Blueray og HD Lyd over HDMI < 1.3?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Active Wintermute sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    474
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Blueray og HD Lyd over HDMI < 1.3?

Jeg skal - endelig - handle en BD-spiller (Pana BD80 / LG390), men lurer på følgende;

Receiveren min (som ikke blir byttet på en stund) er en Pio AV AX2AV med HDMI - vil jeg få de nye lydformatene ferdig digitalt dekodet over HDMI - husker ikke i farten om Pio'en støtter HDMI v. 1.1, eller 1.2?

Vet at analog overføring fra BD-spilleren er en opsjon, men ønsker å benytte HDMI hvis dette går...

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Andre kan svare med sikkerhet, men jeg mener du må ha 1.3....
    Din receiver kan vel ikke dekode de nye formater likevel, eller?
    HDMI - Wikipedia, the free encyclopedia

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    474
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei Receiveren kan ikke dekode, spilleren må dekode; men det ser ut som HD lyd kan leveres som LPCM over HDMI 1.1.

Neste spørsmål blir da; hvordan er kvaliteten på LPCM versus Bitstream - noen forskjell???

Fra wikipedia;

DTS-HD Master Audio may be transported to AV receivers in 5.1, 6.1 or 7.1 channels, at full uncompressed quality, in one of three ways depending on player and/or receiver support[2]:
    • Over 6, 7 or 8 RCA connectors as analog audio, using the player's internal decoder.
    • Over HDMI 1.1 (or higher) connections as 6-, 7- or 8-channel Linear PCM, using the player's internal decoder
    • Over HDMI 1.3 (or higher) connections as the original DTS-HD Master Audio bitstream, with decoding done by the AV receiver.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her står det ganske greit om de forskjellige versjoner:

HDMI Guide - Alt om HDMI - Hjemmekino.no

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Wintermute
    Jeg skal - endelig - handle en BD-spiller (Pana BD80 / LG390), men lurer på følgende;

Receiveren min (som ikke blir byttet på en stund) er en Pio AV AX2AV med HDMI - vil jeg få de nye lydformatene ferdig digitalt dekodet over HDMI - husker ikke i farten om Pio'en støtter HDMI v. 1.1, eller 1.2?

Vet at analog overføring fra BD-spilleren er en opsjon, men ønsker å benytte HDMI hvis dette går...
    Skal skrive hva jeg --->>tror så får du prøve å sjekke opp litt selv.
    (sjekke manual , teste med en lånt spiller osv )

Om reciveren din takler HDMI 1.1 eller 1.2 spiller ingen rolle for LPCM (multichannel PCM) skal HDMI 1.1 eller 1.2 støtte.
    (altså DD.5.1 , Dolby Digital + ,Dolby ThrueHD , DTS , DTS HD , DTS HD MA decodet i Blu Ray spiller til LPCM + ren LPCM lyd overført fra plate.
    Alle HDMI 1.0 / 1.1 recivere takler ikke LPCM (noen bare bilde overføring) men din reciver skal takle det.(lyd+videresending av bilde)

men

tror den begrenser til 720p (kanskje 1080i) men ikke 1080p /1080p 24 (pass through)
    som vil si at setter du oppløsningen høyere en 720p/1080i fra bd vil bare lyden avspilles men bilde blir ikke videresendt fra reciver til tv/prosjektor.
    Som da vil si at er målet å få full hd bilde og 24 bilder pr sekund blir reciveren mest sansynlig et problem.

(kan vel kanskje løses med en HDMI splitter ?)

Normalt i dag skal bitsream hd lyd v.s lpcm være ganske likt men dette pga forbedret støyreduksjon til lpcm i spillere og recivere.
    Om din reciver kan måle seg med bitstream recivere ?
    stor forskjell blir det ikke om den kanskje ikke har så gode /forbedret kretser til jitter og klokke som mange nye recivere har

Intermediate twelve sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    856
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hygen
    tror den begrenser til 720p (kanskje 1080i) men ikke 1080p /1080p 24 (pass through)
    som vil si at setter du oppløsningen høyere en 720p/1080i fra bd vil bare lyden avspilles men bilde blir ikke videresendt fra reciver til tv/prosjektor.
    Som da vil si at er målet å få full hd bilde og 24 bilder pr sekund blir reciveren mest sansynlig et problem.
    AX2 sender helt fint 1080p/24 og henter ut lyden samtidig.

Bruker selv nevnte receiver opp mot Pioneer BDP-LX51fd og Pioneer PDP-LX5090

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    474
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av twelve
    AX2 sender helt fint 1080p/24 og henter ut lyden samtidig.

Bruker selv nevnte receiver opp mot Pioneer BDP-LX51fd og Pioneer PDP-LX5090
    Takker! Husker at receiveren kom i en "oppgradert" versjon rett etter at jeg kjøpte min - med litt forskjell i modellbetegnelsen (husker ikke hva den heter - AX2...) - vet du om du har denne eller den "originale"?

Min heter: VSX-AX2AV

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Normalt i dag skal bitsream hd lyd v.s lpcm være ganske likt men dette pga forbedret støyreduksjon til lpcm i spillere og recivere.
    Dette var ukjent for meg. Har du noen referanser?

Jeg trodde at lydcodecene var spesifisert i en standard, og at alle dekodere som får tilgang til samme lydstrøm vil produsere samme output, uansett om de ligger i den ene boksen eller den andre.

-k

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    knutinh
    Er vel ikke slik du tolker det jeg mener.

Dette gjelder fra spiller (LPCM) overført HDMI og motak reciver
    det har vært stor fokusering på bedret jitter og klokke for å redusere jitter fra de første recivere , bd spillere og mengde jitter og frem til i dag og redusert jitter.

andre måter som er valgt for jitter reduksjon er PQLS for LPCM lyden eller Denon link 4 th

riktig klokke for riktig reproduksjon
    Pulse-code modulation - Wikipedia, the free encyclopedia
    (helt 100% trenger den vel ikke være da vi ikke greier å skille nioen 100 ns )

Så mye dukumentasjon tar jeg ikke med men må du ha det så skal jeg ta meg tid til det (dokumentasjon over jitter er forbedret siden første LPCM over HDMI)

Litt artig å lese fra 2005 og litt klaging over høy jitter
    HiddenWires - Audio Over HDMI

her kan du lese om fokus fra Meridan for å få ned jitter
    Hjemmekino | 04-2009 | Inside | Zinio Digital Magazines

vi får ta mere siden om du mener at jitter på lpcm er uendret

Intermediate twelve sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    856
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Wintermute
    Takker! Husker at receiveren kom i en "oppgradert" versjon rett etter at jeg kjøpte min - med litt forskjell i modellbetegnelsen (husker ikke hva den heter - AX2...) - vet du om du har denne eller den "originale"?

Min heter: VSX-AX2AV
    Det er jaggu ett godt spørsmål.
    Du tenker nok på VSX-AX2AV og VSX-AX2AS. Usikker på hva som er den direkte forskjellen her, men ser at det er noe forskjell på manualen hvertfall.

Dog så ser det ganske likt ut hva angår HDMI, så er ingen grunn til å tro at din AX2AV ikke vil gjøre dette.

Edit; fant dette på selveste avforum.no
    Pioneer VSX-AX2AS-S
    Efterföljare till VSX-AX2AV-S. Bland nyheterna märks att denna nya modell
    har 3 hdmi-anslutningar (mot 2) samt en bättre uppskalningsfunktion

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    knutinh
    Er vel ikke slik du tolker det jeg mener.
    Takk for linker.

Jeg er ikke helt sikker på hva du ville fram til. Mener du at man er mer utsatt for jitter ved LPCM enn bitstreaming?

Kanalen er jo den samme (HDMI-protokoll), det man tilknytter i begge ender er det samme (optisk plate og D/A-konverter). Problemet er det samme (hvordan klokke ut samples når kilde-klokka ikke overføres separat, og når en evt D/A-klokke over tid vil drifte relativt kilden).

Det er mulig at jeg overser noe, men såvidt jeg forstår så tilbyr bare bitstreaming en moderat båndbredde-reduksjon relativt LPCM, og lite annet fundamentalt sett. I praksis så kan det tenkes at de som implementerer den ene teknologien gjør noe teit eller innfører bugs, men det høres mer ut som et leverandør-problem i så fall.

-k

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •