Oppo BDP 80

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 19 av 19

Tråd: Oppo BDP 80

Newcomer sws sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    160
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Oppo BDP 80

Da er jeg frivillig testkanin og har bestilt en slik direkte fra OPPO Digital - tanken er at den skal erstatte min DV-980H som multispiller i stua. La til fjernkontroll med bakgrunnsbelysning for $10 ekstra.

Bestilt sent søndag kveld. Mandags morgen var det kommet mail fra support med advarsel om at den bare støtter sone 1 / region A og måtte bekrefte at jeg ville ha den likevel :-) - deretter ble den sendt i løpet av noen timer. Typisk amerikansk effektiv kundebehandling mao. Ikke noe problem å bestille og betale via PayPal selv om den skulle til Norge.

Jeg bestilte også en sonefri modchip fra bluraychip.dk.

Kommer tilbake med erfaringer når ting blir levert.

Newcomer sws sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    160
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Levert

Da ble alt levert i dag (eh i går ser jeg) - for en gangs skyld gikk det relativt raskt med tollbehandling. Har fått montert sonefrichipen (det gikk akkurat så lett som det så ut til på hjemmesidene), men ikke fått testet.

Førsteinntrykk av byggekvaliteten er positivt - klart bedre enn min Panasonic BD-60. Fjernkontrollen er like stygg som den som fulgte med Oppo DV-980H, men ennå større.

Reiser bort ei ukes tid så de som lurer på lyd- og bildekvalitet må nok vente - nå er jeg i skimodus og kjører allerede svinger i pudder inne i mitt eget hode :-D

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vi ser frem til din "verdict"......

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vurderer denne spilleren, har du fått testet noe ennå ?
    Hvordan er den på oppskalering av dvd ?

Intermediate torsteinvh sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,414
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av arrowfield
    Har bestilt samme spiller, men Oppo har plutselig bestemt seg for ikke å sende til Norge, så det ble via Amazon og JetCarrier så det tar nok en uke eller to før den kommer.

Skal poste erfaringer når den kommer

Newcomer sws sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    160
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av arrowfield
    Håper å få testet litt i kveld - har vært bortreist et par uker.
    Se opp for erfaringer i morgen :-)

Newcomer sws sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    160
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Erfaring etter første test

Da har jeg (endelig!) fått koblet opp og gjort litt testing.

Kort oppsummert: Svarer til forventningene og er verdt pengene.

Bilde:
    Bilde på BluRay er (selvfølgelig?) veldig bra :-)
    Oppskalering av DVD fungerer også meget bra. Har sammenlignet direkte med Panasonic BD60. På BluRay kunne jeg ikke se forskjeller i kvalitet. Med DVDer så gir Oppoen bedre opplevd skarphet, mer detaljer i bildet og et roligere bilde med jevnere panoreringer. Forskjellen er ikke veldig stor, men klart merkbar.

Bildetestene er gjort mot en 42" Panasonic plasma (720p) - har ikke rukket å teste på projektor.

Lyd:
    A/B testet m/analog output mot Oppo DV-980H. Det er forskjeller både på CD og SACD. 980H er litt "rundere i kanten", mens BD80 synes å gjengi med litt mer fokus på detaljer (mer "digitalt"?) - det virket også som om 980H har lavere støygulv - mer stille når det skal være stille. Det blir litt smak og behag hvilken som er best, selv heller jeg mot å foretrekke 980H på musikk. Uansett oppleves BD80 som "god nok" og har allerede blitt plassert som multispiller i stua. For ordens skyld; det er IKKE snakk om high-end cd-lyd her...

Forøvrig så er BD80 ganske mye raskere enn Pana BD60 og også litt kjappere på CD oppstart enn 980H. Eksempelvis på I,Robot (BluRay) gir Oppo BD80 bilde på 40s og hovedmeny klar på 55s etter at disken er puttet inn. Tilsvarende for Pana BD60 er 1:05 og 1:25.

Jeg endte opp med en totalpris (inkl frakt, mva, fortollingsgebyr og sonefri - nødvendig for å spille sone B BluRay) på ca. 3300,-. Ikke ille for en rask, sonefri spiller som spiller "alt" av formater, kan sende ut video både ubehandlet og oppskalert etter ønske, har dekoding av HD-lyd til 7.1 analog output og har mulighet for flytting av undertekst.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,049
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prisen er godt nytt for oss som sikler på ny Oppo.

Skal bli spennende å høre dine erfaringer med oppskalert DVD til PJ. Det virker jo lovende når du ser godt forskjell allerede på 720p og 42 tommer.

Er litt forundret over CD ytelsen. Hadde trodd den skulle spille ringer rundt den gamle Oppoen på analogt ut. Jeg håper det er komponent-matching og personlig smak som slår litt spesielt ut her.

Keep us posted

Newcomer sws sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    160
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bønna
    Prisen er godt nytt for oss som sikler på ny Oppo.

Skal bli spennende å høre dine erfaringer med oppskalert DVD til PJ. Det virker jo lovende når du ser godt forskjell allerede på 720p og 42 tommer.

Er litt forundret over CD ytelsen. Hadde trodd den skulle spille ringer rundt den gamle Oppoen på analogt ut. Jeg håper det er komponent-matching og personlig smak som slår litt spesielt ut her.

Keep us posted
    Hmm, hvorfor skulle den lydmessig være mye bedre enn DV980H? De bruker vel samme DAC og nesten lik design på analogkretsløpet, så jeg ville forventet nær identisk lyd :-)

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spørsmålet jeg stiller meg er hvorfor man dropper 2 års garanti og fem års reklamasjon for å "spare" noe få hundrelapper? Denne får man kjøpt i Norge til 3990,- med full garanti og reklamasjon. I tillegg har man 14 dagers full returrett.
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Newcomer sws sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    160
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jfinneru
    Spørsmålet jeg stiller meg er hvorfor man dropper 2 års garanti og fem års reklamasjon for å "spare" noe få hundrelapper? Denne får man kjøpt i Norge til 3990,- med full garanti og reklamasjon. I tillegg har man 14 dagers full returrett.
    Godt spørsmål!
    For min del er svaret så enkelt som at den ikke var å få tak i fra norsk forhandler da jeg bestilte.
    (Så får det bli opp til den enkelte om 700,- (eller om du vil et tillegg på 21%) er en rimelig pris å betale for norsk garanti).

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,049
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sws
    Hmm, hvorfor skulle den lydmessig være mye bedre enn DV980H? De bruker vel samme DAC og nesten lik design på analogkretsløpet, så jeg ville forventet nær identisk lyd :-)
    Hmm, her blandet jeg visst sammen med BDP-83. Den skal visstnok ha en vesentlig bedre audiodel. SE varianten er aller best, men desto dyrere.

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm, her blandet jeg visst sammen med BDP-83. Den skal visstnok ha en vesentlig bedre audiodel. SE varianten er aller best, men desto dyrere.
    Er vel mange forskjeller mellom 80 og ren 83
    Hva man setter pris på , ikke trenger , ikke er så nøye vil jo avgjøre hva man bør gå for

Positivt eller negativt ?

80 er mere plastikk en 83 (feks front)
    80 Har ingen vifte (positivt for støy men får den kjøling ? tiden vil vise det)
    80 har ingen RS232 serieport
    80 har ingen dedikert stereo analog utgang (front left analog) 83 har
    80 har ikke samme scaler som 83 (ABT2010) men bruker Mediatek som ikke når helt opp til ABT2010
    80 har vel ikke DVD 24p convertring men 83 har
    80 kan ikke konvertere DSD direkte til analogt ut som 83 kan men må gjøre om til PCM først , 83 har valg mellom pcm og dsd
    80 har glow in the dark remote , 83 har bakgrunnsbelyst
    80 har en tynnere fjernkontroll en 83 (tykkelse)
    80 har ingen IR In/Out , 83 har
    80 har noen mindre utvendige mål en 83 har
    Oppo anbefaling.....80 - For home theaters with large screens: (Not Recommended)
    Oppo anbefaling.....83 - For home theaters with large screens: (Recommended)

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,049
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hygen
    Er vel mange forskjeller mellom 80 og ren 83
    Hva man setter pris på , ikke trenger , ikke er så nøye vil jo avgjøre hva man bør gå for

80 er mere plastikk en 83 (feks front)
    80 Har ingen vifte (positivt for støy men får den kjøling ? tiden vil vise det)
    80 har ingen RS232 serieport
    80 har ingen dedikert stereo analog utgang (front left analog) 83 har
    80 har ikke samme scaler som 83 (ABT2010) men bruker Mediatek som ikke når helt opp til ABT2010
    80 har vel ikke DVD 24p convertring men 83 har
    80 kan ikke konvertere DSD direkte til analogt ut som 83 kan men må gjøre om til PCM først , 83 har valg mellom pcm og dsd
    80 har glow in the dark remote , 83 har bakgrunnsbelyst
    80 har ingen IR In/Out , 83 har
    80 har noen mindre utvendige mål en 83 har
    Oppo anbefaling.....80 - For home theaters with large screens: (Not Recommended)
    Oppo anbefaling.....83 - For home theaters with large screens: (Recommended)
    Takk for oppsummeringen Hygen !

Upscaling er pri 1 for en slik spiller, så BDP-83 vil nok være eneste alternativ for meg.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    284
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jfinneru
    Hvor får man kjøpt denne i Norge nå?

Newcomer sws sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    160
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for oppsummeringen Hygen !

Upscaling er pri 1 for en slik spiller, så BDP-83 vil nok være eneste alternativ for meg.
    Hvis du er ute etter best mulig oppskalering så er nok AnchorBay løsningen i '83 bedre, ja.

Nå har jo jeg vært godt fornøyd med oppskaleringen fra DV908H (til 720p projektor, 77") og det ser ut til at BDP80 er minst like god, så for mitt bruk er BDP80 "god nok". Ser på avsforum at noen mener '80 er nesten oppe på'83 nivå... Jeg har ikke sett '83 så jeg skal ikke ha for bastante meninger. Min opplevelse av gamle 980H var at den ikke var "plagsomt" mye dårligere enn Denon DVD-3910 på 99% av de DVD'ene jeg har sett på begge. YMMV.

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OPPO BDP-80 Blu-ray Disc Player - Comparison

Newcomer sws sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    160
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av brage
    Hvor får man kjøpt denne i Norge nå?
    Et kjapt google søk på oppo bdp-80 site:.no burde gi deg svaret :-)

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    284
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sws
    Et kjapt google søk på oppo bdp-80 site:.no burde gi deg svaret :-)
    Det er alle rede gjort. Eneste jeg finner er et firma som er organisert som enkeltmannsforetak. Går denne personen konkurs, har man akkurat de samme rettighetene om man har importert selv..

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •