Gammel hjemmekino. Løser dette problemene?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Gammel hjemmekino. Løser dette problemene?

Hjemmekinoanlegget mitt var OK for 6-7 år siden men faller nå høpløst bak. Har lyst å gjøre noen oppgraderinger men uten å investere like mye som jeg kanskje har gjort i gamle dager..

Utstyr:
    Sony VPL-VW10HT prosjektor
    Parasound HCA2205 5-trinns effektforsterker
    Parasound AVC 1800 forforsterker
    Høyttalere osv holder fortsatt bra stand men de betyr vel mindre i forhold til spørsmålene mine denne gang.

Prosjektoren viser 720p eller 1080i, men klarer ikke 1080p. Den har komponent inngang (evt 5 x BNC etc) men har ikke HDMI eller andre digitale innganger.

Forsterkeren dekoder ikke nye HD lydformater, kun vanlig DTS / DD. Den har heller ikke HDMI inngang.

Kablene jeg har nå er av høy kvalitet og forholdsvis påkostet. Det gjelder f.eks komponentkabelen jeg bruker til video (analog YPbPr).

Vurderer nå å kjøpe Panasonic DMP-BD80 og har følgende spørsmål:
    - Jeg har som nevnt ikke mulighet for å kjøre HDMI inn til prosjektoren. Det vil derimot være mulig med en 5 x BNC løsning, men da må jeg investere noen tusenlapper i en ny kabel. Er dette en nødvendig oppgradering eller kan jeg fortsatt bruke YPbPr komponent kabelen jeg allerede har?
    - Spilleren har 7.1 utgang som jeg satser på å bruke (dvs kun 5+1 av utgangene). Godt nok?
    - Hva kan jeg forvente av bilde på en slik prosjektor?

Intermediate
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    1,001
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hvorfor ikke oppgradere til en ny forsterker som kan dekode hd? og eventuelt en ny prosjektor

alltid gøy med noe nytt
    Sony KD75ZD9 - Samsung UBD-K8500 - yamaha rx-a2050 - emotiva xpa2 - klipsch rp-280f - xbox one x -ps4pro - nintendo switch

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    henger meg litt på bodin ang oppgadering
    men
    koster penger å personlige krav opp mot innvistering må også avgjøre.

Lydsiden trenger du nødvendigvis ikke gjøre noe
    (som et eksempel på bdp bd80 så har den 7.1 utgang å du har 5.1 inn som vil gå bra
    (der det er 7.1 lyd på Blu Ray filmer blir surround back left + right lyden bakt inn i surround left + right i 5.1 lyden)
    plater med 5.1 lyd blir jo som vanlig.

Prosjektoren din er gammel (fra 2001) mener jeg så et sted.til den svimlende nypris 80 000,-
    Nå har jeg ikke kompetanse på hva den yter eller muligheter (har vel heller ikke kompetanse på prosjektorer i det hele tatt) men nevner at endel bd spillere til forholdsvis lav pris har ikke så bra video dac (siden du skal kjøre video analogt ut fra spiller)
    mindre levende farger samt mindre kontrast i fine detaljer osv kan vel bli noen konsekvenser av litt svak video dac.
    Nå skriver jeg ikke at Panasonic er dårlig men dette er noe du bør sjekke.
    Er jo dumt å påkoste analoge video kabler til flere tusen kroner om utgangspunktet (spilleren) er håpløs på digital til analog video convertering.
    Man får jo spillere med påkostet analog video del.

Er jo et regnestykke å hvor mye penger man vil ut med.
    Utviklingen på prosjektor siden 2001 har vært stor.

Tipset mitt er feks å kjøpe en brukt prosjektor
    (koster ikke mye for en bra brukt i dag)
    (1080p 24 , hdmi inn)
    http://avforum.no/avtorget/showcat.php/cat/5
    å en BD spiller
    (ville vel kanskje satset litt høyere på spiller å valgt kanskje Sony BDP S760 eller Phillips BDP 9500)
    ------om valget er digitalt og nytt men er også tvilende til hva disse spillerene kan gi deg analogt om du bruker prosjektor du har pr i dag)
    (tror faktisk ikke at bra bd spiller + bra brukt prosjektor + hdmi kabel blir så veldig mye dyrere en bra bd spiller med bra video dac , dyr componentkabel)

Prøv å lån deg en blu Ray spiller for å teste på din prosjektor i dag

Det er stor prosjektor kompentanse her på avforum
    http://avforum.no/forum/digitale-projektorer/

Panasonic dmp bd80 er en helt ok spiller men om den vil gi deg bra bilde analogt ut på et stort lerret ??????

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bygger på huset nå så de store investeringene må nok vente. Og ja, prosjektoren hadde veiledende pris på 80k da jeg kjøpte den (men da jobbet jeg med dette så jeg betalte "kun" 41k. Satte inn en annonse på Finn.no for litt siden og høyeste bud var 3k hehe! Snakker om at bruktbiler taper seg i pris! Har derimot fulgt med litt på E-Bay og den går for rundt 5-6k der. Jeg forventer derfor at den har ytelse som kan sammenlignes med nye prosjektorer rundt 7-9k i dag?

Uansett, ny prosjektor er ikke aktuelt for øyeblikket. Men tipset vedr analog til digital konvertering var bra. Er det noen spillere som har fått skryt for god konvertering?

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er ikke analog video ut noe som blir testet eller fokusert på lengere.
    Går mest i digitalt og ytelse/kvalitet på det video prosessorene gir ut via HDMI

Har vel ikke analog video kompetanse men spillere har vel fra 10 , 12 , til 14 bit dac og mhz ligger vel på ca 108 til nesten 300
    (flere bit og høyere mhz blir vel bedre ?)
    (Hvertfall har spillere flere bit og mhz jo dyrere de er)
    også ved digital til analog convertering vil type prosessor i spiller bety noe.

Er jo endel eldre bd spillere på bruktsalg til lav pris som har bra video dac og ofte med meget bra analog lyd.
    (har vel et inntrykk av at analog video ble prioritert mere i spillere fra 2006 , 2007)
    bakdelen med disse er at de er gørrtrege i power on , eject og disc load tid.

Ut fra bit , mhz og ikke alt for gal pris har man Marantz bd 7004 (kort leveringstid) (Best i test - Hjemmekino nr. 10 Nov. 2009 men selvsagt er ikke analog video testet)
    og Denon BDP 2010 (lang leveringstid)
    .begge har meget bra 7.1 analog ut + stereo)

under disse ? ærlig talt vet jeg ikke hvem som kan gi deg bra analog video og 7.1 analog ut
    Spillere med 7.1 analog og som betraktes som bra innefor pris ca 2 -til 4 tusen er)
    Panasonic dmp bd80
    Sony BDP S750
    Phillips BDP 9500

utgått men er å få brukt eller billig i svært få butikker
    Pioneer BDP 51FD ....Pioneer BDP LX71 (samt treg power on , load tid)

og sikkert noen til
    Tror nesten du bør prøve en i 2-3 000 kroners klassen og blir det for dårlig bilde , forstyrrelser , ellers ikke så bra du ønsker deg så må du kanskje dobble prisen for et ok resultat)

Er vel noen her inne som har kompetanse på spillere og analog video, kanskje selv bruker analog overføring av video så de kan hjelpe deg

sendte deg en pm

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tusen takk for gode svar!

Hva med å overføre bilde via komponentkabel til en prosjektor som skal vise 720p eller 1080i signal?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •