Seriøse sammenlikninger av DVD spillere

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 27
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Seriøse sammenlikninger av DVD spillere

Jeg har nå i helgen sammenliknet Denon DVD-2900, Samsung HD-935, Maite (billigspilleren fra Eltek) samt bildet fra PCen min (DVI, powerDVD) Alle spillerne var koblet via komponent mot min Nec HT-1000

Og det er egentlig utrolig stor forskjell på bildene.
    Denonen var bare MYE bedre enn de andre. Skarphet, tredimensjonalitet, farger, ingen hakking ved panorering....
    Men så koster den jo også betydelig mer enn den neste på listen: Samsungen. Denne var altså ikke på langt nær så bra som Denonen, men allikevel en god del bedre enn Maiten. PCen kom inn som noe tilsvarende Samsungen.

Men spørsmålet er altså: Finnes det spillere som kan måle seg med DVD-2900 kvalitetsmessig, men som koster mindre?
    Finnes det egentlig noe sted en kan finne en seriøs og god rangering av DVD-spillere? Hvordan er f.eks Pioneers DV-868 og 668 i forhold til 2900?
    Men også HKs og Marantz modeller ville det vært spennende å plassert inn i dette bildet.
    Er det noen som har noe fornuftig og kvalifisert å si om dette?

Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,898
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du skulle prøvd HTPC med Zoomplayer Pro med ffdshow og codec fra WinDVD + diverse filter og resize. Tror dette hadde gitt Denon'en hard konkurranse og en sammenligningstest kunne vært veldig interessant.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av LL
    Du skulle prøvd HTPC med Zoomplayer Pro med ffdshow og codec fra WinDVD + diverse filter og resize. Tror dette hadde gitt Denon'en hard konkurranse og en sammenligningstest kunne vært veldig interessant.
    For å være helt ærlig så synes jeg egentlig ikke at HTPC er så interessant. Hadde jeg hatt en eldre projektor eller en eldre crt så ville en HTPC vært påkrevd. Mot Necen derimot har jeg ikke noe mer å hente fra en god HTPC.
    Derfor er det stuespillere jeg er mest interessert i.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kalibrerte du med DVD hver gang du byttet kilde? Hvis ikke kan det være at Denon spilleren bare matchet oppsettet i projektoren best. Mulig du har gjort dette, men du skrev ikke noe om det.
    At PC med PowerDVD ikke gir rare bildet, det viste vi fra før. Prøv et bedre oppsett så vil du se at HT1000'n din får nytt liv.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hi-Fil
    Kalibrerte du med DVD hver gang du byttet kilde? Hvis ikke kan det være at Denon spilleren bare matchet oppsettet i projektoren best. Mulig du har gjort dette, men du skrev ikke noe om det.
    At PC med PowerDVD ikke gir rare bildet, det viste vi fra før. Prøv et bedre oppsett så vil du se at HT1000'n din får nytt liv.
    Nei, jeg kalibrerte ikke med kalibreringsDVD for hvert oppsett. Men jeg sjekket forskjellige nivåer av skarphet og andre parametre.
    Dessuten kan du ikke justere bort hakking ved panorering, ro i bildet..
    Forøvrig så var det vel en forholdsvis urettferdig sammenlikning. En spiller til ca 9000 sammenliknet med en til 2000 og en til 800. Det bør jo også være en del forskjell mellom disse. Jeg hadde bare trodd at forskjellen ikke var så stor som det jeg opplevde.

Når det gjelder bruken av PCen min så er jeg klar over at jeg nok ikke tweeket det så mye som jeg kanskje burde ha gjort. Uansett så vil ikke det være noe jeg kommer til å legge så mye krefter ned i siden jeg egentlig ønsker meg en god stuespiller. Jeg fikk iallefall se hvordan den var i et vanlig oppsett.

Jeg er også klar over at det er en meningskamp som foregår om hva som egentlig er best: god stuespiller eller HTPC. Og frontene er steile, det vet jeg! Denne diskusjonen ønsker jeg egentlig ikke å være med i. Det jeg ønsket var å høre om noen visste om en pålitelig rangering av stuespillere...!

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er som Ole-Brum, ja takk begge deler. Har koblet opp både HTPC og Marantz DV8400.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er som Ole-Brum, ja takk begge deler. Har koblet opp både HTPC og Marantz DV8400.
    Får du HTPCen din til å vise like gode bilder som Marantzen?

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    953
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Testet du med DVI på noen av spillerene? Eller er det ikke DVI inngang på NECen?

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av harol
    Testet du med DVI på noen av spillerene? Eller er det ikke DVI inngang på NECen?
    Joda, det er DVI inngang på Necen. Pcen kjørte jeg via DVI. Tidligere har jeg også testet DVIutgangen på Samsungen. Det gjorde jeg ikke denne gangen av den enkle grunn at DVI ut fra Samsungen gir et betydelig dårligere bilde enn via komponent.
    Dette har jeg beskrevet tidligere i andre lenker her på forumet....

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Grimstad
    Sitat Opprinnelig postet av harol
    Joda, det er DVI inngang på Necen. Pcen kjørte jeg via DVI. Tidligere har jeg også testet DVIutgangen på Samsungen. Det gjorde jeg ikke denne gangen av den enkle grunn at DVI ut fra Samsungen gir et betydelig dårligere bilde enn via komponent.
    Dette har jeg beskrevet tidligere i andre lenker her på forumet....
    Den eneste dvd-spilleren jeg har sett som matcher min htpc er Pioneers 868, av andre spillere som jeg har testet som ikke rekker opp er blant annet Marantz dv8400 og Pioneer 668 (som jeg også har selv).

Synes hdmi er i en klasse for seg og at komponent er avlegs.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mr_Spock
    Den eneste dvd-spilleren jeg har sett som matcher min htpc er Pioneers 868, av andre spillere som jeg har testet som ikke rekker opp er blant annet Marantz dv8400 og Pioneer 668 (som jeg også har selv).

Det var hyggelig å høre at HDMI fungerer. Jeg var redd for at alt DVI/HDMI var like dårlig som på Samsungen.
    Men har ikke Marantzen også HDMI? Dessuten er jo det en enda dyrere sak....? 668 har vel forsåvidt også HDMI etter hva jeg husker. Hvordan vil du beskrive forskjellen mellom disse?

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Det var hyggelig å høre at HDMI fungerer. Jeg var redd for at alt DVI/HDMI var like dårlig som på Samsungen.
    Men har ikke Marantzen også HDMI? Dessuten er jo det en enda dyrere sak....? 668 har vel forsåvidt også HDMI etter hva jeg husker. Hvordan vil du beskrive forskjellen mellom disse?
    Pioneer 868/668 har hdmi, Marantz'en hadde dvi.

Jeg vet ikke om det er så enkelt men det var kun 868 som hadde mulighet for å kjøre 720p/1080 via hdmi/dvi. 668 kunne kjøre 576p som maks og Marantzen klarte 625p tror jeg.

Bildet på 868 var tydelig skarpere enn både 668 og Marantz'en, Akkuratt som bildet hadde høyere oppløsning. Kanskje det bare er et spørsmål om skalering.

Kan si i tillegg at hdmi/dvi på alle spillerne fungerte fjellstøtt på en Panasonic AE500.

Komponent var ikke i nærheten av hdmi/dvi på noen av spillerne.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan si i tillegg at hdmi/dvi på alle spillerne fungerte fjellstøtt på en Panasonic AE500.

Forskjellen på Samsungen var at bildet med DVI var alt for skarpt/digitalt, der bildestøyen var svært tydelig. Det virket helt flatt uten noen tredimensjonalitet. Livet i bildet var borte. Det eneste som jeg syntes fungerte sånn nogenlunde var tegnefilmer.
    I tillegg så hakket bildet ved panoreringer alt for mye.
    Derfor lurer jeg på om "fjellstøtt" betyr at denne hakkingen er borte for deg? (Eks klatresenen i MI2, eller åpningssenen i Vertical Limit)

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Forskjellen på Samsungen var at bildet med DVI var alt for skarpt/digitalt, der bildestøyen var svært tydelig. Det virket helt flatt uten noen tredimensjonalitet. Livet i bildet var borte. Det eneste som jeg syntes fungerte sånn nogenlunde var tegnefilmer.
    I tillegg så hakket bildet ved panoreringer alt for mye.
    Derfor lurer jeg på om "fjellstøtt" betyr at denne hakkingen er borte for deg? (Eks klatresenen i MI2, eller åpningssenen i Vertical Limit)
    Hdmi/dvi viser selvsagt alle feil som finnes på dvd'en mye tydeligere. Det med flate farver og hakkete panorering er ingenting jeg har lagt merke til.

Det er først på digitaliserte filmer med høy kvalitet de store forskjellene sees, f.eks Oppdrag Nemo. Denne er nærmest en fornærmelse å se på med komponent..

Vi kjørte også dvd-essentials, ved å se på en del av testbildene der så viser det seg at komponent kjører overscan og dermed "stjeler" et ikke ubetydelig antal pixler. Noe som selvsagt lar seg se på bildeskarphet.

Det virket også som om det var noen problemer med å skalere bilde riktig. Marantzen slet med sine 625p via dvi på en Panasonic 500. Det virket ikke som om geometrien stemte helt.

Den eneste som laget et fjelstøtt perfekt geomtri bilde var Pioneer 868 via hdmi/dvi med 720p.

Noe av dette kan selvsagt være Panasonic 500 sin feil.

Intermediate jonia sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan noen fortelle meg det perfekte oppsettet på en HTPC for å få perfekte bilder på en prosjektor? Og HTPC'en ikke har dvi utgang, kun vga...

Jeg tenkte å prøve å koble opp pc'en min mot prosjektoren, men vet ikke hva slags program jeg skal kjøre... har kun vga utgang og s-video fra skjermkortet. Har et Geforce MX2 kort, så det er ikke all verden. Vil dette kortet gi et like godt bilde som min Denon 2200, bedre eller samme? Jeg har PowerDVD4 programvare. Codecs og ffshadow, antialiasing o.a. (eller hva det nå het) vet jeg ikke hva er, og vet ikke hva jeg må gjøre for å "få tak i det" eller bruke det...

Noen som kan gi en kort guide??

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hvordan fikk du til å kjøre hdmi fjellstøtt med en Panasonic AE500? Etter det jeg vet støtter den ikke PAL (50 Hz) over hdmi. Opplevde du ingen "hakking" eller uro når du kjørte hdmi?

Merket du virkelig noen forskjell mellom Pioneer 668 og 868 ved hdmi?

Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,898
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jonia
    Kan noen fortelle meg det perfekte oppsettet på en HTPC for å få perfekte bilder på en prosjektor? Og HTPC'en ikke har dvi utgang, kun vga...

Jeg tenkte å prøve å koble opp pc'en min mot prosjektoren, men vet ikke hva slags program jeg skal kjøre... har kun vga utgang og s-video fra skjermkortet. Har et Geforce MX2 kort, så det er ikke all verden. Vil dette kortet gi et like godt bilde som min Denon 2200, bedre eller samme? Jeg har PowerDVD4 programvare. Codecs og ffshadow, antialiasing o.a. (eller hva det nå het) vet jeg ikke hva er, og vet ikke hva jeg må gjøre for å "få tak i det" eller bruke det...

Noen som kan gi en kort guide??
    For som ikke har fått det med seg fortsettes diskusjonen omkring HTPC oppsett her: http://www.avforum.no/forum/viewtopic.php?t=10601 Innlegget ble litt for off-topic for denne tråden/kategorien.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vet ikke om det er så enkelt men det var kun 868 som hadde mulighet for å kjøre 720p/1080 via hdmi/dvi. 668 kunne kjøre 576p som maks og Marantzen klarte 625p tror jeg.

Bildet på 868 var tydelig skarpere enn både 668 og Marantz'en, Akkuratt som bildet hadde høyere oppløsning. Kanskje det bare er et spørsmål om skalering.
    Vippet du over bryteren bak på Marantz'en (ved siden av DVI utgangen). Ellers gir den ikke rare bildekvaliteten via DVI nei.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Brannslange

Hvordan fikk du til å kjøre hdmi fjellstøtt med en Panasonic AE500? Etter det jeg vet støtter den ikke PAL (50 Hz) over hdmi. Opplevde du ingen "hakking" eller uro når du kjørte hdmi?

Merket du virkelig noen forskjell mellom Pioneer 668 og 868 ved hdmi?

Desverre så står det ikke noe om frekvensen som projektoren mottar, det står bare 720p liksom.

Merket ikke noe til rykking eller uro i bildet.

Det var en klar forskjell mellom 668 og 868 ved hdmi, 868 var bedre.

Det kan være på grunn av muligheten for å kjøre 1:1 pixelering eller at den har bedre komponenter i bilde-delen.

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Vippet du over bryteren bak på Marantz'en (ved siden av DVI utgangen). Ellers gir den ikke rare bildekvaliteten via DVI nei.

Bryter ved siden av dvi-utgangen? ops:

La aldri merke til noen bryter. Signalet vi fikk inn på projektoren via dvi var 625p. Mener du at Marantz'en har flere valg via dvi slik som Pioneer 868 har? (576p, 720p, 1080i osv...)

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •