Electrocompaniet ECC-1 CD-spiller

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Intermediate Bendalf sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,024
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Electrocompaniet ECC-1 CD-spiller

Ikke heng meg hvis det allerede finnes en liknende tråd.
    Jeg søkte litt først men fant ingenting 8)

Denne tråden er tiltenkt oss som eier/har eid denne spilleren slik at vi kan utveksle erfaringer/synspunkter/problemer/løsninger.
    Men andre er selvfølgelig også velkomne til å komme med innspill og tips og triks :-D

Veil pris er 18k og stiger litt fra 01.01.10, ferdig med den saken!
    NB!TEKNISK TRÅD!

Jeg har selv nettopp kjøpt denne spilleren, (mitt første EC produkt) og sitter med litt blandede følelser etter dag en.

Først må jeg si at fjernkontrollen var en større skuffelse enn først antatt.
    Den er av typen billig plastikksak med 100 knapper og ligner på en som gjerne kunne hørt til et hjemmekinoanlegg fra elkjøp(???) til under 3k.
    Av disse knappene er det bare et fåtall som spilleren faktisk reagerer på, egentlig greit nok siden en cd-spiller ikke har 100 funksjoner, men at den ikke skulle reagere på tallkommandoene hadde jeg ikke trodd.
    Vil ma høre låt nr 8 må man trykke play og next 7 ganger....

Naturlig nok funker ikke Subtitles-knappen , men Audio-knappen virker.
    Trykker man gjentatte ganger på den kan man tydlig høre endringer på lyden i form av "bredde" og "spredning",
    ikke noen endringer i form av bass og diskant etter min oppfatning.
    Det jeg har funnet ut er at det er 4 forskjellige lydinnstillinger, men displayet indikerer ikke hvilken som er aktiv og heller ikke noen indikasjon når man hopper fra den ene til den andre.
    Heldigvis er det lett å høre hvilken innstilling som er den klart beste, så dette er egentlig ikke noe problem.
    Lurer bare på hva henskikten med dette er, noen som vet?
    Helt unødvendig er det i allefall etter min mening....

Setup-knappen virker, da står det setup i displayet.
    Dersom man prøver å navigere litt med pilene kommer man ingen vei, dvs det er ingenting å sette opp.
    Samme hva man prøver står det bare "setup" i displayet, inntil man trykker på Setup-knappen en gang til, og da går man ut fra "setupmenyen"
    Noen som vet om det faktisk er noe justeringsmuligheter?
    I såfall må noen forklare meg hvordan man navigerer i menyen

Manualen er et annet sørgelig kapittel.
    Det er på svimlende 2 A4 ark!!!! (nærmere bestemt 6 A5-sider)
    Og her står det ingenting om verken Setup- eller Audio-funksjonen.:?
    Ikke vanskelig å se hvor EC sparer på kronene... manualer og fjernkontroller

Displayet er irriterende skarpt blått lys, og kan ikke dimmes.
    Det var en nedtur for å si det mildt.
    Først og fremst skjønner jeg ikke hvorfor så mange produsenter går i samme fella og velger det blåeste og skarpeste displayet de overhodet kan finne.
    Er det billigst? Moderne og inn? Symbol på høy kvalitet?
    Ikke vet jeg i allefall, men muligheten for dimming burde være tilstede på en såpass dyr cd-spiller syns jeg.
    For min del ville grønn eller hvit skrift i displayet vært mye bedre, delvis fordi det ville avgitt mye mindre strølys og fordi jeg sliter fokusere synet på skarp blå skrift.
    Må gni meg i øynene og bøye meg langt framover for å klare å se hva som står der.
    Mulig det er fordi blåfargen er så sterk? Flere som opplever at blåe display er vanskelig å lese?

Når dette er sagt må jeg også si at jeg er veldig fornøyd med lyden! Og bedre blir det vel etter en innspillingsperiode.
    Førsteinntrykket er i allefall at den er mer raffinert og oppløst i diskantområdet enn Vincent S-3 som jeg hadde før.

Da gjenstår det vel bare å spørre:
    Hva er deres erfaringer med denne spilleren?
    FYR LØS!

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,049
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan nevne med en gang at jeg ikke selv eier en slik, men har snust litt på omtaler og prøvd spilleren litt i butikker.

Jeg reagerte også på den kjipe fjernkontrollen og det litt pubertale blå-led lyset. Dårlig brukergrensesnitt kan fort redusere eiegleden ved et slikt entusiast-produkt.

Jeg har alltid vært litt skeptisk til Cd spiller konstruksjoner fra forsterker-"snekkere". Å konstruere CD-spillere og analoge forsterkere krever veldig ulik kompetanse.
    En CD spiller må også ha gode analog kretsløp og strømforsyning, men det er fort gjort å undervurdere utfordringene rundt brukergrensesnitt, display, fjernkontroll, og programlogikken som skal binde dette sammen. Dette er tross alt en svært viktig del av et produkt som skal betjenes i årevis av brukere som er bortskjemt med gode brukergrensesnitt på de fleste andre "dupeditter".

Selv valgte jeg meg en spiller med solid drivverk, god DAC, gode analogkretsløp og power, fra en mer mainstream produsent. Da kan man nyte godlyden uten betjenings irritasjon

Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,024
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Akkurat dette med fjernkontrollen er for meg ikke noe problem siden jeg ikke kommer til å bruke orginalen i denne sammenhengen.
    Men at display ikke er dimbart var midt sagt dumt.
    Og dette med Audio og Setup er bare unødvendig og idiotisk syns jeg, det kan jo ikke brukes til noe....

Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,024
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    at den ikke skulle reagere på tallkommandoene hadde jeg ikke trodd.
    Vil man høre låt nr 8 må man trykke play og next 7 ganger....
    Dette funker likevel i dag...merkelig at det ikke funket før, men nå er i allefall dette i orden.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har aldrig hørt om en cd spiller med en "set up" meny, dvd spillere ja, men ikke cd spillere.
    Din fjernkontroll er sikkert en der brukes ved et komplett Electrocompaniet system, derfor har den funksjoner der ikke fungerer med en cd spiller.
    Sony har noen spillere med 4 forskjellige moduser for lyd, kanskje Electrocompaniet har samme system.
    Ellers, noen av dine spørsmål ville jeg kanskje spørre Electrocompaniet om via en mail...

Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,024
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den fjernkontrollen er nok felles for flere andre EC produkter ja.
    Det er vel sikkert det samme displayet som brukes i dvd-spillerne også tenker jeg.
    Merkelig at den reagerer på setup-kommando når det ikke er noe setup meny.
    Hvis jeg trykker på setup mens jeg spiller musikk stanser musikken og setup vises i displayet.
    Trykker jeg på setup igjen fortsetter musikken der den slapp, akkurat som ved vanlig pause-kommando.
    Men da står det naturligvis "pause" i displayet.

Dette med audiomodusene får jeg vel maile og spørre om ja.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •