Koble PC til TV - finnes det en dings som kan forbedre bildekvaliteten?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 19 av 19
    Active
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    355
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Koble PC til TV - finnes det en dings som kan forbedre bildekvaliteten?

Hei!
    Var litt usikker på hvor jeg skulle poste dette spørsmålet.

Som mange av dere vet så er det (trolig) klart for lansering av Voddler i Norge snart. Litt info om Voddler:
    Spotify - Voddler kan bli filmdrømmen - DinSide Data

Jeg har tidligere prøvd å koble PC-en til TV-en, men bildekvaliteten er ikke akkurat topp. Selv på HD-sendinger. Men jeg lurer på om det finnes en eller annen dings som jeg kan koble mellom PC-en og TV-en som forbedrer bildekvaliteten? Altså:

Voddler på PC -> dings -> TV

Kan en mediespiller som f.eks. WD TV brukes til dette?

Intermediate Doc.G sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Sted
    Steinkjer
    Poster
    1,662
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis Voddler blir populært kommer det vel garanter mediespillere med støtte for den. Inntil videre er vel en ekstern scaler den beste metoden for å bedre bildekvaliteten når du bruker pc som både avspiller og kilde.

Active
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    355
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Håper at det kommer slike mediespillere om ikke så lenge da. Finnes det forresten ingen nettbutikker som lar deg laste ned en film som en fil, slik at jeg bare kan legge den inn på en mediespiller og spille av? Skjønner egentlig ikke hva jeg skal med en mediespiller når dette ikke er mulig.

Hvor mye vil forresten en ekstern scaler forbedre bildekvaliteten? Og hvor mye koster den? Er det noe vits i å kjøpe det?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva slags type ledning bruker du å koble pc'n til tv'n med?
    Med HDMI og bra kvalitet på det du skal vise skulle i teorien bildet bli bra også.

Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom man bruker DVI eller HDMI og bruker korrekt oppløsning skal en PC gi minst like god bildekvalitet som en hvilken som helst stand alone blu-ray spiller eller annen kilde. Dersom bildet ikke er perfekt i dag så er det noe feil i oppsettet ditt, enten på PCen eller TV-innstillingene.

Typiske ting man får når ting ikke er satt opp riktig er:
    - Uskarpt bilde
    - Hakkete videoavspilling
    - Blasse farger
    - Et bilde som ikke dekker hele skjermen eller omvendt
    - Dårlig bildekvalitet ved videoavspilling

Active
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    355
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bruker HDMI ja. Skarpheten er vel bra, men det er vel heller litt etterslep og hakking som er problemet. Bildekvaliteten på bluray er bedre. TV-en er PX80, og den er definitivt riktig innstilt.

Active maximan sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    327
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan jo vurdere å skaffe en slik

Hehe.

1-2-3: Det var ikke så saklig nei:P Men man har godt av litt humor i hverdagen

Active
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    355
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (Sukk, det er alltid en eller annen som poster slike dumme innlegg på alle tråder.)

Nettavisen skriver dette:

"Vi installerte Voddler på en stue-PC tilkoblet en 46" FullHD-skjerm..."

"Tjenesten støtter overraskende nok også HD, og det ligger i skrivende stund én HD-film i arkivet – The Wrestler. Kvaliteten på denne er absolutt akseptabel, men langt fra BluRay-kvalitet."

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av 1-2-3
    Jeg bruker HDMI ja. Skarpheten er vel bra, men det er vel heller litt etterslep og hakking som er problemet. Bildekvaliteten på bluray er bedre. TV-en er PX80, og den er definitivt riktig innstilt.
    Hakkingen skyldes sannsynligvis at du ikke har riktig oppdateringsfrekvens på skjermen i forhold til kildematerialet. Grovt sett bør TVen stå på 50Hz ved avspilling av alt av video og DVD og 24Hz når du avspiller blu-ray. Da får du silkeglatte bevegelser.

Etterslep skyldes diverse prosessering i drivere og avspillerprogramvare.
    Spesielt video-smoothing er en synder som ofte er aktivert, feks i windows media player. Sjekk også skjermkortdriverne for ting som dynamisk kontrast og denoising.
    Sørg også for å bruke hardware accel i playeren.

Etterslep/grøt hadde jeg hos meg også, men når jeg sørget for å fjerne all prosessering både i driver og WMP/PowerDVD så avspilles video 100% perfekt.

Active
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    355
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis jeg setter TV-en på 50 Hz så blir det så mye flimmer at det er umulig å se på.

Nå har jeg ikke prøvd å koble PC-en til TV-en så veldig mange ganger, men de gangene jeg har testet så har jeg bl.a. sett fotball, eller på dette klippet som er i HD:
    NFL Game Rewind Demo

Har også sett trailere i HD i Quicktime. Det fungerer muligens bedre.

Kan jo hende at det blir noe annet med Voddler da. Men samtidig så ser du jo hva Nettavisen skrev.

Active
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    355
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det forresten slik at en mediespiller kan bli oppgradert med ny programvare? Jeg mener at om jeg kjøper den nye WD TV Live nå, så kan den blir oppgradert slik at den får støtte for Voddler senere?

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg slet litt i starten med bildekvalitet og diverse med PC på en LG 50PS8000, men etter forskning på forskjellige kombinasjoner på innstillinger på PC og TV så ble det til slutt. Jeg kjører 50hz og selv om din TV ser rævva ut på 50hz så kan det hende at det er en innstilling på TV'en som gjør at det blir bra allikevel. Det er gjerne en kombinasjon av innstillinger på både PC og TV som skal til for å få bra bilde.

Intermediate r0ver2 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    933
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det forresten slik at en mediespiller kan bli oppgradert med ny programvare? Jeg mener at om jeg kjøper den nye WD TV Live nå, så kan den blir oppgradert slik at den får støtte for Voddler senere?
    Mediespillere kan software oppgraders ja, om det kommer et nytt software med støtte for f.eks Voddler tror jeg du må kjøpe en spåkule for å finne ut av 8)

Active
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    355
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av r0ver2
    Mediespillere kan software oppgraders ja, om det kommer et nytt software med støtte for f.eks Voddler tror jeg du må kjøpe en spåkule for å finne ut av 8)
    Jo, men er det i det hele tatt mulig?

Active
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    355
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gurba
    Jeg slet litt i starten med bildekvalitet og diverse med PC på en LG 50PS8000, men etter forskning på forskjellige kombinasjoner på innstillinger på PC og TV så ble det til slutt. Jeg kjører 50hz og selv om din TV ser rævva ut på 50hz så kan det hende at det er en innstilling på TV'en som gjør at det blir bra allikevel. Det er gjerne en kombinasjon av innstillinger på både PC og TV som skal til for å få bra bilde.
    Jeg skal prøve dette. Takk for svar.

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis jeg setter TV-en på 50 Hz så blir det så mye flimmer at det er umulig å se på.

Nå har jeg ikke prøvd å koble PC-en til TV-en så veldig mange ganger, men de gangene jeg har testet så har jeg bl.a. sett fotball, eller på dette klippet som er i HD:
    NFL Game Rewind Demo

Har også sett trailere i HD i Quicktime. Det fungerer muligens bedre.

Kan jo hende at det blir noe annet med Voddler da. Men samtidig så ser du jo hva Nettavisen skrev.
    Bare for å oppklare dette:
    Du har en LCD eller plasma skjerm?
    I såfall er det merkelig at du opplever flimmer, siden dette ikke vil oppstå på en LCD-skjerm. Selv med bare 1hz.
    Med plasma er jeg litt mer usikker.

Active
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    355
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har plasma. Panasonic PX80. Når den står på 50 Hz så er det så mye flimmer at en nesten kan bli kvalm av å se på. Skjønner ikke hvorfor 50 Hz er et alternativ i menyen en gang. Kan da umulig være noen som vil benytte seg av funksjonen?

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har plasma. Panasonic PX80. Når den står på 50 Hz så er det så mye flimmer at en nesten kan bli kvalm av å se på. Skjønner ikke hvorfor 50 Hz er et alternativ i menyen en gang. Kan da umulig være noen som vil benytte seg av funksjonen?
    Det er jo veldig merkelig. Når du spiller av DVD-er med en vanlig DVD-spiller så vil du se at det kjøres 50hz mot TVen din (PAL) og da reagerer du ikke på det regner jeg med. Med andre ord er det noe som ikke henger på greip en plass.

Active
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    355
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette skjønner jeg ikke. TV-en min står jo innstilt på 100 Hz. Hvis jeg setter den på 50 Hz så flimrer det. Om jeg kobler til en DVD-spiller står jo TV-en fremdeles på 100 Hz?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •