CD-drivverk ødelegges av forsterkere?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    2,306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question CD-drivverk ødelegges av forsterkere?

Har lest at drivverket i CD-spillere blir ødelagt av å stå på forsterkere pga varme og slike ting.
    Hvor mye har dette egentlig å si, altså i hva slags tidsperspektiv snakker man om da?

Hvis man feks har CD-spiller oppå en forforsterker som så står på effektforsterkeren, vil det skade CD-spilleren? Tåler forforsterkeren denne varmepågjenningen bedre?

Spør av nysgjerrighet

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    165
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kommer vel noe an på hvor i spilleren drivverk og laster er plassert.
    Selv klarte jeg å svekke laseren på en dvdspiller kraftig (nok til at den hadde leseproblemer) pga at jeg i en kort periode pga plassproblemer plasserte en CD HD-PWR oppå dvdspilleren. Denne dvd-spilleren hadde laser&cd-skuff i øvre del av kabinettet. HD-PWR'en sender ekstremt mye av varmen nedover fra undersiden, noe jeg ikke var klar over. Kombinasjonen var ihverfall særdeles uheldig og laseren måtte byttes. Litt varme fra en forsterker som står med litt avstand (ved siden av/på annen hylle) tror jeg absolutt ikke er farlig.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    2,306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Terka
    Det kommer vel noe an på hvor i spilleren drivverk og laster er plassert.
    Selv klarte jeg å svekke laseren på en dvdspiller kraftig (nok til at den hadde leseproblemer) pga at jeg i en kort periode pga plassproblemer plasserte en CD HD-PWR oppå dvdspilleren. Denne dvd-spilleren hadde laser&cd-skuff i øvre del av kabinettet. HD-PWR'en sender ekstremt mye av varmen nedover fra undersiden, noe jeg ikke var klar over. Kombinasjonen var ihverfall særdeles uheldig og laseren måtte byttes. Litt varme fra en forsterker som står med litt avstand (ved siden av/på annen hylle) tror jeg absolutt ikke er farlig.
    Såpass ja..

Så si at du du feks har plassert CD-spiller, forforsterker og effektforsterker stående rett oppå hverandre på en benk, det er vel veldig risikabelt det da?

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis forsterkeren er av sorten som blir god og varm, så kan det være en fordel å sette spilleren for seg selv... Iallefall hvis det er en rimeligere.
    Der er ofte drivverket laget av plast som kan vri seg hvis det blir for varmt.

Intermediate Loffen68 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    1,944
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Les produsentens anbefalinger.... det er ofte det kreves 10-15 cm eller mer avstand på forsterkere.

Det betyr i praksis at ingen komponeter kan plasseres på toppen av en forsterker.

Dette gjelder selvfølgelig også recivere med innebygd forsterker.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •