720p, 1080i eller 1080p

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Intermediate Spiff79 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Sted
    Stavanger
    Poster
    1,762
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

720p, 1080i eller 1080p

Akkurat mottatt DVE HD Basics kalibrerings Blu-Ray. Sliter litt med å stille inn slik de forklarer. Tror det har noe med innstillengene på video signal å gjøre.

Kjører signal fra BD spiller til forsterker, så videre til tv. Tv er ikke full HD.
    Spørsmålet er da hva jeg skal stille resolution på spilleren til og hva skal jeg stille resolution på forsterker til, for å få best mulig resultat?

Komponentene jeg bruker ser dere i signaturen.

På forhånd takk

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Første tanken som slår meg er å stille inn spilleren til å vise samme oppløsning som skjermen kan vise. Er det en HD-ready skjerm du har, stiller du spilleren til å sende ut et 720p signal. Da vet du at det er spilleren som skalerer og bildebehandler signalet til skjermen. Da får du vite litt om bildebehandlingen hos spilleren.

Forsterkeren bør du sette i "pass-through", da det er min erfaring at bildebehandling i receivere ikke nødvendigvis bidrar til et bedre resultat.

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er en guide her på forumet et sted for kalibrering med DVE...

Støtter tvn full HD 1080p ?

Medlem siden
    Feb 2009
    Sted
    Stavanger
    Poster
    1,762
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av harman/kardon
    Det er en guide her på forumet et sted for kalibrering med DVE...

Støtter tvn full HD 1080p ?

Du tenker sikkert på denne: http://avforum.no/forum/kalibrering-...lp-av-dve.html

Er den jeg sitter og leser nå.
    Om tv støtter 1080p vet jeg ikke. Eneste jeg vet er at det ikke er full hd. Det er dessverre et tema jeg ikke har klart å sette meg helt inn i

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Spiff79
    Du tenker sikkert på denne: http://avforum.no/forum/kalibrering-...lp-av-dve.html

Er den jeg sitter og leser nå.
    Om tv støtter 1080p vet jeg ikke. Eneste jeg vet er at det ikke er full hd. Det er dessverre et tema jeg ikke har klart å sette meg helt inn i
    Da er den nok HD ready.
    Det beste er da og utforske hva som dine øyne syns gir det beste resultatet under kalibreringen av de 3... 1080i / 720p / 1080p

Velg ut en film eller 2 og se div sener som det skjer mye på og gjerne sener der det er nærbilde av ansikter

Medlem siden
    Feb 2009
    Sted
    Stavanger
    Poster
    1,762
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av harman/kardon
    Da er den nok HD ready.
    Det beste er da og utforske hva som dine øyne syns gir det beste resultatet under kalibreringen av de 3... 1080i / 720p / 1080p

Velg ut en film eller 2 og se div sener som det skjer mye på og gjerne sener der det er nærbilde av ansikter
    Da gjorde jeg som du sa og stilte den til 750p. Ble noe helt annet da ja. Fikk justert slik filmen viste. TAKKER
    Det første jeg merka var at bildet ble mindre hakkete etter å ha satt ned resolution.
    På vanlig tv er det en klar forbedring. Litt spent på hvordan morgendagens engelske fotball kamper vil være etter å ha kalibrert tv.

Men ser jeg har to innstillinger til som jeg ikke fikk noe beskjed om å røre i filmen, og det er "backlight" og "tint". Disse skal gjerne ikke justeres?? :shock:

Skal slenge på den nye Batman filmen litt senere å se om det er noe forbedring der og.

Medlem siden
    Feb 2009
    Sted
    Stavanger
    Poster
    1,762
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Spiff79
    Da gjorde jeg som du sa og stilte den til 750p. Ble noe helt annet da ja. Fikk justert slik filmen viste. TAKKER
    Det første jeg merka var at bildet ble mindre hakkete etter å ha satt ned resolution.
    På vanlig tv er det en klar forbedring. Litt spent på hvordan morgendagens engelske fotball kamper vil være etter å ha kalibrert tv.

Men ser jeg har to innstillinger til som jeg ikke fikk noe beskjed om å røre i filmen, og det er "backlight" og "tint". Disse skal gjerne ikke justeres?? :shock:

Skal slenge på den nye Batman filmen litt senere å se om det er noe forbedring der og.
    Backlight står forøvrig på 60 av 100, og tint på 0 (midtstilt)

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skjønner ikke hvorfor en ikke skal justere back light så lenge resten av bilde blir justert etter dette-ja en bør justere alt av farge+++.

Tint er mest ment for NTSC. I pal har vi color som gjør stort sett samme.

Medlem siden
    Feb 2009
    Sted
    Stavanger
    Poster
    1,762
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som har tips på hvordan jeg stiller inn backlight på best mulig måte?
    Eventuelt andre som har 42" toshiba hd-ready lcd som kan si hva de har stilt sin på, slik at jeg får et utgangspunkt å gå etter?

Medlem siden
    Feb 2009
    Sted
    Stavanger
    Poster
    1,762
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Anyone? :?

Intermediate Dimacruz sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    891
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er ikke backlight bare lysintensiteten bak lcd panelet da? Det er vel ingen fasit på hvordan man stiller på det.

På min samsung lcd setter jeg det der det ser best ut. På film lider sortnivået med for mye baklys syns jeg ,mens på tv sendinger syns jeg det er greit å bruke litt mer.

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det må du se på under kallibreringen hvilken setting som ender opp med det beste bildet.

Om det er mulig og justere inn 2 manuelle så setter du opp en kalibrering for film i mørkt rom og en for tv i lyst rom

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ville prøvd følgende innstilling med backlight helt av 0 så e med backlight på 50 og 100 for å få en pekepinn hva som gir best kombinasjon av sortnivå/lysstryke og detaljer i mørke sener uten å få black crush. Kan være at skjermen ikke går under et vist nivå i sortnivå uansett hvor lavt du setter backlight. Du bør justere color og det andre ved hver innstilling for å se.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •