Ikke hørbar forskjell på CD og DVD-spiller

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 38
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Ikke hørbar forskjell på CD og DVD-spiller

Kjøpte for et par år siden en HK970 forsterker, Patos B 310 MK2 høyttalere og Pansonic DMR EH-67 DVD-spiller, men har alltid syntes at lyden har vært litt "tilslørende", rotete og mørk. På film har jeg vært fornøyd tatt i betrakting at dette er et budsjettanlegg. Etter å ha fått litt mer interesse for musikklytting i den siste tiden har jeg gått til innkjøp av en HD970 CD-spiller og oppgraderte diskanter fra Moen Audio.

Jeg gikk først til innkjøp av nevnte CD-spiller for å prøve å bøte på det jeg oppfatter som dårlig lydkvalitet.
    Men jeg er skuffet over at jeg ikke kan høre lydforskjell på DVD-spilleren og CD-spilleren. Har brukt samme signalkabel på begge. Akkurat nå har jeg DVD`en på AUX med "lakrissnøre" kabel og CD-spilleren på CD inngangen med en QED signalkabel, men det er ingen hørbar forskjell. Jeg har også prøvd med en ca 15 år gammel Sony CD-spiller som kommer fra et billig rack. Også med denne hører jeg ikke forskjell. Når jeg leser om andre som får hakesplipp av å gå over fra DVD-spiller til CD blir jeg litt skuffet når jeg ikke hører noe :roll: Er det egentlig ikke så stor forskjell på signalkilder? Eller er det andre faktorer som gjør at jeg ikke hører forskjell? Det skal sies at høyttalerplassering/lytteposisjon og rom langt i fra er optimalt, men for sammenligningens skyld burde det vel ikke ha noe å si.

Active UOB sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    491
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Signalkilden er den med de minste forvregninger og altså de minste forskjeller. Mange som kommer med utalelser om store forskjeller forteller vel hva de ønsker var endringen. Ikke mange som tør å inrømme til hverken seg selv eller andre at deres invistering var bortkastet.

Høytalere vil gi størst endring, ellers er rommet og muligheten for å korigere dette med enten akustiske tiltak eller en eq klart det viktigste for god lyd. Begynner du her, vil du klart merke store forskjeller.

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av linken
    Kjøpte for et par år siden en HK970 forsterker, Patos B 310 MK2 høyttalere og Pansonic DMR EH-67 DVD-spiller, men har alltid syntes at lyden har vært litt "tilslørende", rotete og mørk. På film har jeg vært fornøyd tatt i betrakting at dette er et budsjettanlegg. Etter å ha fått litt mer interesse for musikklytting i den siste tiden har jeg gått til innkjøp av en HD970 CD-spiller og oppgraderte diskanter fra Moen Audio.

Jeg gikk først til innkjøp av nevnte CD-spiller for å prøve å bøte på det jeg oppfatter som dårlig lydkvalitet.
    Men jeg er skuffet over at jeg ikke kan høre lydforskjell på DVD-spilleren og CD-spilleren. Har brukt samme signalkabel på begge. Akkurat nå har jeg DVD`en på AUX med "lakrissnøre" kabel og CD-spilleren på CD inngangen med en QED signalkabel, men det er ingen hørbar forskjell. Jeg har også prøvd med en ca 15 år gammel Sony CD-spiller som kommer fra et billig rack. Også med denne hører jeg ikke forskjell. Når jeg leser om andre som får hakesplipp av å gå over fra DVD-spiller til CD blir jeg litt skuffet når jeg ikke hører noe :roll: Jeg kan heller ikke si at jeg hører merkbar forskjell med de nye diskantene. Er det egentlig ikke så stor forskjell på signalkilder? Eller er det andre faktorer som gjør at jeg ikke hører forskjell? Det skal sies at høyttalerplassering/lytteposisjon og rom langt i fra er optimalt, men for sammenligningens skyld burde det vel ikke ha noe å si.
    Å forklare hva god lyd er vanskelig, siden det er noe subjektivt...
    Har på følelsen at mange tror at det blir mere bass, mere klæsj i diskanten osv.

Lyden blir mindre på sett og vis. Bedre definisjon av trommer. Du hører anslag på strengene klarere..

For å kunne se ett lydbilde er plassering en smule viktig siden plassering er med på å lage ett lydbilde. En ujevn og upresis plassering kan bryte opp lydbilde og potensialet i stereolyden. I likhet som at en plassering for nær side vegger kan lage kakofoni mens for nær bakveggen på enkelte (med bassport bak) blåse opp og gjøre bassen oppblåst og udefinert.

Husker at han som er konstruktøren til Audiovector hadde en fin måle stokk:

1:1,3 Så det vil si at hvis høyttalerne står 1 meter fra hverandre så skal du sitte 1,3 meter fra midtpunkt.. Dette har je gått litt ut ifra så sitter vel noe nærmere enn som så.

Intermediate Doc.G sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Sted
    Steinkjer
    Poster
    1,662
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    HK970 kan jo også være problemet.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Signalkilden er den med de minste forvregninger og altså de minste forskjeller. Mange som kommer med utalelser om store forskjeller forteller vel hva de ønsker var endringen. Ikke mange som tør å inrømme til hverken seg selv eller andre at deres invistering var bortkastet.
    En skal jo også si at noe av grunnen til at jeg kjøpte CD-spilleren var at DVD-spilleren er treg å bruke samt at den ikke viser hvilket spor på CD`en som kjøres. Dessuten kan CD-spilleren brukes som DA-konverter hvis jeg vil høre på musikk fra PC`en og det var en tungtveiende grunn til å velge denne. På den måten er den jo "mye" mer enn bare en gammeldags CD-spiller. Siden min PC ikke har optisk ut har jeg bestilt en Behringer UCA-222 USB interface. Det skal bli interessant å sammenligne om jeg hører forskjell på PC`ens kontra CD-spillerens DA-konverter...
    Jeg er av den oppfatning at høyttalere og akustiske tiltak i rommet har mest å si. Ulempen med sistnevnte er jo at stuen setter begrensninger. En EQ høres interessant ut.

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men nå er vi også i ett prissjikt hvor de store forskjellene kommer så godt frem. By all means.. Anlegget er ikke dårlig, men er vel begrenset hvor mye det kan avsløre?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    HK970 kan jo også være problemet.
    På hvilken måte kan den være et problem med at jeg ikke hører forskjell på de nevnte avspillingskildene?

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er vel ikke vanskeligere enn at forskjellen faktisk er for liten til at du hører forskjell. Ikke noe magisk eller rart med det.

Alt er som kjent relativt, enkelte sitter timesvis hver dag og hører på anleggene, og kan definere en forskjell som andre såvidt hører som "natt og dag".
    --
    Thorbjørn

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke alle hører de små forskjellene som DAC'ene har.

Intermediate Doc.G sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Sted
    Steinkjer
    Poster
    1,662
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av linken
    På hvilken måte kan den være et problem med at jeg ikke hører forskjell på de nevnte avspillingskildene?
    Pre delen i en forsterker eller receiver har jo mye å si for lyden, har opplevd dette selv i bytte fra Denon 3808 til Primare Pre til musikk, en helt annen verden i transparens og rom. Bytte av pre hadde mere å si for lyden enn bytte av / bruk av effektforsterker.I ditt tilfelle så kan dette utgjøre at du ikke får noen forskjell når du bytter fra dvdspiller til cdspiller. Litt kjapp googling på HK 970 viser at det er flere som har problemer med ulike kombinasjoner som inkluderer hk 970, avhengig av høytalerkombinasjon.

Forøvrig enig med BGuarden.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    182
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    kan nok lønne seg å få prøvd en annen forsterker. Går ut ifra at den Patosen du nevner er ifra "basic"-serien?
    Isåfall er det et stort, men rimelig, steg opp til Patos Lyric 402.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    277
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kan si meg enig i at cd-spiller er "oppskrytt". Synes faktisk min blu-ray spiller er ørlite bedre enn min cd-spiller (hd970). Begge kostet ca det samme.

Kommer aldri til å kjøpe en cd-spiller igjen...:neutral:

Expert Skalle sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    6,578
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her høres det ut som trådstarter kjører digitalkabel fra cd spiller til forsterker.

Om du gjør det, prøv å koble analogt, ellers er det DAC i forsterker som styrer showet, og du får ingen forskjell.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg må si jeg er veldig skeptisk til at det er særlig forskjell på forsterkere når jeg leser slikt som f.eks. dette: http://www.bruce.coppola.name/audio/Amp_Sound.pdf
    Richard Clark Amplifier Challenge FAQ
    Selv har jeg alt for lite sammenligningsgrunnlag til å trekke egne konklusjoner.

Her høres det ut som trådstarter kjører digitalkabel fra cd spiller til forsterker. Om du gjør det, prøv å koble analogt, ellers er det DAC i forsterker som styrer showet, og du får ingen forskjell.
    Begge kildene kjøres analogt. Forsterkeren har ikke noen DAC såvidt jeg vet.

Intermediate Vegamannen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,102
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    HD970 er ikke akkuratt en god cd spiller da.. Det er vel så og si en dvd spiller uten dvd avspillings funksjon.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    182
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det ER forskjell på forsterkere. Men ikke alle høyttalere forandrer seg like mye ved forsterkerbytte. Noen høyttalere er særere enn andre, og straffer deg ved tilkobling av "feil" forsterker, for så å belønne deg med ekstra god lyd ved en god forsterker-march.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    277
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hd970 kostet omtrent det samme som blu-ray spilleren (panasonic bmp-bd35).

hd970 er sikkert ikke verdens beste cd-spiller, men den fikk tross alt EISA-award. Så den er nå sikkert ikke helt på trynet heller...

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke rart folk ikke hører forskjell på kabel, DVD, CD ...

En flerkanals middels digital forsterker maskerer den meste og det er ikke rart du/dere hører forskjell på CD/DVD/kable - you name it. Greit til kino men kvalitetsmusikk - nei. Skaff en god analog forsterker og tilsvarende CD spiller (og kanskje gode kabler) + høytalere, og dere vil se lyset - jeg mener høre lyden :idea:
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Here we go again....

: popcorn:

Intermediate Eleanor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    714
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ingeniør'n
    Ikke rart folk ikke hører forskjell på kabel, DVD, CD ...

En flerkanals middels digital forsterker maskerer den meste og det er ikke rart du/dere hører forskjell på CD/DVD/kable - you name it. Greit til kino men kvalitetsmusikk - nei. Skaff en god analog forsterker og tilsvarende CD spiller (og kanskje gode kabler) + høytalere, og dere vil se lyset - jeg mener høre lyden :idea:
    "Flerkanals middels digital forsterker"? HK970 forsterkeren som trådstarter ikke hører forskjell mellom DVD og CD spillere på, er en analog stereo forsterker uten noe digital prossesering.... Må inrømme at jeg også ganske automatisk tenker HK som Flerkanals middels forsterker med enkelte digitale komponente i forforsterker osv, men det var vel ikke riktig her.

Hører ellers ikke med til "kabelnisse" gjengen, og mener at de viktigste og mest hørbare faktorene mer kan graderse slik.

1. Lytterom, Høytaler og plassering og sweet spot, hørsel med eller uten plasebo effekter...
    2. Samspillet mellom Høytaler og effekt forsterker
    plassene 3,4 og 5 kan fordeles på for og effekt forsterker, dac, Pickup, Riaa CD spiller, drivverk (analoge kilder)
    6. på siste plass mener jeg Kabling bør komme, da det er veldig liten hørbar effekt (om noen) hvis kablene er i orden og gode nokk til oppgaven. Pris, utseende og omtale av kabler fra "ekspertene" kan påvirke plasebo effekten på 1. plass, pga måten hørselen vår er konsturert....

Edit. Etter en del år med Hifi i forskjellige oppsett og lytterom , må jeg vel bare si at god lyd ikke er så lett å få til bestandig, og at det ofte er lytterommet sine egenskaper som oftest er den store synderen i stereo oppsett.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •