Tror du forøvrig post-production vil sitte med en skjerm til hundre tusener, med vannkjøling på panelet (!) ? HDR kommer til å koke ned til noe TV-produsentene kan "svelge", og det betyr gamma tweaking. Det er tross alt ikke noe annet Dolby snakker om, bare at man bryter ned bildet i enkelt-områder, og endrer dynamikken frame-by-frame. Dette blir selvsagt bare en prosessering, som booster gamma og kontast i hver frame (hvert objekt prosesseres individuelt). Med tanke på at bransjen fortsatt ikke får til interpolering, så tror jeg ikke umiddelbart ikke på "HDR-prosessering". Vi snakker uansett laaaangt fram i tid, og dagens projektorer og TV-appartat vil allerede være utdatert.

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du tror på julenissen Andreas, om du tror TV-produsentene plutselig matcher dette, de som allerede har tynet alle marginer for å levere mest mulig dynamikk. Tror du forøvrig post-production vil sitte med en skjerm til hundre tusener, med vannkjøling på panelet (!) ? HDR kommer til å koke ned til noe TV-produsentene kan "svelge", og det betyr gamma tweaking. Det er tross alt ikke noe annet Dolby snakker om, bare at man bryter ned bildet i enkelt-områder, og endrer dynamikken frame-by-frame. Dette blir selvsagt bare en prosessering, som booster gamma og kontast i hver frame (hvert objekt prosesseres individuelt). Med tanke på at bransjen fortsatt ikke får til interpolering, så tror jeg ikke umiddelbart ikke på "HDR-prosessering". Vi snakker uansett laaaangt fram i tid, og dagens projektorer og TV-appartat vil allerede være utdatert.
    Jeg sluttet å tro på julenissen for mange år siden jeg Gorm, og hvis du leser hva jeg skriver så skriver jeg i fremtiden. Jeg har heller ingen stor tro på HDR de første generasjonene. Men jeg liker utvikling og har troen på at dette kan bli bra en gang i fremtiden. Hører rykter om at laser IMAX med HDR faktisk ser veldig bra ut.

Hvorfor er Joel Barsotti og Staycey Spears fra spectracal positive til dette og du så negativ?
    Mvh Andreas

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du lytter til alt Joel forteller, så ramser han opp en rekke problemstillinger som kommer til å representere enorme problemer, og derfor har han jo heller ikke noe tro på at dette implementeres på svært lenge. Manglende lysstyrke vil være nøkkelfaktor, og problemene rundt hvordan dette skal løses er helt i det blå. Skal apparatene re-mappe hele dynamikkområdet, og hva skjer i tilfellet med HDR "standard" når alle fremvisere re-mapper på forskjellig vis? Det blir jo bare tull? For meg blir det litt som å sitte å vente på flygende bil. Det er faktisk fullt mulig i dag, men alle problemstillingene rundt implementeringen gjør at det er utopi likevel.

Det beste med HDR pr dags dato er at alle produsentene har fått øynene opp for at 8-bit fargeoppløsning ikke holder mål. Og det lover forhåpentligvis godt allerede på kort sikt?

Trenger forøvrig ikke IMAX laser for å nye godt av "HDR". LG OLED er jo mer "HDR" enn samtlige "HDR TV-apparat", og det med helt vanlig kildemateriale. Siste generasjon er jo så godt som uten fargegraderinger også, på tross av 8-bit kildemateriale.

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er selvfølgelig enig med deg Gorm, men jeg syns du kanskje er vel negativ.

Du kan jo mer om bilde enn de fleste.

Det eneste stedet man kan se "ekte" HDR i dag er vel et par IMAX kinoer i USA og det finnes vel også noen Dolby Vision kinoer også, men dette er jeg ikke sikker på. Det var derfor jeg nevnte det. Og det du sier om OLED er selvfølgelig rett, men OLED har mange andre problemer som du har nevnt i andre tråder. Det nærmeste man kommer HDR i projektorverdenen er JVC Xx00 serien og med de er det jo også en del problemer. Jeg tror HDR kan bli akseptablet i løpet av noen år, men perfekt blir det aldri da det ikke finnes noe perfekt i bildeverdenen.

Men hvis det står så dårlig til med HDR så er det jo egentlig helt meningsløst med UHD BD med HDR??
    Mvh Andreas

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mente å skrive Dolby Cinema i forrige innlegg og det finnes det noen av i USA.

Jeg får ikke tilgang til redigering av egene innlegg.
    Mvh Andreas

Administrator
    Medlem siden
    Jan 2001
    Poster
    73
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser ut til at direktelenken til denne artikkelen nå funker fra forumet, og vi har også justert litt på layouten slik at bildene vises litt større enn tidligere...

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er kanskje meg, men kurven på Panasonic oled virket ikke akkurat innbydende.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Nei, er nok mer at det er den kurvede utgaven LG hadde å "avse" i første omgang tenker jeg... Kommer vel en flat versjon etterhvert skulle en tro, men til 100.000++ er det vel ikke veldig aktuelt uansett for de fleste av oss!

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Trodde LG hadde litt mindre aggressiv kurve på sine paneler enn F. Eks Samsung. Men den der så jo ut til og være minst like ille.

Er jo nesten nå der at om jeg skulle bytta min 50" plasma med noe så lener jeg meg heller mot en rimeligere Epson projektor enn ny tv, da kan jeg I alle fall få et noen lunde flatt bilde.

Spørs hvor fantastisk uhd bd blir og hvor mye det fyrer opp under oppgraderings spøkelset. Ikke at jeg har råd til 4k projektor før de ikke koster mer enn en 20 - 30k.
    Sony vpl hw-50 - 92" Dreamscreen v3 tab | Samsung 51 6505 plasma tv
    Denon AVR-4520 CI
    Oppo 103D | PC i5-GeForce 960 |
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16
    Sonos, ps3, pc, harmony ultimate etc.

Lignende tråder

1. Article: IFA 2014 - bildetråd
    By Ak in forum Produktnyheter og informasjon fra redaksjonen
    Svar: 2
    Siste melding: 09-11-2014, 18:38

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine