Relativt rimelige og pålitelige i cd-spillere -finnes de?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Relativt rimelige og pålitelige i cd-spillere -finnes de?

Jeg har hatt en relativt problematisk historie med cd-spillere selv. Alle spillerne jeg har hatt de siste 15 årene har vært i prisklassen 2000 til 3000, og jeg var lenge av den oppfatning at cd-spilleren var den minst viktige komponenten i anlegget. Men nå tviler jeg. Spillerne jeg har hatt har levert lyd å leve med, men alle har vært upålitelige. I studietida på midten av 90-tallet kjøpte jeg en sony spiller fra Akers Mic. Den spilte bra i ett år til jeg flyttet. Etter flyttingen spilte den bare fra spor 4 og utover. Siden jeg hadde dårlig råd, ble bare halve samlingen benyttet i ett år. Etter ett år flyttet jeg igjen og voila, der var den igjen 100 prosent. Denne byttet jeg i en NAD cd-spiller. Angret etterpå. Slitsom lyd og den røyk etter to år. Jeg kjøpte en brukt Pioneer. Tung sak med spesiell "skuff". Denne overlevde både flyttinger og fester. Denne levde helt til et par tre år siden da kjøpte jeg en Harmon Kardon 950 som fort ble humørsyk (jeg burde klaget). I månedsvis kan den spille alle cd-er uten problem for å ha seg en måned hvor den hakker på sang 2 på de fleste cd-er. I dag har jeg et gammelt drivverk fra Rotel RDD 980. Det er lovende. Raskt og spiller alt uten å mukke, men det er for tidlig å si om det blir en suksess.

Tilbake til spørsmålet: Finnes der virkelig pålitelige cd-spillere som ikke koster skjorta?

Er det mer pålitelig med harddiskavspilling? (bruker dette delvis i dag)

Burde jeg lagt mye mer penger i en skikkelig high end spiller for 15 år siden?

Den humørsyke HK spilleren hater jeg intens og ligger her til gratis avhenting i Stavanger. Det kan være en bagatell, men er ikke teknisk(gamle radioer forstår jeg) og vil bare ha den vekk.

Fant ikke en liknende tråd på forumet.

Rune

Intermediate ragwo sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,710
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Harddiskavspilling er nok det mest stabile, men et godt og ikke for gammelt Sonydrev er heller ikke å forakte, helt objektivt For mellom 3000 og 4000 kr får du for eksempel en Sony XA50ES som nesten er skuddsikkert.
    2x Devialet Silver Phantom, Devialet Dialog
    SB Touch

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde det ikke vært for at jeg for ikke lenge siden kjøpte Rotel RDD 980, hadde jeg prøvd en eldre sony som du foreslår. Ser at det er er to tilsalgs her på forumet. Tror også Rotelen skal være stabil.

Hvorfor er harddiskavspilling mer stabilt? (Hva med i et langt tidsperspektiv?)

Jeg har personlig erfaring med eldre solid state utstyr. Har fremdeles en Sansui Ca 2000 forforsterker som er over 30 år og leverer kvalitetslyd. Har tro på at en tanks av en cd-spiller vil være med pålitelig i et lengre tidsperspektiv.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alt skal jo egentlig ses til en gang iblant, laseren renses forsiktigt med en liten vattpinne f.eks., det er delikate saker og der skal ikke mye til før den skipper, eller ikke leser korrekt.
    Stabilt og stabilt, som all annen data har du selvfølgelig en backup av musikken du har på maskinen, et annet sted enn hjemme hos deg selv...
    Er du redd for harddisk krasj er det kanskje SSD disker du må ha.
    Cd spilleren har utgått på dato, med en pc kan du lagre all din musikk i et bibliotek a la iTunes, streame det med Airport Express eller til en Squeezebox, evt ta ut signalet digitalt. Samtidig får du tilgang til alverdens radiostasjoner via internett.
    Ellers prøv Cambridge 580BD, en Blu-Ray spiller der spiller alt, dvd audio og sacd inkludert, til 4000,-
    Alt der kan gå istykker går istykker, det er bare et spørsmål om tid....

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En DVD-spiller til tusenlappen burde funke fint, men alternativt er nok harddiskavspilling veien å gå på sikt ja. CD-spilleren hørte til forrige årtusen
    --
    Thorbjørn

Newcomer Sparegris sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    134
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gir du bort cdspilleren gratis?

H/K altså

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har musikken min på iTunes. Bruker en dedikert laptop med stor harddisk og DacMagic. Har en ekstern harddisk med backup i huset. Det fungerer greit, men jeg liker å spille cd-er og håper å kunne fortsette med det. Vanskelig å forklare hvorfor jeg tviholder på cd-spilleren. Det kan være nostalgi(ser at harddiskavspilling er framtiden, men liker det ikke), men det har også litt å gjøre med latskap. Synes det er kludrete å holde på med backup jevnlig etter endringer i biblioteket. Lenge syntes jeg også at det låt bedre å spille cd enn lossless, men etter en blindtest må jeg innrømme at det nok var innbilning.

Jeg har i en periode brukt DVD-spiller. Denne var stabil, men litt irriterende at det tok sånn tid å lese platen.

Ja, cd-spilleren gis bort, men som jeg nevnte i første innlegg er den upålitelig. Bor i Stavanger og sender ikke. Send PM

Rune

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har en GOD Pioneer SACD spiller som fungerer utrolig bra. MEN, i mitt oppsett er det harddisk( FLAC/lossless format ) overført til en Logitech Squeezebox som gjelder (svært sjeldent at cdspillern får snurra plater). Siden jeg bruker ekstern DAC (med Lyngdorf DPA-1 blir alt digitalisert åkken som), så hører iallefall ikke jeg noe forskjell.

Som Nordost guruen ble sitert i Fidelity. Fremtiden er Mp3 og lossless format (han er så ærlig og sier t.o.m. at han mener at gode mp3 filer kan konkurere med cd formatet, LP platene derimot... det er en anen historie).

Uansett.. pålitelige spillere: Denon DCD spillere er kjent for å ha veldig lang levetid, uansett pris. Anbefaler nok en slik, om du skal ha platesnurrer .

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det virket som en solid overvekt holder en på harddiskavspilling som det mest stabile og at cd-spilleren er i ferd med å bli historisk. Det kan godt være riktig, men jeg håper den overlever en stund.

Det finnes også lett tilgjengelige brukte stabile cd-spillere på markedet. Av nye cd-spillere er det interessant å se at noen (til nå høy prisklasse) kommer med digital inngang slik at du slipper ekstern dac om du både spiller cd-plater og fra. Pc.

Cd-spilleren er nå gitt bort

Rune

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Foreløpig blir det cd-avspilling her.
    HAr enda ikke helt fått ett bra resultat med Harddiskbasert avspilling, så da....
    En kjenning av meg mente at det kunne ha noe med receiveren på DAC'en som er følsom for støy.
    Hva som skjer videre får tiden vise, men vurdere iallefall HD avspilling av vanlige opptak, mens referanseopptak blir gjort via PD06.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •