Ikke hørbar forskjell på CD og DVD-spiller - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 38 av 38
    Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Den er nok en forskjell i lydkvalitet og det kan også hende du klarer å høre det, men det er det å vite hva du skal høre etter. Og noen typer musikk er bedre til å avsløre svakheter enn andre. Men vi uansett du vil klare å få bedre fokus i det minste. Dette er lett å høre.

Så kommer det litt ann på hvordan høytalere og lytteposisjon er satt opp (og da også rommet). Er det helt villt satt opp vil du ikke høre noen serlig forskjell med oppgraderingen din. Mener at kombinasjonen din med Harman og Patos er ganske vellykket, men en oppgradering på høytalersiden som noen nevner er nok ikke dumt.

Jobb litt med plasering og slikt. Så har du et godt utgangspunkt for å høre forskjeller. Hva slags musikk hører du på forresten?

Geir Arne

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,066
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er absolutt ingen guru på området men jeg opplevde det samme som deg med min DEnon 2806 REceiver. Kjøpte et Par CM7 fra B&W og ble mildt sagt skuffet. Fikk låne en ren stereo effektforsterker og fikk bakoversveis av forskjellen på lyden. Jeg våger å påstå at til musikk så er det få receivere som kan måle seg med rene stero forsterkere. Kjører idag en Yamaha RXV-1800 som receiver og har koblet til en Rotel 1072B effektforsterker på frontene. Receiveren kjører senter og surround høyttalere mens effekten brukes på frontene. Du burde absolutt få lånt deg en effektforsterker bare for å prøve ut.

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ingeniør'n
    Ikke rart folk ikke hører forskjell på kabel, DVD, CD ...

En flerkanals middels digital forsterker maskerer den meste og det er ikke rart du/dere hører forskjell på CD/DVD/kable - you name it. Greit til kino men kvalitetsmusikk - nei. Skaff en god analog forsterker og tilsvarende CD spiller (og kanskje gode kabler) + høytalere, og dere vil se lyset - jeg mener høre lyden :idea:

Hos deg kan det fungere slik, men slett ikke hos alle.. eller ikke hos meg..
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den er nok en forskjell i lydkvalitet og det kan også hende du klarer å høre det, men det er det å vite hva du skal høre etter. Og noen typer musikk er bedre til å avsløre svakheter enn andre. Men vi uansett du vil klare å få bedre fokus i det minste. Dette er lett å høre.
    Jeg er ikke en veldig avansert lytter så jeg hører kanskje ikke det mange andre hører. Hvis man må vite hva man skal høre etter anser jeg at forskjellen er for liten til å bry seg om, men mulig det endrer seg hvis jeg blir enda mer interessert i Hifi. Hva mener du med å få bedre fokus?

Av musikk går det mest i diverse pop og rock. Klassisk, jazz og blues bl.a. hører jeg ikke på. Rommet/harde flater og høyttalerene er de største flaskehalsene i mitt oppsett idag. Angående plassering av høyttalere er det ikke så veldig mye å gjøre siden jeg per idag leier en liten leilighet der det ikke er alt for mange fornuftige muligheter med plassering. Pga at dette er en midlertidig boløsning synes jeg det er smartest å vente med å kjøpe nye høyttalere, men det frister også å kjøpe noe nytt nå. XTZ 99.36 virker interessante.

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med fokus mener jeg at serlig stemmer kommer fra et punkt. Slik at det høres ut som om det faktisk sitter noen forran deg og synger. Mine eksempler på sanger du kan teste med er Katie Melua, Anastacia, Joss Stone for å nevne noe jeg hører mye på. Om du ikke har plassert deg og høytalerne riktig i forhold til hverandre kan det i værste fall virke som om stemmer og slikt strekker seg fra venstre til høyre høytaler. Og det låter litt unaturlig.

Som du nevner er nok ikke rommet helt ideelt heller. Harde flater gir refleksjoner, så gjør at fokus forsvinner. Den samme kan du oppleve om du sitter nærme bakvegg.

Prøv å sett en stol like langt fra begge høytalerne (i allefall ikke kortere avstand enn det som er mellom høytalerne) som det er mellom de, slik at du blir 3. punktet i en trekant. Trekk høytalerne en meter eller noe sånt ut fra veggen for testen sin skyld. Vinkle de innover så de peker mot deg. Da vil jeg tippe du får et rimelig definert fokuspunkt. Så kan du teste litt derfra. Vinkle høytalerne utover igjen så du får bredde. Flytte høytalerne inn mot bakvegg til du får bassen slik du vil ha den, men behold trekanten ved å flytte stolen. Så til sist flytter du stolen bakover til en posisjon der det låter bra i dine ører. Da bør du havne tett opp mot optimalt. Resten er litt prøving og feiling samt egne preferanse.

Som en avsluttning flytter du allt tilbake til slik det var i utgangspunktet, og se om du "mangler" noe av det du hadde tidligere. Hvis ikke beklager jeg for å ha kastet bort 20 min av livet ditt. :P

Geir Arne

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    @ganilsen
    Er litt dårlige muligheter mtp. gunstige plasseringer. Rommet er ganske smalt og jeg sitter litt bortenfor høyttalerene når jeg sitter i sofaen. Har et barbord og et par stoler som er som er satt opp omtrent som du beskriver i forhold til høyttalerene. Da blir lyden ganske brukbar selv om jeg nok sitter noe nærmere høyttalerene enn trekanten du beskriver.

Men nå er vi også i ett prissjikt hvor de store forskjellene kommer så godt frem. By all means.. Anlegget er ikke dårlig, men er vel begrenset hvor mye det kan avsløre?
    Er enig i at man ikke kan forvente allverdens av et budsjettanlegg slik som jeg har. Hvilket omtrentlig prisnivå mener du jeg må opp på for å høre store forskjeller på forskjellige avspillingskilder?

HD970 er ikke akkuratt en god cd spiller da.. Det er vel så og si en dvd spiller uten dvd avspillings funksjon.
    Utfra testen av denne spilleren her på forumet skulle man jo tro den var veldig bra... Hvilke erfaringer legger du til grunn for å si at det ikke er en god CD-spiller?

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av linken
    Er enig i at man ikke kan forvente allverdens av et budsjettanlegg slik som jeg har. Hvilket omtrentlig prisnivå mener du jeg må opp på for å høre store forskjeller på forskjellige avspillingskilder?

Utfra testen av denne spilleren her på forumet skulle man jo tro den var veldig bra... Hvilke erfaringer legger du til grunn for å si at det ikke er en god CD-spiller?
    Her er det flere variabler som spiller inn. Hvis spillerne låter ens lik så kan det ofte være problemer med å høre foskjeller.
    Og spesielt i det prissjiktet. Her går det mere på de mest elementære behovene til musikkelskeren som har blitt tatt vare på.

Når man kryper over feks. 5000, så kommer man opp i en klasse hvor man har begynt å tenke på generelt god komponentkvalitet. Forsterkerne har fått bedre strømforsyninger hvilket sørger for bedre nyansering på så vek som mikro og makrodynamikk-nivå.

Intermediate eddie sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    3,690
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min nye cd spiller var ihvertfall en stor lydmessig forbedring,veklser jeg mellom mine to nåværende spillere så hører jeg lett forskjell men alle ører er jo ikke like...

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    99
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Test

For moro skyld tok jeg meg tid til en test. Jeg koblet inn min gamle Onkyo integra cd-spiller. Testet litt bl.a med Lofgren, Knopfler, og Krall. Koblet til min dvd spiller (pioneer dv-600) samme prosedyre. Deretter tilbake til min Usher cd-7.

Let`s face it - Enorme forskjeller hva lydkvalitet angår.

1. Plass Usher
    2. Plass Onkyo (seint 90-tall, men dyr spiller dengang)
    3. Plass Pioneer dvd.

:???:

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tomu
    For moro skyld tok jeg meg tid til en test. Jeg koblet inn min gamle Onkyo integra cd-spiller. Testet litt bl.a med Lofgren, Knopfler, og Krall. Koblet til min dvd spiller (pioneer dv-600) samme prosedyre. Deretter tilbake til min Usher cd-7.

Let`s face it - Enorme forskjeller hva lydkvalitet angår.

1. Plass Usher
    2. Plass Onkyo (seint 90-tall, men dyr spiller dengang)
    3. Plass Pioneer dvd.

:???:
    Jeg håper virkelig vi snakker samme type tilkobling/kabling?
    Kan du fortelle litt om tilkobling og gjerne også litt om HVA du opplevde av forskjeller?

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    99
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av asvaberg
    Jeg håper virkelig vi snakker samme type tilkobling/kabling?
    Kan du fortelle litt om tilkobling og gjerne også litt om HVA du opplevde av forskjeller?

Resten av anlegget består av:

Xindak 6950 integrert forsterker og Usher compass x-719 høyttalere på target R2 stativ. Monster m1.2i høyttalerkabel, og taralabs 1200 kroners interconnect (husker ikke benevnelse) Jeg er mao ingen kabelforguder. Dali bananplugger. Terminalene på forsterker er oppgradert til WBT. DA har du litt om anlegget, dersom det skulle være relevant.

Den umiddelbare hørbare forskjellen er detaljer, luft, og litt forskjellig bass.

Jeg snakker om store, veldig hørbare forskjeller. Hver spiller hadde på en måte sin signatur.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har brukt lang tid på å styre med dette. Jeg hadde NAD stereoreceiver tidligere og skulle over på hjemmekino receiver. Jeg ble mildt sagt sjokkert over hva som skjedde med lydbilde i stereo. Tragisk resultat!

Etter å lyttet på mange komboer med receiver/ effektforsterkere/ høytalere har jeg nå bestemt meg for hva jeg vil ha (som er innenfor mitt budsjett) og det er Denon AVR 3310 m/ NAD C275BEE effektforsterker. Høytalerene blir B&W 683. Knall kombo i mine ører.

En detalj dog som jeg har merket meg, CD spilleren kan like gjerne være en PS1 med optisk overføring til receiveren som en god CD spiller. Hvertfall med denne kombinasjonen.

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tomu
    Resten av anlegget består av:

Xindak 6950 integrert forsterker og Usher compass x-719 høyttalere på target R2 stativ. Monster m1.2i høyttalerkabel, og taralabs 1200 kroners interconnect (husker ikke benevnelse) Jeg er mao ingen kabelforguder. Dali bananplugger. Terminalene på forsterker er oppgradert til WBT. DA har du litt om anlegget, dersom det skulle være relevant.

Den umiddelbare hørbare forskjellen er detaljer, luft, og litt forskjellig bass.

Jeg snakker om store, veldig hørbare forskjeller. Hver spiller hadde på en måte sin signatur.
    Nå var jeg mest på jakt etter kablingen fra CD/DVD spiller til forsterker/receiver.
    Forstår jeg det riktig så bruker du analog kabling til Xindak og at det er den enkelte kildespiller (CD/DVD) som dekoder internt med sin innebygde DAC?
    I så fall er jeg ikke overrasket over at det er store forskjeller.

Kabler du med optisk/coax og lar en receiver eller ekstern DAC dekode, bør det være lite eller ingen forskjell. Da fungerer kildespiller som rent drivverk og sender de digitale signalene uforstyrret til receiver/ekstern DAC ("raw"/bitstream/datastrøm).

Enig?

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    99
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av asvaberg
    Nå var jeg mest på jakt etter kablingen fra CD/DVD spiller til forsterker/receiver.
    Forstår jeg det riktig så bruker du analog kabling til Xindak og at det er den enkelte kildespiller (CD/DVD) som dekoder internt med sin innebygde DAC?
    I så fall er jeg ikke overrasket over at det er store forskjeller.

Kabler du med optisk/coax og lar en receiver eller ekstern DAC dekode, bør det være lite eller ingen forskjell. Da fungerer kildespiller som rent drivverk og sender de digitale signalene uforstyrret til receiver/ekstern DAC ("raw"/bitstream/datastrøm).

Enig?
    Enig.

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke for å være vanskelig, men før dere nivåmatcher de forskjellige spillerne dere tester har testen begrenset verdi. Blindtesting er jo også å foretrekke
    --
    Thorbjørn

Intermediate Audiomur sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    2,205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke heng dere opp i kritisk lytting ved nivåmatchet volum, lytt heller til favorittmusikken på helt vanlig måte. Fokseres det for mye på de små detaljforskjellene mellom cd/dvdspillere er fort gjordt å glemme selve musikken og det helhetlige lydbilde. Bytte av komponeter i anlegget bør prøves over tid.

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Ikke for å være vanskelig, men før dere nivåmatcher de forskjellige spillerne dere tester har testen begrenset verdi. Blindtesting er jo også å foretrekke
    Enig, produktet med høyest volum vil som regel "låte best"..
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke heng dere opp i kritisk lytting ved nivåmatchet volum, lytt heller til favorittmusikken på helt vanlig måte. Fokseres det for mye på de små detaljforskjellene mellom cd/dvdspillere er fort gjordt å glemme selve musikken og det helhetlige lydbilde. Bytte av komponeter i anlegget bør prøves over tid.
    Er enig med deg at det viktigste jo er å glede seg med musikken og ikke bruke mesteparten av tiden til å finne ut av forskjeller (selv om det også, etter min mening, er interessant og at det er viktig å få mest mulig ut av utstyret man har). Det som jeg derimot reagerer på er de store forskjellene som man kan lese om bl.a. i diverse tester, som i f.eks. denne:
    Budsjettstereo med muskler - Lyd og Bilde, der lyden fra CD-spillerene detaljert beskrives som helt klart forskjellig. Her fra konklusjonen til testen: Når vi vurderer alle produktene separat, er CD-spilleren til NAD bedre enn den til H/K. Det er et generelt større lydbilde med en mer autoritær klangbunn. Et mer tredimensjonalt lydbilde har den også, hvor H/K-spilleren låter litt flatere og tammere.

Anleggene i denne testen kan sammenlignes med mitt, men jeg hører ihvertfall ikke forskjell mellom min HD970 og f.eks. en DVD-spiller til omtrent samme prisen. Jeg skulle likt å prøvd anlegget fra testen i Lyd&Bilde og hørt om jeg kunne høre om den ene var mer "autoritær" eller mindre "tredimensjonal" enn den andre. Eller kanskje jeg har dårlige ører... I tester (generelt) savner jeg dessuten mer om hvordan lytterommet er satt opp, hvordan komponentene er sammenlignet (f.eks. om det svitsjes hurtig mellom anleggene slik at hjernen ikke har rukket å glemme det forrige lydbildet) og gjerne noen målinger som kan være relevante. Mitt inntrykk er at det blir mye subjektiv skriving. En blindtest hadde vært best, men da ville vel kanskje journalistene ikke hørt forskjell?

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •