Hjelp til valg av Blu-ray spiller

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 19 av 19
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hjelp til valg av Blu-ray spiller

Hei!

Vi har bestemt oss får å kjøpe Blu-ray spiller til oss selv til jul, men er ikke veldig teknisk begavet når det kommer til de forskjellige tilkoblingene som benyttes.

Vi har følgende utstyr som skal benyttes sammen med Blu-ray spilleren:
    - Sony KDL40X2000 TV
    - Pioneer DVD-530H DVD opptager med Pioneer SX-SW77 sub (noen tilkoblinger på sub'en og noen på DVD-opptageren).

Vi kommer til å benytte HDMI for bilde fra Blu-ray spilleren til TV'en, men hva trenger vi av utganger for lyd på spilleren for å koble til anlegget for å få best mulig lyd?

Har lest en del tester av Blu-ray spillere, og har kikket litt på Sonys spillere som har gjort det bra i test.

Håper noen kan ta seg til til å hjelpe en amatør i nød :-)

Mvh. Peter

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det avhenger av hvilken lyd du er etter. Du skriver ikke noe om du har surround anlegg eller stereo dette kanskje skal kobles til, men det virker som du ikke har noe det skal kobles til.
    HDMI til tv vil jo give deg lyd og bilde til tv´et, men har du surround receiver med hdmi inngang kan du jo koble via receiveren, da får du HD lyd til ditt surround anlegg.
    Alle spillere har jo også en digital utgang for lyd, men da får du ikke hd lyd.
    Du kan også velge en Blu-Ray med analoge 5.1 eller 7.1 utganger og bruke disse sammen med din surround receiver, da får du også hd lyd men benytter deg av konverterne i Blu-Ray spilleren.
    På siden her finder du mer info omkring dine muligheter med lyd: Hjemmekino.no - Produktdatabase - Sony DVD-S760
    Philips har jo noen nye modeller, kanskje du har lyst og se på de?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg var nok litt uklar på hva jeg har av lyd fra før. Vi har en 5.1 surround pakke fra Pioneer, som ble kjøpt på Lefdal for en del år tilbake og denne består av:

SX-SW77 Audio multi-channel receiver\subwoofer
    S-ST770 Speaker Package
    DVR-530H-AV DVD Recorder

Fram til i dag så har denne fungert helt fint til vår bruk, men når jeg nå begynner å kikke på hvilke tilkoblingsmuligheter denne har for lyd inn fra fra Blu-ray spilleren så stopper det for meg. Det er mulig grunnen er fordi det ikke er noen matchende tilkobling, som gjør at vi egentlig burde kjøpt oss nytt anlegg - men det er dette jeg forsøker å finne ut av.

Manualen har jeg funnet på nett (på norsk, begynner på side 156):
    Bruksanvisning PIONEER SX-SW77 - Brukerhåndbok PIONEER SX-SW77 - Norsk - Diplodocs

Håper på noen gode innspill/forklaringer :-)

Mvh. Peter

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tilkoplingsmuligheter SX-SW77 har for surroundlyd er optisk kabel eller coaxial (coax 75 ohm )

Surroundlyd den decoder er Dolby Digital og DTS.
    Dolby Digital og DTS har du hatt mulighet til fra lydspor DVD plater med din DVR-530H-AV DVD Recorder.
    Forskjellen Blu Ray plater med ditt utstyr er at Dolby Digital og DTS vil ha litt større bitrate overføring en tidligere bitrate med avspilling av
    Dolby Digital og DTS.
    (høyere bitrate vil si mindre komprimert lyd som da vil gi litt bedre lyd generelt)

Det du ikke vil få er HD lyden fra Blu Ray disc da du måtte hatt HDMI og reciver som kunne behandlet lyden eller en reciver med 5.1/7.1 analoge innganger og en blu ray spiller med 5.1/7.1 analog utganger (multichannel analogt)
    En reciver som behandler HD lyd vil være det beste valget om man tenkte nytt (den ville jo også hatt multichannel analog innganger om man ønsket å bruke det)
    HD lyd fra Blu Ray er lyd fra tapsfri ukomrimert lyd og ned til lydformat som er komprimert men da mindre komprimering en standard Dolby Digital og DTS.
    Om du vil høre forskjell mellom vanlig DD/DTS og HD lyd ...ja men ikke nødvendigvis konstant eller like stor forskjell fra film til film.
    Lyden er HD films oppgradering i forhold til standard lyd vi har hatt før .

Forskjeller er det på spillere i forhold til muligheter , byggvalitet , ytelse bilde og selvsagt pris.

Med en 40 tommer tv (ikke noe negativt i det men selvsagt blir spillerens video ytelser mere viktig for en prosjektor bruker med 100" lerret en 40" tv titter )
    og lydanlegg du har pr i dag
    så anbefaler jeg en spiller i prisklasse 1500 - 4000,-
    (hvem blir ut fra spillerens muligheter/tikoplinger/støtte du ønsker og video ytelse da spillere innenfor denne prisen også har forskjell på hvor bra de behandler og sender fra seg video bilde)
    BD spiller i denne prisklassen vil også være helt ok og bra om du velger ny reciver nå eller senere

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for veldig informativt svar, dette var skrevet slik at selv jeg forstår det :-)

Tror vil prøver oss med kun Blu-ray spiller i første omgang, det er bildet og ikke lyden som har gjort at vi har bestemt oss for å gå for å oppgradere. Så får vi heller oppgradere på lydfronten på et senere tidspunkt. Avstanden fra sofaen til veggen er kun 3 meter, så noe større enn 40" blir litt voldsomt :-)

Har sett på følgende:
    Sony BDP-S550 (Sony BDP-S550 Blu-ray spiller Full HD - Sony - BluRay og DVD-spiller - Sony BDP-S550 Blu-ray spiller Full HD - Netshop.no - pc data foto minne digital)

Optisk kabel til forsterker (Sandberg Optical Toslink-Toslink, 1,8 m - Sandberg - Optisk - Sandberg Optical Toslink-Toslink, 1,8 m - Netshop.no - pc data foto minne digital)

HDMI-kabel til tv (MIST HDMI v/1.3 Kabel 2meter M/M - MIST - HDMI - MIST HDMI v/1.3 Kabel 2meter M/M - Netshop.no - pc data foto minne digital)

Høres dette fornuftig ut i forhold til det vi har fra før, og vil det fungere sammen? Eller er det andre ting vi heller burde velge?

Tips mottas med takk!

Mvh. Peter

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sony S550 er ikke dumt valg
    Den har 5.1 analog utganger i tillegg (som du ikke trenger)
    Nå koster ikke denne så mye da spilleren er over 1 år gammel
    (den har noen ekstra funksjoner de mindre Sony modellene ikke har som feks lys i fjernkontroll , flere bildejusteringsmuligheter)

at spilleren er 1 år gammel vil si at noe er fornyet på nyere modeller
    Det jeg vil trekke frem på nyere Sony er wifi som gjør at spilleren koples til et trådløst nettverk hjemme (som de fleste har) så man slipper kablet internett i stua (de fleste har vel bd spilleren i stua)

Syny som passer din reciver (lydoverføring) er Sony BDP S560
    Sony BDP-S560 Blu-ray spiller Full HD - Sony - BluRay og DVD-spiller - Sony BDP-S560 Blu-ray spiller Full HD - Netshop.no - pc data foto minne digital
    (priser og forskjeller finner man på nettet men lenket til netshop siden du hadde kabler lenket derfra .lønner seg jo fraktmessig å betille fra ett sted å ikke mange ulike med mindre noen tilbyr fri frakt)
    Den har wifi for trådløst nettverk
    Sony er spillere med lite problem , bra ytelse til vanlig tv og enkel og betjene med bra meny på tv skjerm
    Trenger du ikke wifi vil en Sony BDP S350 , 360 , 363 bli billigste alternativ der bilde ikke vil ha nevneverdig forskjell
    Større forskjell andre bd spillere i samme prisklasse men brukervennlig og stabilitet er Sony i særklasse.

Annen spiller som kan anbefales til ditt bruk er Panasonic dmp bd60
    (den har ikke wifi mulighet)

legger man seg på litt dyrere spillere (2800-3700,-)anbefaler jeg
    Sony BDP S760
    Phillips BD 9500
    Pioneer BDP 320 (men er litt treg i bruk)

de dyrere tar jeg ikke med

optiske kabelen har jeg ikke kjennskap til
    Det som er viktig ved valg av optisk er at man ikke må legge den opp med kraftige bøy på kabel , enkelte optisk har bedre kontakter som sitter bedre en andre , man bør være litt forsiktige med dem så støvsugere og annet ikke tar livet av den under feks støvsugingen som av enkelte utføres iherdig på jakt etter kaniner.
    Det er ikke dårligere lyd med coax med den lengden du skal ha og den tåler litt mere.

HDMI kabelen er helt sikkert ok

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for veldig gode svar!

Da har jeg bestillt BDP-S560, hdmi og coax kabel. Vi har kablet nettverk der TV'en står i dag (har jo PC stående ved TV'en allerede), men i tilfelle vi kommer til å bruke den et annet sted i huset ved en senere anledning så var ikke de 300,- ekstra avgjørende.

Om Netshop holder det de lover så blir det henting av spilleren på vei hjem fra jobb i morgen. Gleder meg som et lite barn! :-)

Og igjen; tusen takk for hjelpa! Skal komme med en oppdatering når jeg får dette på plass og finner tid til å se en film :-)

Mvh. Peter

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratulerer , blir sikkert bra , så i manualen at den har samme ekstra video innstillinger som s550 (som andre spillere 350,360,363 ikke har)
    Trenger du hjelp til å sette den opp /innstillinger du lurer på så skriv.

Noen viktige punkter for lyd er (fra manual side 53
    Velg lydutgangsprioritet (coax/optisk)
    bd lydinnstilling (direkte)
    at dolby digital og dts settes som dolby digital og dts å ikke PCM downmix

quick start (on) som forkorter starttid og gjør spilleren rask
    manual side 59

når du får koplet den til nettverk så lønner det seg å sette spilleren til å informere om ny firmware
    manual side 59 og oppdatere spilleren om det er ny ute

husk det er 2 innstillinger for bilde
    den ene er hdmi oppløsning (meny , dvd video , sd film , scaleres) du har vel full hd tv så den settes til 1080p
    Den andre er bd visning ....har du 1080 24 støtte i din tv velger du det

vil vel tro BRAVIA Sync vil fungere med din tv også

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

jeg har noen spørsmål også :)

hei,
    blander meg litt inn i innlegget ditt her Petergaustad. ser du har fått veldig gode tilbakemeldinger fra folk som ser ut til å vite hva de snakker om.

derfor jeg jeg noen spørsmål også som jeg håper på like gode tilbakemeldinger på er temlig fersk med bilde og lyd også, men har lest meg til en del, men markedet er jo enormt!

har nylig klint til med ny tv (Samsung UE46B6050XXE led tv) og nytt lydanlegg med Yamaha receiver RXV365B (er vel bare den dere trenger navnet på? i forhold til tilkoblinger etc..)

jeg er nå også på utkikk etter en blu-ray spiller. tenker meg en til omkring 2000,- pluss minus. har en del dvd filmer, så fint med oppskalering av dvd til 1080 på BD spilleren. og alltid moro med diverse andre tilleggsfunksjoner, bare man skjønner noe av dem da

hva ville dere anbefalt til meg? på tven skal jeg bruke canal digital IDTV. så blir ingen dekoder (om det har noe med saken å gjøre...?)

hva trengs for å koble sammen dette, tven, bdspilleren og reciveren?

har ikke fått testet noe av utstyret ennå, flytter inn min nylig kjøpte leilighet til helgen, ønsker derfor å ha alt klart til en knall filmkveld på lørdag

takker på forhånd for svar..

mvh Kristian

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    550
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kissan1
    hei,
    blander meg litt inn i innlegget ditt her Petergaustad. ser du har fått veldig gode tilbakemeldinger fra folk som ser ut til å vite hva de snakker om.

derfor jeg jeg noen spørsmål også som jeg håper på like gode tilbakemeldinger på er temlig fersk med bilde og lyd også, men har lest meg til en del, men markedet er jo enormt!

har nylig klint til med ny tv (Samsung UE46B6050XXE led tv) og nytt lydanlegg med Yamaha receiver RXV365B (er vel bare den dere trenger navnet på? i forhold til tilkoblinger etc..)

jeg er nå også på utkikk etter en blu-ray spiller. tenker meg en til omkring 2000,- pluss minus. har en del dvd filmer, så fint med oppskalering av dvd til 1080 på BD spilleren. og alltid moro med diverse andre tilleggsfunksjoner, bare man skjønner noe av dem da

hva ville dere anbefalt til meg? på tven skal jeg bruke canal digital IDTV. så blir ingen dekoder (om det har noe med saken å gjøre...?)

hva trengs for å koble sammen dette, tven, bdspilleren og reciveren?

har ikke fått testet noe av utstyret ennå, flytter inn min nylig kjøpte leilighet til helgen, ønsker derfor å ha alt klart til en knall filmkveld på lørdag

takker på forhånd for svar..

mvh Kristian
    Panasonic DMP-BD80 har ihvertfall fått toppomtale i test. Du bør få tak i denne for ca 2500,-

Du trenger vel da 2 stk HDMI-kabler

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ok.. skal ta en titt på den nå. åssen er det å blande produsentene? skal ikke være noe problem det eller?

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    550
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ok.. skal ta en titt på den nå. åssen er det å blande produsentene? skal ikke være noe problem det eller?
    Ikke det jeg vet, kanskje noen av dere andre som evt vet noe om det?

Eneste jeg tenker på er fjernkontrollbetjeningen, hvis du vil kunne bruke mest mulig felles fjernkontroll. Jeg vil anta at du vil kunne programmere receiver-fjernkontrollen til¨å styre blue ray-spilleren uavhengig av merke? Hvis du ikke kan programmere denne til å styre den aktuelle bd-spilleren og vil bruke en av de andre fjernkontrollene til å styre tv og bd-spiller, er det mulig du må ha samme merke bd-spiller/tv for å kunne bruke samme fjernkontroll, dvs tvens eller blue ray-spillerens fjernkontroll. Jeg vet ikke hvordan Samsung sine bd-spillere generelt er? Jeg har fått veldig godt inntrykk av Sony sine og jeg tror Panasonic sine også er generelt veldig bra. Pioneer er vel gjerne kongen, men er betydelig dyrere(men Panasonic BD80 er visst overlegen Pionerer også). Du finner endel tester bl.a på lydogbilde.no og hjemmekino.no.

Edit: Jeg har ikke peiling på om BD80 kan oppskalere dvd til 1080, regner med den kan. Ellers gjør vel tven det?

Intermediate amazon1969 sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    569
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hygen
    Gratulerer , blir sikkert bra , så i manualen at den har samme ekstra video innstillinger som s550 (som andre spillere 350,360,363 ikke har)
    Trenger du hjelp til å sette den opp /innstillinger du lurer på så skriv.

Noen viktige punkter for lyd er (fra manual side 53
    Velg lydutgangsprioritet (coax/optisk)
    bd lydinnstilling (direkte)
    at dolby digital og dts settes som dolby digital og dts å ikke PCM downmix

quick start (on) som forkorter starttid og gjør spilleren rask
    manual side 59

når du får koplet den til nettverk så lønner det seg å sette spilleren til å informere om ny firmware
    manual side 59 og oppdatere spilleren om det er ny ute

husk det er 2 innstillinger for bilde
    den ene er hdmi oppløsning (meny , dvd video , sd film , scaleres) du har vel full hd tv så den settes til 1080p
    Den andre er bd visning ....har du 1080 24 støtte i din tv velger du det

vil vel tro BRAVIA Sync vil fungere med din tv også

OT: Hygen, veldig gode innlegg du har. Du er "linjedommer" med svært god innsikt. Skulle vel egentlig sendt dette på PM til deg, men jeg velger å skrive det her slik at jeg får vist for andre enn deg selv at din hjelpende hånd strekker seg laaaaangt. GOD JUL!

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av amazon1969
    OT: Hygen, veldig gode innlegg du har. Du er "linjedommer" med svært god innsikt. Skulle vel egentlig sendt dette på PM til deg, men jeg velger å skrive det her slik at jeg får vist for andre enn deg selv at din hjelpende hånd strekker seg laaaaangt. GOD JUL!
    jeg vet, virker som om folk her er veldig hjelpsomme og vet hva de snakker om. det er jo helt supert

erfaring med leveringstiden til netonnet?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har et spørsmål til i samme slenge

skal jeg koble BD spiller, Ninendo Wii og tven med HDMI til reciveren, og reciveren opp til tven igjen?

eller:

skal jeg koble alle enheter til tven, og tven til reciveren med hdmi/optisk kabel?

skal bruke hdmi kabel mest mulig der det er mulighet, eller er det ok å erstatte hdmi kabelen med optisk som i alternativ 2 beskrevet ovenfor?

takk

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    550
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har et spørsmål til i samme slenge

skal jeg koble BD spiller, Ninendo Wii og tven med HDMI til reciveren, og reciveren opp til tven igjen?

eller:

skal jeg koble alle enheter til tven, og tven til reciveren med hdmi/optisk kabel?

skal bruke hdmi kabel mest mulig der det er mulighet, eller er det ok å erstatte hdmi kabelen med optisk som i alternativ 2 beskrevet ovenfor?

takk
    Du bruker mest mulig kun HDMI-kabler, alle enheter kobles med hver sin HDMI-kabel inn til receiver, så bruker du kun 1 HDMI-kabel ut fra receiver til tv. Så styrer du med receiveren hvilken kilde du skal se/høre på.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av John2100
    Du bruker mest mulig kun HDMI-kabler, alle enheter kobles med hver sin HDMI-kabel inn til receiver, så bruker du kun 1 HDMI-kabel ut fra receiver til tv. Så styrer du med receiveren hvilken kilde du skal se/høre på.
    sånn jeg trodde også men det går bare en hdmi kabel fra reciverens hdmi out til tvens hdmi in ikke sant? tven skal ikke først inn i reciveren slik som de andre enhetene, og deretter opp i tven igjen?

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    550
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    sånn jeg trodde også men det går bare en hdmi kabel fra reciverens hdmi out til tvens hdmi in ikke sant?
    Ja
    tven skal ikke først inn i reciveren slik som de andre enhetene, og deretter opp i tven igjen?
    Nei

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0